De Zelfstandigenaftrek Moet Blijven

Gast

/ #535

2013-08-27 13:53

Onderstaande biref heb ik naar de Fracties in de Tweede Kamer gestuurd:

Krijgen ZZP-ers straks geen belastingaftrek meer van de regering?

Tweede Kamer, kleed de ZZP-er niet nog verder uit!

Wat is het geval?
Wij ZZP-ers hebben geen recht op WW als we geen werk meer hebben, wij hebben geen recht op ziektekostenuitkering als we ziek zijn en we hebben ook geen pensioenfonds die ons pensioen geeft als het zover is. Wij ZZP-ers krijgen geen vakantiegeld als we met vakantie gaan, sterker als wij met vakantie gaan hebben we helemaal geen inkomsten, laat staan dat we nog eens een zak met extra vakantiegeld krijgen. In ieder geval niet van de overheid.
Dit alles in tegenstelling tot de ambtenaar. Die krijgt ziektegeld als hij ziek is, salaris als hij met vakantie gaat en ook nog eens vakantiegeld. Hij krijgt WW bij ontslag en wachtgeld of een aardig bedrag via de kantonrechtersformule bij schuldloos ontslag en daarna nog eens een prachtig pensioen.
Weet u dat wij ZZP-ers de gemeenschap niets kosten en dat wij veel voor de samenleving betekenen, sociaal en economisch. En nu stelt de regering voor om de ZZP-er nog maar eens verder uit te kleden: ze stelt de Tweede Kamer voor om de belastingaftrek van 6,500 euro die de ZZP-ers hebben af te schaffen.

Mag ik mij even voorstellen
Ik ben Thea Messemaker, 61 jaar, ik heb een fantastische loopbaan op ambtelijke projectbasis achter de rug in het grotestedenbeleid maar ik kom sinds ik 55 jaar ben geworden niet meer aan de bak. Leeftijdsdiscriminatie. So be it.
Sinds die tijd houd ik heel knap mijn eigen broek op. Ik ben ZZP-er geworden en zelfs vorig jaar overgestapt naar geheel ander werk omdat de regering mijn werk in de sociaal culturele sector heeft wegbezuinigd. So be it.
Ik ben nu werkzaam in de particuliere ouderenzorg, bij Optima Cura in Den Haag, en verdien daar zo’n 15.000 euro bruto per jaar mee. Dat is het en daar moet ik het mee doen. U hoort mij daarover niet klagen. Ik heb het reuze naar mijn zin in dit prachtige werk.

Van redelijk naar zeer onredelijk?
Ik houd dus bij niemand mijn hand op. Ik doe alles zelf en val niemand lastig. Maar nu wilt de regering mij lastig vallen, en mij de 6.500 euro belastingaftrek per jaar afnemen. Iets dat toch zeer redelijk was gelet op al onze bovenstaande extra kosten.
Kan ik en U met dit voorstel van de regering akkoord gaan? Nou vooruit, daar ga ik mee akkoord als de regering ook alle douceurtjes van de ambtenaren afneemt. Want u denkt toch zeker niet dat wij ZZP-ers alle voordeeltjes voor de ambtenaren gaan betalen. Dat zou toch zeer, zeer onredelijk zijn. Wat vindt U?

Dringend verzoek aan de Tweede Kamer
Ik vraag dan ook dringend alle politieke partijen in de Tweede Kamer, mede namens al mijn collega-ZZP-ers in de zorg, vrouwen van 50-plus die hun eigen broek ophouden, dit onrechtvaardige voorstel van de regering niet te accepteren.

Mag ik van U vernemen?

Hoogachtend en met vriendelijke groeten,

Thea Messemaker

Havenplein 15, 2242 na Wassenaar, 070-5111214, 26-8-2013