Inwoners van Gaza hebben recht op toegang tot drinkwater

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Reactie van Ministerie van Buitenlandse Zaken

2024-07-02 20:17:39

Beste allen,

Graag wil ik jullie informeren over de reactie die wij hebben ontvangen van Buitenlandse Zaken naar aanleiding van onze petitie. Hieronder vinden jullie hun antwoord:

---

Beste Amira,

We hebben kennisgenomen van uw petitie. De situatie in Israël en de Palestijnse Gebieden is zeer zorgelijk en heeft onze volle aandacht. Het kabinet volgt de ontwikkelingen dan ook nauwgezet.

Sinds 7 oktober zijn onze bewindspersonen continu in gesprek met Israël en de Palestijnse Autoriteit, andere landen in de regio, en landen daarbuiten. De diplomatieke inzet van Nederland concentreert zich onder andere op het tegengaan van burgerslachtoffers, het voorkomen van verdere regionale escalatie, de levering van humanitaire hulp aan Gaza, vertrek van Nederlanders uit Gaza en het staakt-het-vuren dat moet leiden tot het duurzaam neerleggen van de wapens. Militaire operaties moeten in het kader van het recht op zelfverdediging binnen de grenzen van het humanitair oorlogsrecht plaatsvinden, met aantoonbare inachtneming van de eisen van noodzakelijkheid en proportionaliteit. Het kabinet roept Israël dan ook nadrukkelijk op terughoudendheid te betrachten bij militair optreden.

Het staat buiten kijf dat de situatie in Gaza, waarbij vele burgerslachtoffers zijn gevallen en ontstellend veel leed aan beide zijde heeft plaatsgevonden, afschuwelijk is. Nederland blijft daarom in alle contacten oproepen tot terughoudendheid, noodzakelijkheid en proportionaliteit. In lijn met de door het Internationaal Gerechtshof opgelegde voorlopige maatregelen blijft Nederland Israël met klem oproepen deze na te leven, waaronder het maximale te doen om te zorgen voor ongehinderde humanitaire hulp, inclusief toegang tot drinkwater, aan de Palestijnse bevolking in Gaza. Het is een enorme uitdaging. Nederland blijft zich inspannen om de toegang voor humanitaire hulp aanzienlijk en per ommegaande te verbeteren.

Ik hoop u zo voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groet,

---

Hoewel we waarderen dat de situatie aandacht krijgt, blijft de reactie algemeen en missen we concrete acties of stappen om de situatie direct te verbeteren. Wij zullen blijven aandringen op meer daadkrachtige maatregelen om de toegang tot water en andere essentiële hulpgoederen in Gaza te waarborgen.

Dank voor jullie steun en betrokkenheid. Samen blijven we druk uitoefenen voor een betere toekomst.

Met vriendelijke groet,

Amira al Zakka

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.