Dierenvrienden tegen vuurwerk!

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Dierenvrienden tegen vuurwerk!.

Gast

2016-01-03 00:54

Omdat vuurwerk elk jaar voor gewonden mensen en dieren zorgt. ....het kan niet meer.....net als andere landen...1 centraal punt.....plus wat het allemaal kost!
rafa

#702 tegen een verbod

2016-01-03 01:39

hersenlozen   Consumentenvuurwerk staat steeds meer ter discussie, maar toch wordt er met Oudjaar nog steeds voor miljoenen de lucht ingeschoten. Wie zijn al die liefhebbers, voor wie vuurwerk helemaal geen vloek is, maar een passie? Filmmaker Nan Rosens gaat op zoek naar de kern van die passie: wat is voor mensen de aantrekkingskracht en betekenis van vuurwerk, terwijl anderen zich er juist zo aan ergeren? In de documentaire vertellen liefhebbers hartstochtelijk over hun liefde voor knallen, dreunen en pijlen. Verhalen over saamhorigheid, vrijheid, spanning en familiebanden. En over het unieke gevoel het jaar met een knal af te sluiten en zo een nieuw begin te markeren. Een aantal is elke dag van het jaar bezig met vuurwerk. Toon zegt: 'Voor mij is vuurwerk puur geluk' en Fred biecht op: 'Mijn diepste wens is om een keer te mogen slapen in een vuurwerkbunker'. Pascal laat vuurwerktattoos zetten en meneer Ritman ziet vuurwerk als een uitingsvorm van de samenhang in de kosmos. Schitterend! is een lofzang op vuurwerk die haaks staat op het besef dat onze vuurwerktraditie dreigt te worden afgeschaft door een maatschappij die risico's zoveel mogelijk wil uitbannen en uitspattingen niet meer tolereert. Maar wat gaat er verloren als consumentenvuurwerk geheel wordt verboden?Veel dus ....rot op mt die proppoganda en leugens Verbied dan olie ook want er is veel betere en schone energie maar dan verdienen ze er niets op. zo kun je alles gaan verbieden. zoek een leven maloten.http://www.npo.nl/2doc-schitterend/31-12-2015/KN_1676380

sander

#703 Tegen een Verbod.

2016-01-03 01:44

leugens en proppoganda en velen trappen er in. net als met zwarte piet misseijke mensen om op te kotsen nog erger dan DAT. zeik niet op vuurwerk, zeik op jou eigen overheid. verbied eerst eens bezine en olie. wetende dat er 100 x schonere en gratis enerie is. DAT bestaat.  dat is pas belangrijk voor mens dier en natuur.  wat betreft vuurwerk meeste mensen gaan er goed mee om. als je dat af zet tegen drugs drank autos rijden sport etc. verbied dat dan ook. genoeg mensen die last hebben van honden en autos. gaat dus niet op leven en laten leven.jaren 70 80 gebeurde er vele malen meer. en dat is gewoon een FEIT er gebeurt in verhouding niet veel als je rond de 4 miljoen kopers van vuurwerk hebt. doe eens een test met drank of auto rijden dan verbieden we dat meteen             zoek een leven zeg ik tege de haters die niet weten waar ze over praten net of zijn ze van de eite de burger alles maar af willen pakken schaam je diep heeeel erg diep.

Chantal

#704 Tegen azijn zeikers,

2016-01-03 01:47

ZOETERMEER - Sinds een paar jaar is het een traditie op zichzelf geworden: rondom de jaarwisseling wakkert de roep om een verbod op het particulier afsteken van vuurwerk weer aan, steevast aangevoerd door Arno Bonte van GroenLinks. De vele peilingen op internet laten een wisselend beeld zien over het draagvlak voor een vuurwerkverbod, en in de landelijke politiek blijft het standpunt dat zo’n verbod niet wenselijk en niet uitvoerbaar is. Helaas blijven de argumenten tegen het vuurwerkverbod in de maatschappelijke discussie over het algemeen sterk onderbelicht.

Het beeld dat wordt geschetst wekt de indruk dat alle Oud & Nieuw problematiek kan worden opgelost door het consumentenvuurwerk uit te bannen, maar in werkelijkheid is vuurwerkmisbruik maar één symptoom van de schijnbare wetteloosheid van die dag. De onruststokers zijn niet afhankelijk van Oud & Nieuw of van vuurwerk – ze zullen altijd weer manieren vinden om andere feestvierders tot last te zijn. Als dit leidt tot een totaalverbod op vuurwerk voor particulieren, waar houdt het dan op? Met vrijwel dezelfde argumenten kun je (professioneel) voetbal ook verbieden.

Jammer genoeg wonen we in een samenleving waar leuk bedoelde evenementen en tradities bijna altijd ontsierd worden door het wangedrag van onruststokers. We mogen van onze bestuurders eisen dat de overlastgevers keihard aangepakt worden, maar vragen om een verbod dat iedereen raakt is zeer onverstandig. Willen we ons echt alles laten afnemen door een groep asocialen? De soms onprettige sfeer van de nieuwjaarsnacht wordt evenzeer veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik, dus als we alle Oud & Nieuw feestjes verbieden en alcohol compleet uitbannen wordt het uiteindelijk misschien wel eens rustiger. Maar of het er ook leuker op wordt?

Consumentenvuurwerk dat legaal is in Nederland wordt uitgebreid getest en gekeurd, en bij normaal gebruik zijn ongelukken bijna uitgesloten. Alle serieuze ongelukken die met vuurwerk gebeuren worden veroorzaakt door zwaar illegaal vuurwerk, en dan vaak ook nog doordat mensen daar onvoorzichtig mee omgaan. Om dat aan te grijpen voor een verbod op consumentenvuurwerk is net zoiets als tabak verbieden om heroïne te bestrijden.

We worden al aan alle kanten betutteld door de overheid - laten we de laatste beetjes zelfstandigheid die we nog hebben niet opgeven. Een totaalverbod op vuurwerk zou voor velen een leuk feest verpesten, terwijl het de excessen niet zal oplossen. De oorzaak van wangedrag zit immers in de mens, niet in vuurwerk. Overlast door vuurwerk komt grotendeels door producten en handelingen die al verboden zijn, en het is een illusie om te denken dat een verbod op Nederlands consumentenvuurwerk daar iets aan kan veranderen.

Daarnaast zijn de alternatieven die Arno Bonte en de andere verbodslobbyisten voorstellen totaal onrealistisch. Lokale shows laten organiseren door de overheid zal al snel te duur worden, en bovendien is het logistiek onhaalbaar. Zo is er bijvoorbeeld maar een handvol gediplomeerde pyrotechnici in Nederland, dus er kunnen maar weinig gemeenten zijn met een georganiseerd professioneel vuurwerk. Als er wel shows georganiseerd worden zal dat veel mensen naar dezelfde plek brengen, waardoor ordehandhaving waarschijnlijk nog moeilijker zou zijn dan het nu is. En hoeveel chauffeurs stappen daarna met drank op achter het stuur terug naar huis?

Gelukkig laat de landelijke overheid zich vooralsnog niet meeslepen in deze discussie. Er zijn genoeg manieren om compromissen te sluiten waar voor- en tegenstanders van vuurwerk zich in zullen kunnen vinden. Het instellen van vuurwerkvrije zones is daar een goed voorbeeld van, en leidt nauwelijks tot weerstand onder vuurwerkliefhebbers. Wie daarna nog doorduwt voor een totaalverbod is vooral gericht op het verpesten van het feestje van vele duizenden mensen, en niet op de openbare veiligheid.

De verbodslobby doet het voorkomen alsof alle problemen en overlast rondom de jaarwisseling opgelost zullen zijn als er geen vuurwerk meer is, maar dat is een bewuste verdraaiing van de realiteit. We moeten eens ophouden om dingen waar miljoenen mensen plezier aan beleven te verbieden, omdat een handvol idioten er niet mee om kan gaan. Dat politie en justitie te weinig bereiken bij die groep mag geen reden zijn om voor de rest van Nederland een nationaal feest te verpesten. 

Gast

2016-01-03 02:02

Gedeeld en getekend

Gast

2016-01-03 02:22

Dieren horen niet een slachtoffer te zijn van vuurwerk.. Jongeren die nog steeds geen klok kunnen lezen en ver van te voren al vuurwerk afsteken... Schandalig, en onze dieren maar bang zijn van al die knallen, pure geld verspilling dat vuurwerk!

Gast

2016-01-03 03:22

Omdat ik zelf ook katten en een hond heb, die heel erg bang zijn voor vuurwerk. Het zijn echte rampdagen voor alle dieren

Gast

2016-01-03 04:15

Omdat mijn honden bang zijn . Mensen zich niet aan de vuurwerk tijden houden.

Gast

2016-01-03 04:23

Vuurwerk hoort niet in een woonwijk

Gast

2016-01-03 04:54

Stop de particulieren met vuurwerk

Gast

2016-01-03 04:55

omdat ik het zielig vind voor al de dieren die al dat leed moeten dorstaan ze zouden at moeten afschaffen vuurwerk!!!!

Gast

2016-01-03 04:59

Omdat er veel dieren leed is met zulke dagen.
Ik zelf durf de straat niet op en ben daardoor altijd in het buitenland . En vele houden zich niet aan de regels.

Gast

2016-01-03 05:47

Om mensen te laten zien hoe men een dierbare vriend in zo iets kan verliezen en hoe erg het is

Gast

2016-01-03 06:30

onmenselijk heb er geen woorden voor

Gast

2016-01-03 06:37

Gewoon het moet eens stoppen, deze nacht en de dagen ervoor is een hel voor de dieren.

Gast

2016-01-03 06:55

Het is nu genoeg stop met dat vuurwerk

Gast

2016-01-03 07:12

ik teken omdat ik honden zie lijden,ze weten niet waar ze moet blijven en doen de gekste dingen om t maar niet te hoeven horen,echt verschrikkelijk.
Iedere dag loop ik in de bossen,daar gebruiken ze Karbiet,echt verschrikkelijk,ik kom herten tegen maar nu weten deze dieren zich ook geen raad.STOPPEN DAT VUURWERK,op een plaats centraal en alleen om middernacht.

Gast

2016-01-03 07:18

Ik heb zelf een hond die heel bang is . Ik kan haar alleen s' ochtend uitlaten en de rest van de dag niet weer . Het word ieder jaar erger .

Gast

2016-01-03 07:21

omdat ik tegen vuurwerk ben dat niet alleen zoveel leed bij mensen maar ook bij dieren word aangedaan

Gast

2016-01-03 07:26

Met zijn allen staan we sterk!!

Gast

2016-01-03 07:31

31 januari is voor mij de meest afschuwelijke dag van het jaar omdat ik zo'n medelijden heb met alle dieren die daar onder lijden.Gelukkig zijn mijn twee honden niet erg bang maar mijn twee katten liggen verstopt onder het bed en ook de buitendieren zijn doodsbang.

Gast

2016-01-03 07:31

moet afgeschaft worden het vuurwerk,,niet normaal dat alle dieren binnen en buiten zo bang zijn,,geen woorden voor ,,gr. anny.

Gast

2016-01-03 07:34

Respect voor dieren aub, zij mogen hier niet het slachtoffer van worden!

Gast

2016-01-03 07:40

Kijk naar de foto's. Dan weet je genoeg waarom ik dit onderteken. Vuurwerk moet verboden worden! Mensen denken alleen aan hun eigen plezier maar niet aan hun dier!!

Gast

2016-01-03 07:41

Ik zou nog niet erg vinden als een uurtje is maar is een heel week dat hier daar hoor vuurwerk hoort en de dag zelf is vanaf halfzeven tot na middernacht en de dag nadien ook en voor de dieren is dat geen leven .