Wij eisen meer en betrouwbaar openbaar vervoer in Boekhoute en alle deelgemeenten

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Schoolkinderen met handen in het haar nu bus in Boekhoute niet komt opdagen tijdens de examenperiode maar vrijwilligers springen in de bres.

2024-06-27 14:29:37

Het openbaar vervoer of het gebrek aan openbaar vervoer blijft de gemoederen in Boekhoute bedaren. Deze week kwam de bus niet langs in Boekhoute, midden in de examenperiode en met alle gevolgen van dien. Twee vrijwilligers van Vooruit Assenede besluiten daarom zelf voor buschauffeur te spelen tijdens de examenperiode.

Arne Blomme 18-06-24, 17:52

Aan de kerk van Boekhoute nemen dagelijks schoolkinderen de bus richting Eeklo, Gent of Zelzate, maar sinds de grote wijzigingen aan het vervoersplan van De Lijn geraken zij steeds minder vlot op school.

Volgens een analyse van De Tijd werden er in Assenede 17 haltes geschrapt en kwamen er 19 nieuwe haltes bij. Maar van die zogenaamde verbetering merken ze niets in Boekhoute, integendeel. Sinds de invoering van het nieuwe vervoersplan is het openbaar er erg beperkt. ‘s Morgens vertrekt er één bus naar Gent, één naar Zelzate en twee naar Eeklo. Overdag rijden er geen bussen meer in Boekhoute en ‘s avonds keert er ook slechts één bus terug naar Boekhoute. “Lijn 96 werd afgeschaft en vervangen door lijn 951, maar de service is er niet beter op geworden, integendeel", klinkt het bij schepen van Mobiliteit Lieselotte Van Hoecke. “De bus komt regelmatig niet opdagen. In de maand mei maar liefst 13 keer en nu ook tijdens de examens.”

Zelf buschauffeur

Om er zeker van te zijn dat alle leerlingen uit Boekhoute toch tijdig aan hun examen kunnen beginnen, bieden twee kandidaten op de lijst van Vooruit Assenede nu zelf hun diensten aan. Zo zullen Frankie Bral en Sofie D’Hondt de komende periode zelf de taak van buschauffeur op zich nemen. “Het is erg dat wij de falende werking van de Lijn moeten oplossen”, zegt Franky. “Maar er zijn leerlingen die geen alternatief hebben en anders niet op school geraken. Dit kunnen we uiteraard niet laten gebeuren."

Geen basisbereikbaarheid

Schepen Lieselotte van Hoecke zegt voortdurend in contact te staan met De Lijn en eist dat er dringend ingegrepen wordt. “Een meisje van 16 moet nu om 5 uur opstaan om de trein naar Gent te kunnen nemen omdat ze er niet meer geraakt met de bus en oudere mensen geraken overdag gewoon niet meer in het ziekenhuis omdat er overdag geen bussen meer passeren in Boekhoute. Er is ons basisbereikbaarheid beloofd, maar als de weinige bussen niet eens komen opdagen, kan daar geen sprake van zijn. Dit is schandalig. Ik vroeg de Lijn om dringend actie te ondernemen jegens de exploitant die de ritten verzorgt.”

Naamloos.jpeg

Sofie D'Hondt

Vooruit Assenede vraagt aandacht voor gebrekkig openbaar vervoer van en naar Boekhoute met ludieke actie: "Zelfs de persoon die autostop deed, stond er sneller dan de bus."

2024-06-27 14:21:41

Het nieuwe netplan van De Lijn kreeg al heel wat kritiek te verduren, ook in Assenede. In deelgemeente Boekhoute rijdt er amper nog een bus. De Vooruit-afdeling van Assenede vraagt met een ludiek experiment daarom aandacht voor de tekortkomingen van het flexvervoer in de streek.

Arne Blomme 20-03-24, 17:08

Schepen van Mobiliteit Lieselotte Van Hoecke kreeg al heel wat signalen binnen van schoolgaande kinderen en senioren die zich niet langer met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen van en naar Boekhoute. “De Lijn verwijst de gedupeerde reizigers door naar het flexvervoer (de vroegere belbussen, nvdr.) om dat gat te vullen, maar het flexvervoer is ontoereikend en onvoorspelbaar”, spreekt Van Hoecke uit ervaring. “Gereserveerde ritten worden vaak verplaatst of geannuleerd door De Lijn. Vaak is er geen flexbus beschikbaar, rijdt de bus een uur om of brengt hij je maximaal tot in Eeklo of Zelzate, waar je nog een andere bus moet nemen. Dit is geen serieus alternatief.’

Samen met Oosteeklonaar Luc De Muynck, kandidaat voor Vooruit bij de volgende verkiezingen en gepensioneerd buschauffeur, nam ze daarom de proef op de som. Zo verplaatsen ze zich met verschillende vervoersmiddelen vanuit hun lokaal in Assenede naar het centrum van Boekhoute. “De kandidaten die zich met de wagen, fiets of scooter verplaatsten, kwamen vlot en snel aan in Boekhoute”, zegt De Muynck. “Zelfs de persoon die autostop deed, was binnen een half uur te plaatse. Wij gingen met de bus, maar we geraakten er helaas niet zonder slag of slot. De flexbus reserveren was ten eerste al een heel gedoe en dan kwam die ook nog eens 40 minuten te laat. Dit moet beter.”

Vooruit_Assenede.jpeg

Sofie D'Hondt

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.