Afschaffen verplichte eigen risico gezondheidszorg

Gast

/ #445

2014-01-08 15:43

Het meest schrijnende is om moeten zien dat de gewone burgers steeds meer moeten voor minder. Aan de top is het vooral zakkenvullen, vriendjespolitiek en hele dure kantoren laten bouwen. Belangrijkste reden waarom dit gebeurt is dat de zorgverzekering verplicht is, dus de burger betaalt toch wel.
Het is al vaker gezegd, een patient is geen consument. Als mijn been gebroken is wil ik dat het dichtbijzijnde ziekenhuis mij opereert en dat ik daar kan revalideren. Dan ga ik niet eerst een vergelijkend warenonderzoek doen over welk ziekenhuis tegen de laagste kosten mijn been kan opereren.
Het huidige systeem zorgt voor belachelijk hoge bonussen voor managers, enorm veel bureaucratie door declaraties en een hoge fraudegevoeligheid in alle lagen van de medische zorg. Daarnaast bestaat het risico dat door de zorgtoeslag de zorgkosten verder worden verhoogd waardoor de zorg onbetaalbaar word. Het resulaat kunt u zien in de huizenmarkt, waar de hypotheekrenteaftrek voor hetzelfde heeft gezorgd.
Terug gaan naar het oude systeem is niet alleen eerlijker, maar ook goedkoper op zowel de korte termijn als de lange termijn. Er kunnen grote besparingen worden gedaan op de loonkosten van managers, gigantisch dure panden waar de zorgverzekeraars in zitten en de bureaucratie sterk te verminderen.
De patient is dan weer patient en geen consument en de arts is dan weer arts en geen administratief medewerker.