Tegen het mobiliteitsproject wijk Nekkerspoel - Pasbrug

Quoted post

Bezorgde ex-buurtbewoner

#33

2015-02-06 20:01

Wat ik me afvraag is:

 

  • 3 stops, 20m enkelrichting grote nieuwedijkstr, absurde lussen,... Zijn al deze zaken nodig tesamen?
  • er wordt een alternatief voorgesteld, maar er wordt geen mogelijkheid gecreëerd om een van de elementen van de huidige opstelling weg te nemen. Kan dit niet aan bod komen bij de buurtvergadering of bij het referendum?
  • Er werd contact opgenomen met de winkeliers, maar niet met de klanten. Alsook met de ouders die hun kinderen dienen weg te brengen met de wagen naar onthaalouders, naar school of naar creches zullen minder,gemakkelijk op.hun bestemming geraken
  • ...

zoals het er nu voorstaat, zal dit voor veel meer overlast zorgen dan dewelke er nu is.

 

wat vinden jullie dat wel mag veranderen en welke is de minst goede verandering?

Reacties


Gast

#34 Re:

2015-02-06 22:06:57

#33: Bezorgde ex-buurtbewoner -  

Ik ga helemaal niet akkoord met je stelling dat er meer overlast zal zijn. Dit is onmogelijk. De hele stroom auto's uit SKW & Putte zal helemaal wegvallen. Zij zullen enerzijds misschien kiezen om met de fiets te komen, of anderzijds toch moeten aanschuiven via de R6 of langs De Nekker. De Nekkerspoelstraat staat sowieso al vol, dus daar gaat er echt geen verkeer bijkomen. En OP TERMIJN zullen er misschien ook mensen dichter bij hun werk komen wonen, een school dichterbij kiezen, ... We moeten stoppen met zo op korte termijn te denken, maar ook op lange termijn durven kijken.

Ik ga wél akkoord dat het referendum een domme zaak is. Die is er enkel en alleen gekomen op vraag van het actiecomité. Het initiële plan was altijd om een scenario uit te werken met vertegenwoordigers uit de buurt (waarbij de woordvoerder van het actiecomité door een ruime vertegenwoordiging van zijn cluster expliciet niet aangewezen werd als ambassadeur) en dat scenario uit te testen en aan te passen waar nodig en nuttig. Verkeersexperten (dat zijn dus mensen die niets anders doen dan dit) hebben de stad geduid op het feit dat als je iets test, je best het meest verregaande test omdat je daar het meeste uit leert.

Heel deze werkwijze is door het actiecomité op z'n kop gezet. Zij sturen al de hele tijd op géén verandering, ze geloven als een soort sekte dat het sluipverkeer magisch gaat verdwijnen als de files op grotere wegen zijn opgelost. Stel dat er een magische manier zou bestaan, dan zou dat voor NOG meer verkeer in onze buurt zorgen. Want hoe makkelijker het is om de auto te gebruiken, hoe meer de auto zal gebruikt worden. De enige manier (daar heeft bvb. Nederland op in gezet, maar ook Kopenhagen, Hamburg, ...) is volop de kaart van de fiets kiezen en exact die structurele maatregelen nemen die hier in de buurt nodig zijn. Daar zijn fileproblemen verbetert en kun je contradictorisch door het een beetje moeilijker te maken voor de auto, het net beter bereikbaar houden voor auto's. Een andere optie is een sterk uitgebouwd openbaar vervoer met snelle metro's en trams, maar daar is onze stad helaas te klein voor, of zijn de budgetten niet haalbaar.