MEER MAATREGELEN TEGEN WATEROVERLAST IN TERVUREN

wateroverlast_en_overstromingskaart.jpg---- Franse en Engelse versies hieronder ---

Wij, inwoners van Tervuren, ondertekenaars van dit verzoekschrift,

stellen vast

dat bepaalde wijken en straten van Tervuren, en in het bijzonder de kelders, garages en kelders van hun woningen, regelmatig onderlopen of ernstig bedreigd worden door wateroverlast, ten gevolge van terugkerende extreme regenval (..., 2014, 2018, 2021, 01/08/2024, ...);

dat deze extreme weersomstandigheden de komende jaren waarschijnlijk zullen verergeren als gevolg van de klimaatverandering;

dat wateroverlast wordt veroorzaak :

• enerzijds door de snelle verzadiging van het rioleringsnetwerk, dat een deel van de extreme regenval absorbeert, waardoor het rioolwater in de huizen terechtkomt;
  • anderzijds door de buitensporige hoeveelheid regenwater die uiteindelijk afstroomt naar zeer ondoordringbare straten (verzadigde riolen) en zijn weg vindt naar woningen (bv. vensterputten, garagehellingen, enz.);

dat de gemeente Tervuren tot op heden niet de nodige steun heeft verleend aan slachtoffers van de wateroverlast die zich anders in een schrijnende situatie bevinden (bv. waarschuwingssysteem voor de bevolking, telefoonlijn om getroffen adressen te melden, organisatie van een inzameling om beschadigde en bevuilde goederen op te halen bij getroffen adressen, psychologische ondersteuning, enz.);

dat een gemeente het bestuursniveau vertegenwoordigt dat het dichtst bij de burgers staat en dat het tot haar taak behoort om hulp te bieden aan haar burgers in het geval van crises, of deze nu van klimatologische, geopolitieke, energie-, gezondheids- of economische aard zijn;

En verzoeken

aan het huidige College van burgemeester en schepenen van Tervuren en bij uitbreiding aan het nieuwe College dat geïnstalleerd zal worden na de gemeenteraadsverkiezingen van 13/10/2024:

- dringend een systeem op te zetten om de slachtoffers van de wateroverlast en de overstromingen te helpen en in het bijzonder een systeem om hun beschadigde en bevuilde bezittingen uit hun huizen te halen, op afspraak;

- het Agentschap Wegen & Verkeer, het Agentschap Natuur & Bos en de andere bevoegde gewestelijke instellingen uit te nodigen om maatregelen uit te voeren gericht op het opslaan en afremmen van regenwater ter hoogte van gewestelijke wegen, zo ver mogelijk stroomopwaarts (bv. lichte aanpassing van het reliëf om meer water op te slaan, obstakels om het af te remmen, enz.). Het is bijvoorbeeld nodig om meer regenwater in de centrale groene ruimte van de Tervurenlaan te brengen om de afvoer ervan naar beneden (kruispunt Oppemstraat en Tervurenlaan) te vertragen in geval van hevige regenval;

- de uitvoering te eisen en te ondersteunen van het masterplan van Royal Golf Club of Belgium “Ravenstein” uit 2021, dat met name voorziet in “het integraal waterbeheer en in het bijzonder het afkoppelings- en gescheiden rioleringsbeleid ... het realiseren van bufferbekkens ten behoeve van opslag van hemelwater ter hergebruik voor het besproeien van de greens.” [https://da.be/tervuren-royal-golf-club/];

- samen te werken met de gemeenten Kraainem en Wezembeek-Oppem om zo ver mogelijk stroomopwaarts van de kruispunten Brusselsesteenweg/Tervurenlaan en Oppemstraat/Tervurenlaan regenwateropvang- en remsystemen aan te leggen;

- geen toestemming meer te geven voor de bouw van ondergrondse parkings in gebieden waar het water al op natuurlijke wijze in de bodem aanwezig is, aangezien het regenwater daar nadien niet meer op natuurlijke wijze kan worden geborgen (terug naar de riolering of naar de buren);

- in samenwerking met Aquafin alle andere maatregelen op voldoende grote schaal uit te voeren op het vlak van geïntegreerd regenwaterbeheer (grote volumes opgeslagen en/of geïnfiltreerd), met als doel de "risicozones voor overstromingen" (2017) en overstromingsgevoelige gebieden pluviaal" (2023) in Tervuren, zoals aangeduid op de kaartportaal www.geopunt.be (zie kaart hierboven), te ontlasten.

