Neen aan het wisselsysteem van huishoudhulpen bij OCMW Holsbeek

Gast

/ #3

2013-06-15 21:28

Hierbij zal ik mijn artikel bij zetten
Ingrijpende beslissingen van OCMW Holsbeek voor het welzijn van onze ouderen.
Na het nieuws van de slechte behandeling van ouderen in de rusthuizen, blijkt nu ook het OCMW geen rekening te houden met het welzijn van oudere mensen.
Op dinsdag 4 juni kregen de gebruikers van de thuiszorg een brief van OCMW gedateerd op 5 juni.
Vanaf maandag 17 juni zou heel het systeem veranderen. Ze kiezen (met de steun van de CD&V) voor een jaarlijkse roulatiesysteem . Dit wil concreet zeggen dat alle oudere mensen, na een jaar, zich terug moeten aanpassen aan nieuwe mensen. Ook het personeel moet zich terug informeren en aanpassen.

Waarom kiezen ze hiervoor?
Verdeling voor iedereen van verschillende werkposten en geen mogelijkheid om een band op te bouwen en te familiair te kunnen worden.

Ik heb wel mijn vragen daarbij?
Er zijn momenteel niet genoeg plaatsen in de rusthuizen. Zou het niet mogelijk zijn de mensen die toch thuis willen blijven, de families en de ouderen op een optimaal manier te steunen?
Vertrouwen en hechting spelen een belangrijke rol voor het welzijn van onze ouderen.
Een spreuk zegt “oude bomen verplant je, maar niet zonder gevaar”.
Het gaat hier niet om een verandering van huis, maar om een verandering van een vertrouwensmilieu. Hechting speelt een belangrijke rol in het welzijn en positief denken van oudere mensen. Door hechting met een persoon gaan we een manier vinden om zichzelf te zijn en met de werkelijkheid om te kunnen gaan. Continuïteit geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen.
Het bestaande personeel weet ook heel goed hoe de ouderen mensen, bij wie ze werken, hoe ze aan te pakken, hoe het huis te organiseren, welke medicatie te geven indien er een probleem is, wie de dokters zijn en wat de plaatsen zijn waar ze op onderzoek moet gaan, …Het gaat hier toch om mensen en dus veel meer dan gewoon een dossier.
Ik koos ervoor mijn moeder in huis te nemen, wat helemaal niet makkelijk is. Dit werd mogelijk gemaakt door de hulp en de steun van thuishulp. Ik kan hen ook toevertrouwen wat voor mij te zwaar wordt. Dit is iets dat ik ook niet met iedereen wens te delen. Die vertrouwensband maakt het draagbaar.
Daar zal OCMW op antwoordend dat al hun personeelsleden even goed zijn en daar twijfel ik zelfs niet aan, maar het opbouwen van die vertrouwensband, die zo belangrijk is, vraagt tijd.
De personeelsleden kunnen ook beter presteren wanneer ze zich goed voelen in een vertrouwd milieu. Waarom hun dit ontnemen?
In de sociale dienstensector is de verloning al niet erg hoog. Waarom het leven van de medewerkers nog zuurder maken?
Ook de timing vind ik alles behalve correct, zo kort bij de vakantie. En zo vlug in werking, nog geen tijd om te reageren en ook op een zeer oneerlijke manier. Eerst kwam de verantwoordelijke een gesprek thuis houden. We konden haar vertellen hoe goed het verliep. Terwijl ze heel goed wist wat er zo gebeuren sprak ze er helemaal Dus met krijgen van die brief stond ik helemaal perplex en ban ik woeden.
Ik sprak over dit probleem met mijn huisdokter. Hij vindt het ook onmenselijk. Hij kent gevallen waar de veranderingen dramatisch kunnen zijn. Ik wens het hierbij dan ook niet te laten.

Na het nieuws van de slechte behandeling van ouderen in de rusthuizen, blijkt nu ook het OCMW geen rekening te houden met het welzijn van oudere mensen.
Hopelijk reageren nog meerder mensen hierop en haalt dit iets uit.
Danielle Antoine