Eis het ontslag van Jozias van Aartsen

Grumblebomb

/ #8069 Re: Re: Re:

2014-08-22 23:11

#8065: - Re: Re:  

Je bent een echte humanist. Ik heb respect voor je. Ik denk niet dat je moet stoppen te denken over waarom geweld niet stopt maar wèl moet stoppen jezelf te verexcuseren dat je niet meer antwoorden hebt. Diplomaten die trachten door overleg (inter)nationale geweldsconflicten te stoppen hebben die antwoorden ook niet. Afremmen of stoppen van geweld is een puur op het aanwezig zijn van het geweld van vandaag toegespitste poging. Morgen is dat geweld in een 'andere vorm' aanwezig waarbij de pogingen om het te stoppen van gisteren niet meer functioneel zijn. Dat klinkt erg zwartgallig maar al vele duizenden jaren pogen wij eerst door praten conflicten te voorkomen ofwel te stoppen waarbij als het laatste het geval is dat altijd ten koste gaat van de belangen van een of meerdere partijen, maar de beloning is dat (verder) bloedvergieten wordt voorkomen.

Je schrijft dat er iets onlogisch is aan dood en verderf zaaien en dat ís het ook voor jouw en mij en anderen die geweld verafschuwen, maar de vreselijke werkelijkheid is dat er onberedeneerbare monsters zijn - zij verdienen in mijn ogen de naamgeving: mens (niet) meer -  die het even onlogisch vinden dood en verderf niet te gebruiken als middel om hun doel te bereiken. Daarin schuilt voor mij het begrip kwaad: Mensen die het doden van een mens even gemakkelijk vinden als het dooddrukken van een mier. Mensen die zo zijn geworden kun je niet meer overtuigen van doden/moorden af te laten zien op het moment dat ze van plan zijn deze daad uit te voeren, omdat zij het doden schouderophalend uitvoeren. Met andere woorden: die krijg jij, ik, neen niemand krijgt dergelijke lieden omgepraat. Dàt is de essentie van het kwaad, echt! meer valt er niet aan te begrijpen! Het is zelfs energieverspilling te zoeken naar meer inzicht in het kwaad. Het enige dat daarna nog rest omdat praten niet meer helpt is wèl alle energie aanwenden om het kwaad fysiek te bestrijden zodat mensen die het slachtoffer dreigen te worden van dat kwaad misschien gered kunnen worden van een dreigende/zekere dood.

Misschien heb je met betrekking tot je laatste opmerking wel gelijk. Joden moesten sinds zij bijna vernietigd werden als volk in ongeveer 70 na chr. door de Romeinen een verhoogde expressie van hun intelligentie gebruiken om te kunnen overleven zonder vaste vaderlandse grond onder de voeten. (wat volgens mij de oorzaak is van de niet aflatende haat door de eeuwen heen op Joden: een intense jaloezie)