Help ons het Bijzondere Provinciale Landschap terug te krijgen – Schagen Oost.

Als inwoners van Schagen-Oost, De Wetering, De Vaart, De Nes, De Snevert en andere delen van Schagen vragen wij dat de eerder gemaakte afspraken worden nagekomen. De provincie heeft een vergunning afgegeven voor een tijdelijke periode van maximaal 1 jaar, van 1 april 2024 tot 1 april 2025. Nu wil de gemeente deze termijn verlengen, zonder dat hiervoor goedkeuring is van de provincie.

De provincie heeft de belofte gedaan dat de opvang na dit jaar verplaatst zou worden. Wij verwachten dat de provincie en gemeente zich aan deze afspraak houden, zodat ons waardevolle landschap zo snel mogelijk hersteld wordt. Het is van groot belang dat de oorspronkelijke plannen niet zomaar worden aangepast ten koste van onze natuur en leefomgeving.

Onze bezwaren bevatten de volgende punten:

● Omdat BPL unieke gebieden zijn voor natuur, planten en diersoorten waaronder onze prachtige beschermde reigerkolonie die tijdens het bouwen van het AZC enorm verstoord zijn in de broedtijd 1 feb tot 1 mei en daardoor de nesten helaas hebben verlaten.

● Het langer openhouden van het asielzoekerscentrum breekt de belofte die eerder is gemaakt. Dit zorgt ervoor dat mensen minder vertrouwen krijgen in de gemeente.

● Het AZC bevindt zich in een beschermd provinciaal landschap dat aangewezen is vanwege zijn unieke natuur en culturele waarde. Een langere aanwezigheid van de opvang beschadigt dit kwetsbare gebied en brengt het risico van onomkeerbare schade aan het landschap en de natuur met zich mee.

● Er zijn voldoende alternatieve locaties die geschikt zijn voor een langdurig AZC, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van beschermde natuurgebieden. Het verplaatsen van de opvang naar een meer geschikte locatie is een duurzamer en respectvoller alternatief.

Zoals je kunt lezen, gaat het ons om het mooie, authentieke Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL), dat we juist moeten beschermen. Dit gebied is niet alleen van grote ecologische waarde, maar speelt ook een cruciale rol in het behoud van biodiversiteit en het waarborgen van een duurzaam evenwicht tussen mens en natuur. Door deze omgeving te beschermen, dragen we bij aan een gezondere en duurzamere toekomst, waarin natuurbehoud en het tegengaan van klimaatverandering voorop staan.

Foto_AZC1.jpeg

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Bewoner Schagen-Oost alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

We zullen uw e-mailadres niet openbaar online weergeven.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: