Tegen komst asielzoekerscentrum Waarland.

Deze petitie richt zich tegen het voornemen van de gemeente Schagen om een grote groep asielzoekers permanent, dan wel tijdelijk te laten wonen in een nieuw te bouwen opvanglocatie aan De kerkstraat in ons dorp.

Het gaat om een opvangplek voor 150 asielzoekers.

De komst van zoveel asielzoekers in ons dorp is te massaal en buitenproportioneel. Überhaupt heeft het dorp geen faciliteiten om deze mensen goed op te vangen.

Er kan dan ook niet gerekend worden op de steun van de inwoners van waarland.

Wij:

Inwoners van Waarland bezorgde omwonenden en/of bezorgde burgers, constateren dat:

• De weinige maatschappelijke voorzieningen al overbelast zijn. Zo komt het steeds vaker voor dat je niet eens meer op dezelfde dag naar de huisarts kan. Door deze groep en uitbreiding van inwonersaantallen zal de druk verder toenemen;
  • Essentiële faciliteiten zoals een Taalpunt en (inburgering)opleidingen niet in de buurt zijn, waardoor er voor de gemeente op grote schaal kostbare reisbewegingen door de asielzoekers moeten worden gemaakt;
  • De huidige jongvolwassenen die willen blijven in ons dorp soms jarenlang wachten op een betaalbare en geschikte woning. Het toekennen van huizen aan deze groep mensen zal voor forse verdeeldheid en ongelijkheid zorgen, wat de draagvlak niet versterkt;
  • Er een substantiële waardedaling van de omliggende huizen wordt verwacht. Koopwoningen dalen met gemiddeld 5,8 procent in waarde in een straal van 2 kilometer;
  • Als het om gezinnen met kinderen gaat de huidige scholen al vol zitten. Meer dan 30 kinderen in een klas.

en verzoeken
    De gemeente Schagen om kennis te nemen van de bovenstaande argumenten en zich negatief uit te spreken tegen het voornemen van een opvanglocatie in Waarland.

Er grote twijfels in het dorp zijn of het gevoel van veiligheid gewaarborgd kan blijven. Statistisch is bewezen dat er meer incidenten zijn rondom AZC’s en opvanglocaties. Zelfs het COA geeft aan dat het aantal incidenten dat afgelopen jaren is gestegen. Ons dorp beschikt niet over een eigen politiepost. We geen  achteruitgang willen van de veiligheid en leefbaarheid van ons dorp
  • Er onvoldoende draagvlak is in Waarland om een opvanglocatie neer te zetten.

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Wij waarland. alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Wij zullen uw huisadres niet openbaar online weergeven.

Wij zullen uw postcode niet openbaar online weergeven.

We zullen uw telefoonnummer niet openbaar online weergeven.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: