Eis het ontslag van Jozias van Aartsen

Gast

/ #7401 Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:

2014-08-14 20:02

#7399: - Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re:  

Ik heb nergens beweerd dat degene die een strafbaar feit pleegt, niet veroordeelt hoeft te worden. Alleen, het is niet aan ons om te oordelen, maar aan de rechter. Het enige dat wij kunnen en mogen, misschien ook moeten doen, is aangifte van strafbare feiten. Zo werkt het rechtssysteem in ons land nu eenmaal en ik denk dat dat een heel werkbaar systeem is. Zodra het volk eigen rechter gaat spelen, is het einde zoek. Niet in de laatste plaats omdat nooit het hele volk op één lijn zal zitten. Jouw visie is de mijne niet en omgekeerd, dus jij oordeelt anders dan ik. Uiteindelijk zullen we allemaal elkaar veroordeelt hebben. Wie zal onze resten opruimen? 

Begrijp ik goed dat je geen moeite hebt met het voorbeeld van het ijsje? “Zolang hij begrijpt WAAROM mensen verkeerd reageren en iedereen aan elkaar kan uitleggen waarom, en zijn/haar excuses aanbieden vind ik het goed.” Serieus? De man mag van jou gemolesteerd worden, zolang men achteraf maar zegt dat het zo niet bedoeld was? Het voorbeeld gaf juist aan dat de menigte een oordeel gevormd had, dat met de werkelijkheid niets van doen had en daarop gezamenlijk actie ondernam. De man was geen pedofiel, maar een vriendelijke man die een kind een plezier wilde doen. De menigte had zichzelf in het hoofd gezet dat de man wel een pedofiel was en op basis daarvan gereageerd. Niet op de werkelijkheid, maar op hun vooroordeel. Communicatie dient plaats te vinden voordat men ageert.

Ik weet dat een ijsje toch echt wel iets anders is dan dat wat de IS-strijders in Syrië en Irak aan de burgers aldaar geven, maar het gaat ook niet over wat dáár gebeurt, maar over wat hier gebeurt. Jij en ik en tweehonderd demonstranten kunnen niets veranderen aan de situatie daar, maar zullen eerst eens voor eigen deur moeten vegen. Hier wordt over en weer gereageerd op basis van vooroordelen en wordt provocatie over en weer goedgepraat “omdat de ander begon”.

Ja, natuurlijk moet de bereidwilligheid om tot een reële oplossing te komen van alle partijen komen. Maar als beide partijen barricades opwerpen en de messen slijpen, dan kan hoe dan ook nooit een oplossing worden bereikt. En dat is wat hier, in Den Haag, aan de hand is. De ene partij provoceert de ander en de een zegt van de ander dat die begonnen is. Dat doet er toch niet toe? Over schuld kunnen we spreken als de oplossing er is. Vóór die tijd verandert de schuldvraag helemaal niets aan het probleem.

Ja, nogmaals, roepen dat alle joden aan het gas moeten is ontoelaatbaar en degenen die dat geroepen hebben zullen daarvoor verantwoording af moeten leggen. Maar dat is niet aan jou of aan mij om daarover te oordelen. Het enige zinnige dat je kunt doen is proberen te ontdekken waarom mensen dat roepen en dáár wat aan doen.

Het enige dat ik “echt” niet wil horen is het eenzijdige vingerwijzen, dat hier bijna driehonderd pagina’s lang te lezen valt, zonder ook maar de geringste bereidwilligheid om een oplossing te zoeken. Want dat is wat uiteindelijk werkelijk dit land kapot zal maken. En wie zal onze resten opruimen?