Red de site van vzw Patrasche

Patrasche bevindt zich nog steeds in een locatie-crisis, een traject waarin we moeten trachten niet dakloos te worden.In Februari 2023 werd duidelijk dat Stad Gent heeft beslist dat we zone vreemd zitten en zonder verdere raadpleging of overleg moeten re-lokaliseren omwille van het wonderwoud;  dit zonder ook maar 1 keer met ons samen te zitten of te luisteren naar ons verhaal.Omdat dit voorbij alle democratische beginselen gaat en hoogstwaarschijnlijk de doodsteek voor Patrasche betekent ( we hebben geen subsidie en geen financiële backup waarop we kunnen rekenen ) en we vinden dat een stadsbestuur hierrond verantwoordelijkheid dient op te nemen,  is hierrond een burgerinitiatief gestart waarbij we zo snel mogelijk 1000 handtekeningen willen verzamelen om onze stem hierrond te laten klinken in de Gentse gemeenteraad. Liefst blijven we op de achtergrond maar in dit dossier lijkt dit niet langer mogelijk omdat :Onze werking is verankerd in Gent waar kinder- en jeugdpsychiatrie, voorzieningen bijzondere jeugdzorg, CLB’s etc… zeer frequent beroep doen op ons voor die jongeren die ergens anders geen plaats/hulp meer kunnen vinden. We hebben momenteel dan ook meer dan 150 jongeren op onze wachtlijst.Een prikkelarme site waar toch voldoende (natuur) uitdaging is, is een unieke therapeutische ruimte voor deze jongeren. Na de corona crisis is een ware tsunami aan aanmeldingen gekomen voor begeleiding van jongeren, precies op en omwille van een dergelijke site.  Hiervoor een alternatief vinden rond Gent lijkt schier onmogelijk, zeker niet als stad Gent hier geen enkel initiatief in neemt.  We de site 9 jaar hebben proper gemaakt ( alles was zwaar vervuild en verwaarloosd)  en gerenoveerd. We betaalden zelfs maandelijks om dit te ( mogen) doen. Nu alles netjes en proper is, de deur gewezen worden is geen integere manier om met ons project en de vele vrijwilligers en sponsors die hier hebben aan mee geholpen om te gaan. Al zeker niet zonder één plaatsbezoek of zonder enige echte studie van het dossier.Ook de begraafplaats en het herdenkingsoord Gefusilleerden Oostakker verdient rust en integriteit, eerder dan een onbeperkte publieke toegankelijkheid, dit omwille van een historiek aan vandalisme en onfrisse praktijken op de site.  Stad Gent geeft al jaren niet thuis op onze vraag hierrond samen te zitten om zo een oplossing te vinden voor onze werking in Gent. Wij hebben dan ook niet de indruk dat stad Gent een initiatief als Patrasche actief wenst te ondersteunen.Het wonderwoud staat of valt niet met het publiek maken van de ruimte die Patrasche nu gebruikt voor de werking. De werking doet verder ook geen enkele afbreuk aan de natuurwaarde van de site. We zetten een bedreigd schapenras in voor begrazing, we werken veelal in stilte, bouwen niks en vervuilen niks.Het lijkt ons dus opportuun om minstens gehoord te worden door de gemeenteraad. Blijkbaar kan dit pas als men 1000 handtekeningen heeft van Gentenaars boven de 16jaarDank om , als u geen Gentenaar bent, deze petitie aan Uw Gentse vrienden door te geven. We krijgen ze graag ondertekend terug ( in onze brievenbus of ingescand en doorgestuurd ) .Hou de website van Patrasche in de gaten om de precieze datum te kennen waarop we onze stem kunnen laten klinken.

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Sybille Van Cauwenberge alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Wij zullen uw huisadres niet openbaar online weergeven.

Wij zullen uw postcode niet openbaar online weergeven.

We zullen deze informatie niet openbaar online weergeven.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: