Zeg NEE tegen het nieuwe Gentse mobiliteitsplan


Gast

/ #163

2015-10-15 15:57

Ik onderteken deze petitie aangezien dit naar mijn inzien een onhoudbaar plan is, waarbij enkel rekening werd gehouden met de verkeerssituatie in de binnenstad, maar geen rekening werd gehouden met de overlast die het plan in de randgemeentes zal veroorzaken. Zowel qua circulatie als qua parkeermogelijkheden voor de bewoners in de rand (cfr. lichtfestival, waarbij het knippen reeds als testcase kan gelden).
Bovendien kan de kleine ring deze bijkomend overlast niet aan, wat nog meer fileleed zal veroorzaken. Schiet Watteeuw hierbij zijn eigen doel niet voorbij?! Leve de groene luchtvervuiling door stilstaande fileauto's?!
Dit wordt ook economisch de strop van Gent. Mensen van buiten de stad zullen Gent beginnen mijden.
De enige manier waarop het plan zou kunnen werken is indien er aan randvoorwaarden voldaan wordt zoals frequent openbaar vervoer en dit 24/24, aangepaste snelbussen (zodat je geen uur op de bus moet zitten om van punt A naar punt B te gaan terwijl dit met de auto maar 15min zou zijn), voldoende extra parkeermogelijkheden in de rand voor bewoners / betaalbare park&rides, ...
Indien er aan de randvoorwaarden voldaan wordt zal er automatisch een zekere verschuiving plaatsvinden in het autogebruik in en rond de stad. Dan zal het verhogen van de tarieven in de ondergrondse parkings en het vertraagd verkeer binnen de stadring al voldoende ontradend werken, zonder dat er 'pestgedrag' door bvb. het knippen enz. tegen de auto moet toegepast worden.
Zone 30 zou i.f.v. dodehoekongevallen beter wijzigen naar zone 40, want met de nieuwe regeling rijden auto's zo goed als dezelfde snelheid als de fietsers waardoor ze soms niet zichtbaar zijn voor de bestuurders.


Kortom een dikke neen tegen het circulatieplan van Watteeuw dat in januari 2016 in de gemeenteraad zal gestemd worden. Hopelijk durft Open VLD tegen dan al eens NEEN zeggen en voor hun kiespubliek kiezen in plaats van voor de rood/groene meerderheid. Zodat er niet hetzelfde gebeurt als in de laatste gemeenteraad waarbij door hun toedoen er een meerderheid ontstond die voor het mobiliteitsplan stemden en dit enkel om hun eigen persoonlijke postjes te vrijwaren...