WATERPOLO, OOK VOOR MEISJES!

Bart V.

/ #434 Waterpolo, ook voor meisjes

2016-04-21 11:27

Persoonlijk heb ik 25 jaar waterpolo gespeeld, en gedurende gans die tijd geen enkele "bokspartij onder water" meegemaakt.
Meer zelfs, ik heb geen enkel fysiek letsel gehad door contact met een tegenspeler.

Zeker, onze sport is fysiek zwaar, het is een contactsport ( zoals er nog zijn ) en in sommige wedstrijden kan er het hard aan toe gaan waarbij er incidenteel eens over de schreef gegaan wordt, maar ik vind het al te gemakkelijk om waterpolo steeds weer te associëren met brutaliteit. Het is alsof men mogelijke kandidaat-leden wil afschrikken, en zo de sport klein wil houden ( tenzij dit de bedoeling is natuurlijk ).
En de bokspartijen, fysieke letsels en ongewenste aanrakingen zijn mij totaal vreemd bij de U11-U17!
Dus ja, toon ons die "bokspartijen" e.d. waar men zo bezorgd over is... of spaar ons verder van gratuite uitspraken.
Van een voorzitter verwacht je eerder dat hij achter zijn leden en de sport staat die hij dient te vertegenwoordigen.

Want men ontneemt hier wel jeugdspelers de kans om aan competitie te doen, en zich zo verder te ontwikkelen.
De clubs doen heel wat inspanningen om leden te werven, te begeleiden, en zijn maar wat blij dat ze kunnen deelnemen aan competities. Dit komt immers de toekomst van het waterpolo ten goede, en daar zijn we toch voor, nietwaar.

Wekelijks zien we op voetbalvelden aanslagen op de benen van voetballers door collega-voetballers, deze komen er vanaf met een gele of rode kaart, en kunnen na enkele speeldagen schorsing opnieuw verder spelen met een schone lei. Waarom ontzegt men dan deze spelers niet het recht om hun sport verder uit te oefenen? Welke clubbestuurder met gezond verstand wil dergelijk risico lopen dat zijn spelers ernstige blessures oplopen? En dan heb je nog officiële riscicowedstrijden waarbij de maatschappij er moet voor zorgen dat alles in goede banen wordt geleid... Misschien best volledig afschaffen die handel, veel te gevaarlijk!

Eens te meer wil de KBZB beslissingen doorvoeren boven de hoofden van de (waterpolo-)clubs, beslissingen onze sport niet ten goede komen en niet gedragen worden door de meerderheid van de clubs! Men zou er een patroon in kunnen zien...
Jammer dat dit wel gebeurt ten koste van jonge spelers ( jongens & meisjes ) die niet meer vragen dan dat ze hun sport willen uitoefenen. Als bondsorgaan moet het toch mogelijk zijn om dit te organiseren, daar zijn ze toch voor dacht ik zo...