BKO ouders en leerkrachten


Gast

/ #22

2014-03-31 10:40

Buitenschoolse kwalitatieve opvang rekening houdend met werkende ouders is een noodzaak.

Huiswerkbegeleiding en leerlingdifferentiatie (individueel) zie ik wel als een taak van de leerkracht (of leerkracht in opleiding) na de lesuren en tijdens de middagopvang zij het wel mits een extra loonsvoordeel wat ook in de prive geldt : kwalitatieve overtime wordt vergoed in loon of kan gerecupereerd worden.

Ook kan de buitenschoolse opvang meer aangesloten naschoolse activiteiten faciliteren. Een school heeft de infrastructuur (sporthal, computerklas, labo, klaslokaal, refter, podium, ...) en kan samenwerken met verschillende prive organisaties voor het aanbieden meteen na school van sport/ spel /computervaardigheid/ Muziek / beweging / koken/ projectenwerk : techniek, haken, breien, naaien etc. in de school.

Buitenschoolse opvang dient beter georganiseerd te worden zodoende dat deze een meerwaarde is voor de persoonlijkheidsontwikkeling van kinderen en niet enkel een noodzakelijk kwaad 'wachten tot mama/papa gedaan heeft met werken'.

En vanaf dat ze 12 jaar zijn is er amper een naschools aanbod. Er is ook totaal geen overgangsfase in opvang voor tieners geregeld.

Kinderen van de verschillende leeftijden 3-6, 6-9, 9-12, 12-15 hebben een andere nood aan begeleiding en activiteiten tijdens de buitenschoolse opvang, speel hierop in als maatschappij.