----------------------------------------------

Nous, habitants de Tervuren, signataires de la présente pétition,

constatons

que certains quartiers et rues de Tervuren et plus particulièrement, les caves, les garages et sous-sol de leurs habitations, sont régulièrement inondés ou fortement menacés par les inondations, en raison d'evènements pluvieux extrêmes récurrents (..., 2014, 2018, 2021, 01/08/2024, ...) ;

que ces événements météorologiques extrêmes sont amenés à encore s'intensifier dans les années à venir avec le changement climatique ;

que les inondations sont provoquées :

• d'une part, par la saturation rapide du réseau d'égouttage qui absorbe une partie des pluies extrêmes, provoquant ensuite une remontée des eaux usées dans les habitations ;
  • d'autre part, par la trop grande quantité d'eau pluviale qui finit par ruisseler dans les rues fort imperméables (égouts saturés) et qui trouve son chemin vers les habitations (ex. soupirail, pente de garage, ...) ;

que, jusqu'à présent, la commune de Tervuren ne met pas en place le soutien nécessaire aux victimes des inondations qui se trouvent par ailleurs en situation de détresse (ex: système d'alerte à la population, ligne téléphonique pour signaler les adresses touchées, organisation d'une collecte pour le ramassage des biens endommagés et souillés aux adresses concernées, soutien psychologique, etc.) ;

qu'une commune représente pourtant le niveau de pouvoir le plus proche des citoyens et que cela fait partie de ses missions d'apporter une aide à ses citoyens en cas de crises, qu'elles soient de nature climatique, géopolitique, énergétique, sanitaire ou économique ;

Et demandons

à l'actuel Collège des bourgmestre et échevins de Tervuren et, par extension, au nouveau Collège qui sera installé après les élections communales du 13/10/2024 :

- de mettre en place, de manière urgente, un système d'aide aux victimes des inondations et notamment, un système de ramassage de leurs biens endommagés et souillés à leur domicile, sur rendez-vous ;

- d'inviter l'Agence flamande "Wegen & Verkeer", l'Agence flamande "Natuur & Bos" et les autres instances régionales compétentes à la mise en oeuvre de mesures visant à stocker et à ralentir l'eau pluviale au niveau des voiries régionales, le plus en amont possible (ex: légère modification du relief pour stocker davantage d'eau, obstacles pour la freiner, ...) . Il est par exemple nécessaire de ramener davantage d'eau pluviale dans l'espace vert central de l'avenue de Tervuren pour freiner sa progression vers le bas de l'avenue (carrefour Oppemstraat et Tervurenlaan) en cas de fortes pluies ;

- d'exiger et de soutenir la mise oeuvre du masterplan du Royal Golf Club of Belgium "Ravenstein" datant de 2021 et qui prévoit notamment, "la gestion intégrée des eaux et, en particulier, une politique de réseau d'égouttage déconnecté et séparatif ... , la création de bassins tampons pour stocker les eaux de pluie en vue de leur réutilisation pour l'arrosage des greens de golf" [https://da.be/tervuren-royal-golf-club/] ;

- de se mettre autour de la table avec les communes de Kraainem et de Wezembeek-Oppem pour mettre en place des dispositifs de récupération et "freinage" des eaux de pluies le plus en amont possible des carrefours Brusselsesteenweg/Tervurenlaan et Oppemstraat/Tervurenlaan ;

