Navid Sharifi moet blijven!

Gast

/ #39

2013-08-22 08:19

Beste Mevrouw De Block,

Ik hoop oprecht dat u een fijne vakantie heeft gehad. De onze is jammer genoeg in mineur afgelopen. Het was een aangename Belgische zomer tot op het moment dat mijn echtgenoot en zijn werkmakkers opnieuw aan de slag moesten. Ze kregen namelijk te horen dat een van hen was opgepakt tijdens het verlof. Het gaat om Navid Sharifi, hij is u waarschijnlijk wel bekend want door uw beslissing zal hij aanstaande maandag het land worden uitgewezen.

Ik schrijf deze brief om u met aandrang te vragen uw beslissing over de uitwijzing van Navid Sharifi toch te herzien. Ik denk namelijk dat deze uitwijzing helemaal niet rechtvaardig is.

Navid studeert hier in België om op een goede manier een beroep te kunnen uitoefenen, net zoals u ooit heeft gedaan.
Navid werkt ondertussen ook, net zoals u momenteel ook doet.
Navid heeft een vaste woonplaats, net zoals u.
Navid spreekt Nederlands zoals het van hem verwacht wordt, net zoals u.
Navid staat in voor zijn eigen inkomsten en onderhoud, net zoals u.
Navid betaalt ook belastingen om dit land te onderhouden, net zoals u ook moet doen.
Navid heeft hier geen familie maar ondertussen wel veel vrienden die hij beschouwd als zijn familie, net zoals ook u familie en vrienden heeft.

Ik vraag u dus Mevrouw De Block waarom zou Navid Sharifi uitgewezen moeten worden naar een land als Afghanistan, waar hij amper 4 jaar heeft gewoond en waar de situatie na al die jaren nog steeds niet stabiel is? Hij lijkt namelijk heel sterk op ieder van ons, en dus ook op uzelf.

Het enige probleem is blijkbaar dat hij ‘illegaal’ is. Maar wat betekent illegaal eigenlijk? Volgens mij kan geen mens als illegaal bestempeld worden. Iedereen heeft het recht om hier op aarde te zijn.

Het is mij ook niet duidelijk wat u bedoelde in uw mededeling van begin augustus waarin u vertelde dat u zich zal focussen op mensen die de openbare orde en veiligheid verstoren. Navid behoort bij mijn weten helemaal niet tot deze groep, hij is geen ex-gedetineerde, geen misdadiger. Hij heeft hier nooit iets mispeutert, integendeel, iedere dag opnieuw levert hij een bijdrage aan onze maatschappij door het uitoefenen van een knelpuntberoep. Kunnen ondernemende veelbelovende en goed ingeburgerde jongeren U als liberaal staatssecretaris dan niet bekoren?

Als moeder van twee opgroeiende kinderen vraag ik mij vooral af wat er moet gebeuren met een jongere zonder familie in een land dat slecht met haken en ogen aan elkaar hangt, een land dat ook dit jaar opnieuw in de top vijf van de meest gevaarlijke landen komt te staan?

Ik vraag u niet Mevrouw De Block om iedereen welkom te heten hier in België, ik vraag u alleen om menselijk te zijn. In te zien dat Navid kansen verdiend, net als ieder van ons. Laat Navid hier in België blijven en geef hem de kans om hier een leven op te bouwen in een democratisch land met een toekomst.

Slaapzacht Mevrouw De Block, de winter is alvast begonnen en dreigt deze keer heel lang te worden.

Mvg,
Nadine Vandeputte, een moeder die hoopt op rechtvaardigheid.