zeg nee tegen het pietenpact

kd

/ #1911 Racisme is iets totaal anders!

2016-11-12 19:15

Neen, Zwarte Piet is geen racisme. De kinderen weten gewoon 'niet beter' dan dat het de hulp is van Sinterklaas die door schoorstenen cadeautjes brengt. Zeggen dat kinderen het verschil "moeten kennen", is net een duidelijk teken van racisme! In plaats van erover te zwijgen en onze westerse traditie te houden zoals het is: een leuk kinderverhaal!

Er waren hier véél vroeger dan de slaven in Amerika ook slaven geweest, maar 't waren niet alleen zwarten bij de Romeinen! Moeten we dan nu 'alle rassen' weren uit verhalen en anekdotes en volksvertellingen omdat ze mogelijk ook nog ooit slaaf zijn geweest? Slavernij maakt jammer genoeg deel uit van onze geschiedenis. Dat is zo, maar heeft niets te maken met Zwarte Piet, verdorie!

Ik ga de lijn heel eventjes verder trekken:

Wat met de sprookjes van Grimm? We kunnen moeilijk zeggen dat dat 'leuke' verhaaltjes zijn :)Zullen we die maar allemaal uit de wereld halen? Alle boeken in de biblio, alle documenten van internet halen. Want de kinderen zouden er een trauma aan kunnen overhouden. Want wat als ze lezen over de boze stiefmoeder van Sneeuwwitje? Wie weet gaat elk kind dan  denken dat àlle stiefmoeders boze serpenten zijn die hun stiefkind willen doden? In deze moderne tijden heeft bijna 1 kind op 2 een stiefmoeder/-vader...'t Is maar dat er dan, als ik op pensioen ben, véél getraumatiseerde kinderen zullen rondlopen als ze het verhaaltje van Sneeuwwitje en haar boze stiefmoeder voor écht zullen aannemen...........

Is mijn mening duidelijk?