Verdubbeling inschrijvingsgeld DKO: Nee! Brief aan Minister Smet

Quoted post


Gast

#305 Is het geld écht op?

2012-12-10 10:45

Als men zegt "Het geld is nu op" wil dat gewoon zeggen "we willen het niet aan jullie geven, omdat we iets anders belangrijker vinden" Dat is ook het gevoel dat al jaren heerst bij de kunstleraars: Er is géén geld voor aangepaste infrastuctuur, didactisch verantwoorde uitrusting, en voldoende administratieve en ondersteunende personeelscapaciteit ter plaatse. En dan hebben we het niet over "zwevende middenkaders" in fusiescholen met 10000 leerlingen.
Elke grotere school kan slechts groter zijn om dat ze op kleinere schaal in vele filialen werkt, "verbreed" dus. Dat is wat anders dan op betaald bevel van een Australische "professor" hele regimenten talentlozen erbij te moeten halen waar dan het inschrijvingsgeld godbetert de selectie moet maken!!!!
Misschien is het omkaderingssysteem voor de leraarsuren wel niet stabiel genoeg, want het minste incidentje kan rampen veroorzaken in het personeelsbestand, daarom ook dat vele scholen eerder geneigd zijn tot loze verbreding in de plaats van rendement. Ze moeten wel. Dat veroorzaakt dan weer om de haverlap een invraagstelling van het DKO en zo blijven we bezig.

Maar wat echt niet kan, is dat intussen zowat alles meer prioriteit krijgt dan het DKO. Hoeveel honderden keren wordt het DKO a priori niet vergeten bij het ontwerpen van algemene regelgeving? Het is dààr dat het schoentje wringt, dan krijg je uiteindelijk chaotisch oplapwerk in de regelgeving dat soms, zoals nu denk ik, de ondergrens van de levensvatbaarheid benadert.

We kennen het allemaal:
Eerst het zaalvoetbal, dàn het DKO- ballet . Rot op en trek je plan
Eerst het basisschoolfeest, dàn het DKO-concert - Rot op en trek je plan
Eerst het oudercontact, dàn de DKO- notenleer- Rot op en trek je plan
Eerst de schoolreis, dàn de DKO- proclamatie - Rot op en trek je plan
Eerst de oudstrijders, dàn de DKO-vergadering. - Rot op en trek je plan

Men zou zo nog eigenlijk nog best lang kunnen doorgaan.
Uit deze vicieuze cirkel is alleen uit te geraken als het netwerk van de overheden openlijk durft partij trekken voor het DKO en het de prioriteit geven die het verdient, omdat het maatschappelijk van levensbelang is. De bal ligt in hun kamp.

Reacties

Charel

#311 Re: Is het geld écht op?

2012-12-10 13:12:54

#305: - Is het geld écht op?

Inderdaad, uw inzichten zijn zeer relevant. Als DKO komen we steeds op de laatste plaats, alles is belangrijker dan dat, en we worden gedicteerd door mensen die zelf niet de minste voeling hebben met de sector.

In de conceptnota wordt er ook uitgegaan van schaalvergroten, samenwerkingsverbanden onderling en met bao, kunstacademies...Als er moet samengewerkt worden met basisonderwijs of culturele centra stuiten we nu al dikwijls op hautain en zelfs vernederend gedrag van deze laatsten. Dat geldt zowel voor het vlaamse land als het brussels gewest, waar het waarschijnlijk nog meer voorkomt door de taalpolitiek. Hoe vaak krijgt een directeur niet op zijn dak als er een stoel verkeerd staat of als de chauffage teveel werd dichtgedraaid 's avonds na het DKO-lesgeven? En als we een lokaal nodig hebben mogen we blij zijn als het prioriteitslijstje van de "dagschool" het toelaat.

Het is goed te weten dat DKO nog niet opgenomen is bij Agion, het fonds dat de bouw van schoolgebouwen subsidieert; daar mag Pascal Smet ook iets aan veranderen. Zeker als hij het grootschaliger begint te zien.

Al deze zaken(en die uit uw comment) getuigen van een discriminatie van het DKO, die eigenlijk gevoed wordt door de geringschattende en zelfs onrecht aandoende houding van onze overheden. Bovendien moeten we niet veel hulp verwachten van het OVSG; zij vinden behoudens enkele wijzigingen (vooral qua inschrijvingsgeld) de conceptnota wel ok. Ik ben al benieuwd hoe de slippendragers van OVSG en kabinet de conceptnota zullen verkopen op de DKO-studiedag van 12/12/12 in Oostende.

Eén ding staat vast: er mag een einde komen aan het "sollen" met het DKO.