Behoud de tradities en het plezier binnen KLJ - Stop de onnodige veranderingen

Petitie: Behoud de tradities en het plezier binnen KLJ - Stop de onnodige veranderingen

Beste KLJ'ers, bestuur en sympathisanten

Wij, trotse leden van KLJ, voelen ons genoodzaakt om onze stem te laten horen tegen de veranderingen die worden doorgevoerd in onze geliefde jeugdbeweging. KLJ staat voor vriendschap, plezier en tradities die generaties lang gekoesterd en doorgegeven zijn. Helaas zien we dat deze kernwaarden in het gedrang komen door recente beslissingen en veranderingen.
Hieronder lichten we onze zorgen toe:

* Genderneutraliteit: Hoewel inclusiviteit belangrijk is, vinden wij dat de huidige richting waarin de KLJ gestuurd wordt, onze tradities en gebruiken onder druk zet. KLJ heeft altijd ruimte geboden aan iedereen, en de huidige aanpak lijkt meer te verdelen dan te verbinden. Wij willen dat KLJ blijft wie we zijn, zonder onze identiteit op te offeren.

* Verandering van het voormiddagprogramma: Het traditionele voormiddagprogramma is een belangrijk onderdeel van de KLJ-beleving. Door het touwtrekken genderneutraal te proberen maken, moet iedereen op iedereen zitten wachten. Hierdoor loopt niet alleen het touwtrekken zelf uit, maar bijgevolg ook de atletiek en het namiddagprogramma. Het programma in de voormiddag behouden zoals het de voorbije jaren verliep, is dan ook onze wens!

* Aanpassingen aan het touwtrekken: Touwtrekken is een iconisch onderdeel van onze werking en symboliseert de kracht en het teamwork binnen KLJ. De nieuwe regels en beperkingen maken het spel minder spannend en uitdagend. Wij pleiten voor het behoud van de oorspronkelijke spelregels, zodat we kunnen blijven genieten van dit klassieke KLJ-onderdeel.

* Veranderingen in het dansen: De volksdansen en groepsdansen zijn al jaren een bron van vreugde en verbinding binnen KLJ. De komende veranderingen in het dansaanbod halen de authenticiteit en het plezier uit deze discipline. Wij willen dat de KLJ-dansen behouden blijven zoals ze zijn, zonder moderniseringen die de kern van deze traditie aantasten.

Ons standpunt: De veranderingen die worden doorgevoerd, bedreigen de identiteit en het plezier binnen KLJ. Wij, de ondertekenaars van deze petitie, vragen om een herziening van deze beslissingen en een terugkeer naar de tradities en activiteiten die KLJ zo speciaal maken.
Laten we samen opkomen voor de waarden en tradities die KLJ uniek maken, en ervoor zorgen dat het plezier en de verbondenheid centraal blijven staan.

Met vriendelijke groet
Een KLJ’er die het goed met u voorheeft!

Door te ondertekenen, ga ik ermee akkoord dat Anoniem alle informatie kan zien die ik op dit formulier verstrek.

Ik geef toestemming om de gegevens die ik op dit formulier verstrek te verwerken voor de volgende doeleinden: