windhaan

Thibaut Michiels - Kandidaat concessiehouder

/ #46

2013-02-27 18:55

Ik, Thibaut Michiels, kandidaat concessiehouder van de surfclub in De Haan merk op dat er een petitie loopt ter ondersteuning van de voormalige uitbaters van de beachclub in De Haan. Ik heb geen enkel probleem met het houden van een petitie, dit is een democratisch recht, echter worden op deze site opmerkingen gepost die vaak flagrant onjuist zijn en duidelijk een vorm van paniekzaaierij zijn, waarin ikzelf en ook een partner in een slecht daglicht worden geplaatst.

Met alle respect voor Marc en Ursula en hun werk vind ik dat ik wel het recht heb de onjuistheden recht te zetten.

1)De RBSC is geen kandidaat uitbater van de club, dit ben ik, Thibaut Michiels, de RBSC wordt enkel in het dossier vermeld als partner in de zeilschool en als ervaringsdeskundige. Dit houdt in dat de RBSC met z’n jarenlange ervaring, de organisatie van de zeilschool op zich zou nemen en z’n jarenlange ervaring met mij zou delen. Dit om het zeilgebeuren in een uiterst professioneel kader te laten verlopen. (De samenwerking zal te vergelijken zijn met deze tussen de RBSC en Lakeside Paradise)

2)Het bovenstaande heeft niks te maken met competitiviteit, iets wat blijkbaar met de zeilschool zou worden geassocieerd volgens sommigen in deze petitie. Op geen enkele manier zou de zeilschool competitiviteit willen pushen en op geen enkele manier zou de zeilschool de huidige recreatieve patin-, catamaran- of welke andere zeiler hinderen in het beleven van z’n passie.

3)Als rasechte Hanenaar, ben ik mij ook bewust van de typische eigenheid die heerst in ons pittoreske dorp. Ik heb dan ook geen enkele ambitie om van de beachclub een place m’as tu vu te maken waar snobisme en opschepperig gedrag zou heersen (ook iets wat mij op de petitie site wordt verweten). Integendeel, ik wil een club uitbouwen met een sfeer van openheid en gezelligheid waar iedereen zichzelf kan zijn en in alle vrijheid zijn ding kan doen, kortom een club waar jong en oud, Hanenaar, tweedeverblijver of toerist, met of zonder kinderen zich meer dan welkom voelt. Een plaats waar passie voor strand, zee en watersport centraal staan.

4)Er wordt in de petitie meermaals gezegd dat het een schande is dat ik een klacht neerleg. Zonder in detail te treden wens ik toch mijzelf even te verduidelijken en er de nadruk op leggen dat ik geen klacht neergelegd heb maar dat ik in mijn schrijven aan de gemeente de punten van de jury in twijfel trek.

Ten eerste is het een democratisch recht om in beroep te gaan tegen een beslissing van een openbaar bestuur. In deze zaak is een standpunt ingenomen maar de definitieve beslissing is tot op vandaag nog niet genomen. Ik bevestig dan ook mijn vertrouwen dat het gemeentebestuur zijn huiswerk correct zal doen. Na het vernemen van de punten van de jury, heb ik na consultatie van het dossier van de Windhaan verschillende onregelmatigheden vastgesteld. Waarvan ik het gemeentebestuur op de hoogte heb gebracht. Ik wil hiermee enkel bekomen dat men een oordeel kan vellen op basis van een volledig dossier waarin juiste informatie staat. Ik wens hier niet in detail te treden maar zowel Marc en Ursula als het gemeentebestuur zijn op de hoogte van de inhoud van ons schrijven.

5)Er wordt vermeld dat het een schande is dat iemand anders zich kandidaat durft stellen, na alle inspanningen die de vorige uitbaters van de club hebben gedaan. We leven in België in een democratie, het gaat om een openbare concessietoekenning, dit houdt dan ook in dat iedereen die aan de criteria voldoet de kans krijgt een project in te dienen. Met geld van De Haanse belastingbetaler is een zeer grote investering gedaan in het bouwen van een watersportcomplex. Het is dan ook aan degenen die door de Hanenaars zijn verkozen (het gemeentebestuur) om te beslissen wie de concessie zal krijgen en iedereen die hiertoe gemotiveerd is een project te laten opstellen en de kans te bieden dit in te dienen. Ik heb zonder gewetensproblemen van dit recht gebruik gemaakt en ik denk dat het logisch is dat wij er alles aan doen om ons te verdedigen. Mocht dit recht niet bestaan was het onmogelijk om ooit verandering te bekomen en was er van een democratische beslissing geen sprake. Ik begrijp dat ik voor- en tegenstanders heb, dat er mensen zijn die liever verandering zien en een frisse wind zien waaien en dat er mensen zijn die liever hebben dat alles bij het oude blijft.

Ik en de mensen die achter mij staan hebben ook het recht om ons project te willen verwezenlijken en zouden dan ook alle leden van De Windhaan met open armen ontvangen.

Ik moet ook vaststellen dat er heel wat mensen die deze petitie ondertekenden niet afkomstig zijn uit De Haan en mij als persoon hoogstwaarschijnlijk niet kennen. Ik ben ervan overtuigd dat ons project een meerwaarde kan betekenen voor De Haan.

Met vriendelijke groeten,
Thibaut Michiels