leuvenrechtdoor

protest

/ #41

2014-09-20 08:05

 

Het vliegveld van Zaventem is al 60 jaar lang het onderwerp van ongenoegen en hevig protest.

60 jaar lang moesten onze politici en overheid op zoek gaan naar een aanvaardbaar compromis tussen pro en contra vliegtuigoverlast. De ene partij super enthousiast over de gecreëerde economische meerwaarde en dito profijt (het huidig bedrijf ligt immers nu in handen van de buitenlandse investeerders!), de andere partij, gebukt gaande en gebroken onder zoveel vliegtuigoverlast en ellende!

Komt daarbij de foutieve keuzes en oplossingen die beslist en toegepast worden om het realiseren van stoute en megalomane plannen toch maar mogelijk te maken. De spreiding van shit over meer hoofden, terwijl shit afgevoerd zou dienen te worden!?

Al  meer dan een halve eeuw dicteert een gezonde ratio: weg met die handel !!

Zaventem als luchthaven is veel te slecht gelegen om een wereldspeler van formaat van te maken! Het huiveringwekkende is dat ook de CEO dat pertinent goed weet. Vraagt het aan zijn Ombudsman…als je die nog vinden kan onder de piramide klachten!

Laat ons in deze dolgedraaide wereld resoluut gaan voor een  evenwicht tussen welzijn en welvaart en net daarom gaan we nu toch niet de ganse wereld uitnodigen naar Zaventem te vliegen?

Er zijn alternatieven genoeg.(Schiphol, Frankfurt, Charles de Gaulle, Heathrow…)al moeten speciale luxueuze bussen ingezet worden van en naar de hoofdstad en de Navo.

Maar nee, dat is niet dicht genoeg bij de hoofdstad, bij de Navo…we moeten het de reizigers zo aangenaam mogelijk maken en pamperen want die brengen geld op.

 

Laat ons niet naïef zijn, kapitaalkrachtige spelers koesteren tegenwoordig  zulke megalomane plannen en zijn zo gedreven op zoek naar grote winsten en rendement dat sommige projecten een véél te zware impact hebben en zeer hoge tol eisen van het milieu.

Denk aan monster festivals die de periferie van hele dorpen inpalmen, de plannen van You-place met de voorspelde mobiliteitsproblemen,   het organiseren van de openingswedstrijd wereldvoetbal over enkele jaren in Brussel en het aantal vluchten die hiermee gepaard zullen gaan…, de uitbreidingsplannen van Brussels Airlines om heel de wereld op Zaventem te doen vliegen…de sky is the limit!  Allemaal nieuwe kolossale projecten die verzekerd een aanslag zijn op het milieu.

Het komt op ons af als een pletwals! Money voor velen rules immers the world hé!

Net daarom moet onze overheid kordaat optreden en Brussels Airlines wijs maken dat het bedrijf wat Zaventem betreft niet meer moet expanderen maar afslanken!   

Wat wel moet gedaan worden is DECENTRALISEREN! Dus daar kan expansie dan naar afgeleid worden.

En natuurlijk zal Brussels Airlines zich anders moeten organiseren en  alle overtollige vluchten (die bijgekomen zijn na de “te” drukke oude vliegroutes) niet sturen over nieuwe routes, nieuwe slachtoffers makend, maar het contingent spreiden over al de Belgische vliegvelden die ervoor geschikt zijn of gemaakt worden. De jobcreatie wordt dan i.p.v. gecentraliseerd, verspreid alsook de inkomsten…

En waarom zou B.A. bv. niet specifiek vluchten organiseren vanuit het vliegveld van Oostende. Laat B.A. daarin investeren, daar kunnen vliegtuigen boven zee op en af vliegen!  

Maar stop met bijkomende vluchten te organiseren over nieuwe routes, ook die gaan in een mum van tijd immers verzadigd geraken, men mag er niet aan denken, maar dat staat vast!!!

 

En als er niet geluisterd wordt…, want het kan niet zijn dat de argeloze burger voor wat luidruchtig kabaal gezwind een gasboete opgelegd krijgt, terwijl Brussels Airlines gratuit met zijn overdonderend lawaaihinder de rust van zoveel mensen overhoop mag gooien. Laat ons consequent zijn en deze vervuiler ook doen betalen voor de ellende en schade die hij berokkent! Dat zal de zaak al zeker vooruit helpen.

Want niet alleen de levenskwaliteit gaat drastisch erop achteruit maar de waarden van huizen gelegen onder de nieuwe routes gaan ook enorm aan waarde dalen. Hier geen compensaties voor voorzien is ontoelaatbaar. En totaal onrechtvaardig!

 

Al veel te lang is men immers te zware offers van de bevolking aan het vragen.

De CEO en zijn team, net als die enkele politici die bij de B.A. gingen lobbyen om vrijgesteld te worden van overvliegende vliegtuigen boven hun hoofd, zullen persoonlijk niet wonen onder een vliegroute wees maar gerust. Wel diezelfde lieden  moeten dan ook begrijpen dat wij, die nu plots ongevraagd geconfronteerd worden met nieuwe ellende en overlast, het ook niet langer pikken dat al die miserie door onze strot wordt geduwd!

Onze gezondheid en levenslust en patrimonium is ons hiervoor te dierbaar om het zomaar te grabbel te gooien aan de willekeur van uitbaters die zich inzake leefmilieu en volksgezondheid gedragen als bulldozers, voor wie economische expansie en winstbejag de enige drijfveren zijn waarvoor zij gaan!

 

En onze overheid moet in deze tijden van mondialisering en groot geldgewin een duidelijke keuze blijven maken voor een gezond leefmilieu en dito maatschappij!

We gaven op 10 jaar tijd al onze wegen op aan een niet aflatende massa vrachtwagens en firmawagens, met alle miserie tot gevolg,

 

Gaan we nu ook onze kleine luchtruim opgeven  alsook die schaars gelegen landelijke gebieden waar nog wat rust voor iedereen te vinden was??