Zeg nee tegen azc Brunssum

Quoted post


Gast

#886 Re: Re: Re:

2015-11-12 19:41

#885: - Re: Re:  

 Mijn angsten kan ik niet onderbouwen pas als het gebeurd en dan is het te laat. Dat wil ik voorkomen

Reacties


Anonymous

#887 Re: Re: Re: Re:

2015-11-12 20:23:21

#886: - Re: Re: Re:  

 Maar hoe realistisch is een angst voor iets dat nog niet gebeurd is? Dan zul je op zijn minst moeten kunnen beargumenteren dat die angst op ervaring of kennis is gebouwd. Dat je bijvoorbeeld weet dat die mensen, die daar gaan komen, kwaad in de zin hebben. Maar dat weet je niet, je weet niet eens wie daar gaan komen, je veronderstelt het alleen maar omdat iemand ergens geroepen heeft dat het allemaal monsters zijn die om de dooi dood niet deugen en serieverkrachters zijn. Die iemand anders weet ook niet wie daar komen en hoe die mensen zijn, dus dat valt al af als plausibele uitleg voor jouw angst.

Of dat je weet dat ieder mens in potentie crimineel is. Maar dan heb je een echt probleem, want dan moet je angstig zijn voor iedereen. Dan kun je nooit meer buiten de deur komen en ook de deur nooit meer open doen, want wie weet wat degene achter die deur van plan is?

Mij lijkt dat jouw angst vooral angst voor de angst is. Je bent niet bang voor die mensen, maar voor de angst die aangepraat is. Die angst is jou niet eens aangepraat over de mensen die in Brunssum zullen worden opgevangen, want we kennen die mensen nog niet eens. Jouw angst is voor die situatie die jij je voorstelt, niet voor de situatie die is. Jij wordt bijvoorbeeld niet aangevallen op dit moment, want dan zou jouw angst gerechtvaardigd zijn, maar jij bent bang om aangevallen te worden. Die angst is op zich vreemd, want je weet niet of je ooit wel zult worden aangevallen en strikt genomen heb je niet eens redenen om aan te nemen dat je ooit zult worden aangevallen.

Hoe realistisch is jouw angst? Zijn alle moslims serieverkrachters, dieven, moordenaars? Nee, natuurlijk niet. Net zomin als alle priesters pedofiel of alle homo's relnichten zijn. Elk plaatje wat je op een groep plakt is niet altijd van toepassing op iedereen in die groep. Van Noordwest-Europeanen wordt gezegd dat ze groot, blauwogig en blond zijn. Nou, kijk eens om je heen. Ik weet zeker dat de meeste Noordwest-Europeanen die jij kent dat niet zijn. Van pitbull terrieërs wordt gezegd dat ze vals zijn. Ik zou dus bang moeten zijn voor alle pittbulls. Maar geldt dat wel voor alle pitbulls? Nee hoor, ik ken er veel meer die heel lief zijn dan die vals zijn.

Dat geldt dus voor iedere ander groep ook: wat gezien wordt als een kenmerk van die groep, geldt bij lange na niet altijd voor alle individuen van die groep. Maar elke beslissing die genomen wordt is een beslissing over individuen, niet over groepen. Als moslims bijvoorbeeld niet worden toegelaten, dan zijn Mohammed en Fatima de klos, niet "moslims". "Moslims" is niemand, is slechts een plakplaatje dat we hebben geplakt op al die individuen, omdat het dan makkelijker praten is.

Ik weet niet meer wie het gezegd heeft, maar het is wel iets om over na te denken: "De mens lijdt dikwijls ’t meest, door ’t lijden dat hij vreest, maar nooit op komt dagen. Zo heeft hij meer te dragen dan God hem te dragen geeft."

Denk eens rustig na waar je werkelijk bang voor bent. Kun je bang zijn voor mensen die je niet kent? Nee, je bent niet bang voor die mensen, maar voor het idee dat jij van die mensen in jouw hoofd hebt. Of die mensen daaraan beantwoorden, is maar zeer de vraag.

Dan denk ik: mag je mensen, die hulp nodig hebben, veiligheid en geborgenheid ontzeggen, omdat wij angsten hebben die niet eens over hen gaan, maar over een plakplaatje dat wij op een groep hebben geplakt waar zij toe behoren? Een groep, bovendien, die dermate belachelijk groot is, dat eender welk plakplaatje onmogelijk van toepassing kan zijn. De Marokkaanse moslim is niet hetzelfde als de Indonesische moslim, de Soenniet is niet hetzelfde als de Sjiiet. Er zijn moslims die streng in de leer zijn, maar er zijn ook moslims die op papier moslim zijn maar het niet zo nauw nemen met de geloofsregels. Net zoals wij voor het gemak een plakplaatje "christen" opgeplakt krijgen, maar we weten donders goed dat de christen uit de zwarte kousendorpen een heel andere "christen" is dan de katholieken die de kerk alleen nog maar van binnen zien bij begrafenissen en trouwerijen.

Nee, ik wil niet als "pedofiel" behandeld worden, omdat er zoveel pastoors en priesters zijn geweest die hun handen niet thuis konden houden, maar ik wel hetzelfde plaatje opgeplakt heb gekregen. Jij toch ook niet? Zo willen heel veel moslims vast niet behandeld worden als koppensnellers, omdat de IS daar een hobby van gemaakt heeft.

Jouw angst is voor dat plakplaatje, niet voor de individuele mens. Zodra je dat beseft en accepteert, dan kun je die angst beheersen.