VerkeerJozefVerboven&ArthurMatthys

chauffeureke

/ #33

2013-01-09 11:21

Ik ben voorstander dat dit een voorrangsweg is. Ik rij zelf dagelijks meermaals door deze 2 straten en ik merkte 2-3 keer in de maand op dat daar accidenten gebeuren omdat er mensen die van de kleine straten komen hun voorrang nemen, en mensen die de straat niet goed kennen, deze voorrang niet geven.
Voorrang van rechts werkt niet, heeft nooit gewerkt. Men moet meer naar het Engels model (wat ze nu waarschijnlijk aan het doen zijn) overgaan: grote straten/invalswegen moeten altijd voorrang krijgen op de kleine straten. Dit bevorderd een vlotte doorgang. Het probleem is dat dit nu nog niet overal is. Daarom zouden ze dit een wet moeten maken en overal in België moeten invoeren.

Waarschijnlijk zijn er nu een hoop mensen die denken: "dit is weer zo'n hardrijder". Ik moet u spijtig genoeg teleurstellen. Ik hou mij aan de 50/30 per uur, perfect zoals het hoort. Tevens hou ik mij ook strikt aan de voorrangsregels (die weinig mensen nog kennen)

Wat meer gevaarlijk is in deze straat is het onverantwoord gedrag van de ouders die hun kind naar school brengen. Hoe vaak dat ik zie dat er ouders ergens op een zeer slechte plaats (voor garagepoorten, dubbel geparkeerd, etc) om dan met hun kroost, gewoon de straat oversteken, meestal zonder te kijken. En dit terwijl er 10m verderop een zebrapad is. Is dit dan een juist signaal geven naar hun kinderen?

Men zegt ook dat deze nieuwe verkeerssituatie in tegenspraak is met de zone30 en verkeersdrempels. Dit moet me toch eens uitgelegd worden. Deze 2 dingen verlagen de doorvoersnelheid, maar men moet niet stoppen (tenzij voor overstekende mensen op zebrapad). Hoe meer je stopt, hoe sneller "vol" een straat wordt.


Daarom zeg ik: de nieuwe verkeerssituatie moet blijven en plaats verkeersdrempels.