Steun Jitse Akse

Gast

/ #11975

2016-01-19 20:05

Als jurist adviseer ik de advocaat van Jitse Akse om het in geheime onderhandelingen met het OM, op een technisch sepot te laten aankomen, met als voorwaarde geheimhouding over en weer. Maar daar zal men wel inmiddels wel aan gedacht hebben.

Als mens: respect en hulde voor de moed van Jitse Akse, dit nog eens te meer tegen de achtergrond van de meer dan middeleeuwse gruweldaden die de IS tegen haar tegenstanders begaat. Ik hoop dat het Jitse bespaard zal blijven.

Verder nadenkend, kan ik mij niet voorstellen dat hij de enige westerling of Nederlander is die (buiten de reguliere strijdkrachten die ter plaatse al werden ingezet) aldaar actief, aan de gevechtshandelingen tegen IS (in welk gevechtsverband dan ook) deelneemt. Het zou in ieder geval de stevige inzet van het OM voor een in juridisch technisch oogpunt nauwelijks te winnen zaak (ik beperk mij tot dat punt, niet het politieke) goeddeels verklaren, hetgeen op zich alweer betekent dat het OM dan meer weet dan publiek bekend is. En dan weet "Den Haag" het ook, en is de discussie aldaar "as usual" hypocriet.

Enfin: Alle goeds toegewenst en wanneer hij weer zou gaan: behouden thuiskomst.

RPQH