Neen aan het wisselsysteem van huishoudhulpen bij OCMW Holsbeek

Maria Asselberghs

/ #35 Invoering JAARLIJKS wisselsysteem

2013-06-23 18:57

Ik ben geboren en getogen in Holsbeek, net zoals vele andere inwoners van mijn leeftijd (80 !) en ouder. Ben daags na de beslissing al naar de OCMW-secretaris en burgemeester geweest met de vraag WAAROM ik en alle zorgbehoevende mensen een systeem krijgen opgelegd, zonder inspraak. Ik ben na lange tijd en zeer regelmatige wissels eindelijk zeer tevreden van mijn gemotiveerde thuiszorghulp en stel vast dat vele andere mensen zich ook in deze situatie bevinden. Als men dan toch het systeem wilt veranderen, waarom dan niet in de eerste plaats voor die mensen waar de vraag zich effectief stelt ? Met de recente beslissing worden we allemaal - zowel de klanten als de thuishulpmensen - behandeld als nummers. Allesbehalve een win-win beslissing, ondanks de uitleg die het OCMW er (achteraf !) aan geeft. Daarom, pleit ik ervoor dat de OCMW-raad deze beslissing bij de volgende zitting herziet, met aandacht voor de verschillende grieven van vele hulpbehoevende inwoners die deze rotatie niet zien zitten en - in het ergste geval - zelfs negatieve gevolgen ondervinden voor hun gezondheid. Ik begrijp ook niet waarom wij - klanten - geen kopie van de OCMW-beslissing hebben ontvangen : ook op de website van het OCMW is ze niet te bespeuren ... Zou dit in de toekomst ook graag veranderd zien, al was het maar dat ook mijn kinderen (en deze van vele andere inwoners) kunnen volgen op basis van welke motivering de OCMW-raad ingrijpende beslissingen "voor hun ouders" neemt ... ditmaal zogenaamd in het kader van een duurzame en professionele dienstverlening op termijn (brief OCMW 19/6/2013)