- de ne plus autoriser des projets de construction de parkings souterrains dans des zones où l'eau est déjà naturellement présente dans le sol étant donné que l'eau de pluie ne pourra plus y être stockée naturellement a posteriori (renvoi à l'égout ou chez les voisins) ;

- de mettre en oeuvre, en collaboration avec Aquafin, toute autre mesure d'ampleur suffisante en matière de gestion intégrée des eaux pluviales (grands volumes stockés et/ou infiltrés), qui vise à soulager les "zones à risque d'inondations" (2017) et celles "sensibles aux inondations pluviales" (2023) à Tervuren, telles qu'elles sont indiquées sur le portail cartographique www.geopunt.be (voir la carte ci-dessus).

----------------------------------------------

We, the residents of Tervuren, signatories of the present petition,

note

that certain neighbourhoods and streets in Tervuren, and more particularly the cellars, garages and basements of their homes, are regularly flooded or seriously threatened by flooding, due to recurrent extreme rainfall events (..., 2014, 2018, 2021, 01/08/2024, ...);

that these extreme weather events are likely to become even more intense in the coming years as a result of climate change;

that flooding is caused :

• on the one hand, by the rapid saturation of the drainage network, which absorbs some of the extreme rainfall, causing sewage to back up into homes ;
  • secondly, by the excessive amount of rainwater that ends up running down highly impermeable streets (saturated sewers) and finds its way into homes (e.g. window wells, garage slopes, etc.);

that, to date, the municipality of Tervuren has not put in place the necessary support for flood victims who are otherwise in a distressing situation (e.g. public alert system, telephone line to report affected addresses, organisation of a collection to collect damaged and soiled goods from the addresses concerned, psychological support, etc.);

that a local authority represents the level of government closest to the citizens and that it is part of its mission to provide assistance to its citizens in the event of crises, whether of a climatic, geopolitical, energy, health or economic nature;

And we ask

the current "College van burgemeester en schepenen" of Tervuren and, by extension, the new College that will be installed after the municipal elections on 13/10/2024 :

- to set up, as a matter of urgency, a system to help flood victims and, in particular, a system to collect their damaged and soiled belongings from their homes, by appointment;

- to invite the Flemish Agency ‘Wegen & Verkeer’, the Flemish Agency ‘Natuur & Bos’ and the other competent regional bodies to implement measures aimed at storing and slowing down rainwater on regional roads, as far upstream as possible (e.g. slight modification of the relief to store more water, obstacles to slow it down, etc.). For example, more rainwater needs to be channelled into the central green space of the Avenue de Tervuren to slow its progress down the avenue (Oppemstraat and Tervurenlaan crossroads) in the event of heavy rain.

- to demand and support the implementation of the Royal Golf Club of Belgium's ‘Ravenstein’ masterplan dating from 2021, which provides in particular for ‘integrated water management and, in particular, a policy of a disconnected and separate drainage network ... the creation of buffer basins to store rainwater for reuse in watering golf greens’ [https://da.be/tervuren-royal-golf-club/];

- to collaborate with the municipalities of Kraainem and Wezembeek-Oppem to set up rainwater collection and braking systems as far upstream as possible of the Brusselsesteenweg/Tervurenlaan and Oppemstraat/Tervurenlaan crossroads;

- no longer to authorise underground car park construction projects in areas where water is already naturally present in the ground, given that rainwater can no longer be naturally stored there afterwards (discharged into the sewer or to neighbours);

- to implement, in collaboration with Aquafin, any other measures of sufficient scale in terms of integrated rainwater management (large volumes stored and/or infiltrated), which aim to relieve the ‘flood risk areas’ (2017) and those ‘sensitive to rainwater flooding’ (2023) in Tervuren, as indicated on the mapping portal www.geopunt.be (see map above).

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat bewonersgroep Ravenstein alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Wij zullen uw huisadres niet openbaar online weergeven.

Wij zullen uw postcode niet openbaar online weergeven.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: