Petitie: Maldegem, maak eindelijk werk van jullie zwerfkattenbeleid

1. Deze petitie is een middel om het beleid te overtuigen dat er een draagvlak is in de gemeente van de bewoners van Maldegem

Aan: aan het huidige en toekomstige gemeentebestuur van Maldegem

Geachte leden van het gemeentebestuur,

Wij, ondergetekenden, roeien u op om eindelijk serieus werk te maken van een diervriendelijk en effectief zwerfkattenbeleid in onze gemeente. Het is van cruciaal belang dat Maldegem de nodige stappen onderneemt om het welzijn van zwerfkatten te verbeteren.
Met het einde van de legislatuur in zich scoren jullie op dierenwelzijnsniveau alvast een onvoldoende.

Wat houd het zwerfkattenplan juist in:

volgens de wetgeving zijn Vlaamse gemeenten verplicht om een diervriendelijk zwerfkattenbeleid te voeren. Dit houd in:

1. Vangen, steriliseren en terugzetten: zwerfkatten moeten gevangen, onvruchtbaar gemaakt en teruggezet worden op hun oorspronkelijke locatie. Dit vermindert de kattenpopulatie op een humane manier en voorkomt dat katten opnieuw door de stres van vangen en een dierenartsbezoek hoeven te gaan. Katten die deze behandeling ondergaan krijgen een knipje in hun oor zodat ze in de toekomst niet opnieuw gevangen hoeven te worden.

2. Voorziening van schuilplekken en voederplaatsen: er moeten veilige schuilplekken en gecontroleerde voederplekken voorzien worden. Voeding moet enkel verstrekt worden door aangewezen vrijwiligers met een voederpas om te voorkomen dat andere dieren, zoals ratten, worden aangetrokken door ongecontroleerd voedsel.
Ook moet de gemeente hiervoor instaan.

Onze oproep:

wij vragen het gemeentebestuur van Maldegem om:

1. Een effectief zwerfkattenplan te implemteren: zorg ervoor dat het vang-, sterilsatie - en terugzetprogramma goed word uitgevoerd en dat de benodigde voorzieningen zoals schuilplekken en gecontroleerde voederplekken worden ingericht.

2. Bewustwording te creëren: informeer de inwoners van Maldegem over het belang van het diervriendelijk zwerfkattenbeleid en hoe zei kunnen bijdragen.

3. Samenwerking met vrijwiligers: werk samen met lokale vrijwilligers en organisaties die ervaring hebben met zwerfkattenbeheer om een effectief en humaan beleid te waarborgen. Durf de huidige werkwijze en samenwerkingsverbanden in vraag te stellen indien de populatie niet onder controle gehouden wordt.

4. Informatie en communicatie te verbeteren: informeer uw burgers duidelijk over de stappen die zij moeten ondernemen bij vragen of problemen met zwerfkatten. Momenteel neemt de gemeente geen verantwoordelijkheid en ontbreekt het aan duidelijke communicatie. Zorg ervoor dat er een toegankelijke informatiebron en contactpunt beschikbaar is voor inwoners die hulp zoeken of vragen hebben over zwerfkatten.

Wij geloven dat Maldegem een voorbeeld kan stellen op het gebied van diervriendelijk beleid en verwachten dat u deze noodzakelijke stappen onderneemt om de zwerfkatten in onze gemeente een betere toekomst te bieden.
Met vriendelijke groet,

De ondertekenaars van deze petitie

Naam en voornaam    Adres, e-mail, handtekening

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Ruth Vereecke alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Wij zullen uw huisadres niet openbaar online weergeven.

Wij zullen uw postcode niet openbaar online weergeven.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: