Geen draagkracht in Zoetermeer voor bouw nieuwe gebedsruimte

Gast

/ #1507 'Integratie moet wederzijds'

2011-11-12 22:43

ZOETERMEER - „Mensen zijn koud. Er is wantrouwen. Je voelt je alsof je er niet bij hoort.’’

Na deze woorden van een jongen van Surinaamse afkomst kwam donderdagavond 19 januari het eerste politieke debat voor de raadsverkiezingen op 7 maart los.

Op uitnodiging van de Adviesraad voor Integratie praatten lijsttrekkers met elkaar over de dreiging van segregatie in de stad. Een echt debat werd het sporadisch. Iedereen deelde wel de mening dat mensen in Zoetermeer langs elkaar heen dreigen te leven.

Lijst Hilbrand Nawijn stond met haar harde toon wat alleen. Andere partijen en aanwezigen onderstreepten dat integratie tweerichtingsverkeer moet zijn. Allochtonen moeten hun kans pakken, maar ook krijgen. „Allochtonen moeten inburgeren, autochtonen moeten accepteren,’’ verwoordde Chafik (Leefbaar Zoetermeer) het. „Heb oog voor andere culturen,’’ zei Van der Zeeuw (GroenLinks). „Ik voel ook die koude. Ik warm me aan de allochtonen in mijn flat,’’ zei Du Bois (CU/SGP).

Angst moet plaatsmaken voor ontmoeting, maar dan wel een spontane. „Niet met een cursus, gewoon door samen om de tafel te zitten,’’ stelde Mohamed Chhayra voor. „Nodig je buren uit,’’ suggereerde iemand anders. „Dan komt ú erachter dat allochtonen best aardig zijn,’’ richtte de dagvoorzitter zich tot Hilbrand Nawijn. Die deed een duit in het zakje: „Sport verbroedert.’’
19/01/06 23u09

bronhttp://www.ad.nl/ad/nl/1040/Den-Haag/article/detail/2300965/2006/01/19/Integratie-moet-wederzijds.dhtml