Geen draagkracht in Zoetermeer voor bouw nieuwe gebedsruimte

Johann van der Veere

/ #1721 Re: Re: Re: Re:

2011-12-03 04:01

#1715: SIP aanhanger - Re: Re: Re:  

Quote: Graag de volgende keer een beetje beter opletten en niet zomaar roepen dat het 'riekt naar racisme'.

@ Nee.

Jammer dat op deze protestsite – ik heb daar al eens eerder een opmerking over gemaakt - er nog steeds mensen zijn die denken zich achter een verzonnen naam ongeremd te kunnen manifesteren.

Maar dát even terzijde.

Mijn antwoord op de eerste reactie, een niet definieerbare SIP aanhanger:

Ik begrijp terdege waar deze petitie over gaat. Enkele maanden geleden was ik namelijk degene die in het wijkrapport ontdekte dat er in Seghwaert een moskee was gepland. Na ruggenspraak met zoetermeernieuws.nl – ik ben daar columnist - heeft die dit gepubliceerd. Zo is dat balletje gaan rollen. Naderhand kreeg ik ook de Telegraaf zover er een bericht over te plaatsen en (na een email) deed Barry Madlener (PVV) er in de Tweede Kamer een schepje bovenop.  Persoonlijk ben ik van mening dat in een tegenwoordige woonwijk geen kerkgebouw hoort en tevens bestaande kerken verplaatst dienen te worden. Die mening deelt ook de (nog bestaande) LPF in het Westland, een partij waar ik in het verleden zeer nauw bij was betrokken. Nog maar kort geleden won die (nu) plaatselijke partij via een intensieve procedure bij de Raad van State dat in een dicht bevolkte woonwijk geen moskee gebouwd mocht worden. Met deze uitspraak in de hand, dus ruim voor Seghwaert in protest ging, werden door mij beide wethouders (Speel en Haring) daarmee aan het vestje getrokken. Beiden hebben die uitspraak – nota bene het hoogste advies- en rechtsorgaan van ons land – terzijde geschoven. Zij gaan er namelijk van uit dat de uitspraak van het Westlandproces alleen dat gebied aangaat en niet toepasbaar is voor Zoetermeer.

Niettegenstaande ben ik als atheïst wel van mening dat elk geloof - of dit nu van christelijke, katholieke, mohammedaanse, joodse of moslim-huize is – een onderkomen behoefd. Maar dan gecentraliseerd elders in Zoetermeer zoals de (vele) kerken destijds in het oude centrum werden gebouwd. Overigens, wáár in het nieuwe stadshart bevinden zich dergelijke monumentale gebouwen? 

Als ik schrijf: ken en leer uw geschiedenis, dan meen ik dat. Ik neem dan ook niets van mijn eerdere uitspraak terug, het is maar dat u het weet. Sterker, dergelijke personen die bewoordingen als de 'gast' waarover deze reactie gaat lust ik rauw. Tergend langzaam ging dat in die jaren. De jaren dertig en veertig van de vorige eeuw. Eerst met een lokale oproep niet meer op de bestaande partijen te stemmen, naderhand verbreidde zich die oproep zich als een olievlek. Dat doet ook (bovenstaande) gast, zie quote, deze roept op: “linkse partijen een halt toe te roepen omdat zij een bedreiging vormen voor de autochtonen en de toekomst van dit land.” En ondertekend tenslotte met “Stichting Red Nederland.” Overigens (tot nog toe) nergens op internet te vinden probeert dat figuur als het ware een wig te drijven tussen de bestaande bewoners van deze wijk, waaronder vele nieuwkomers in wat u noemt “dat beetje cultuur wat Nederland nog rijk is.” Maar wat die cultuur dan wel is blijft achterwege. Naar ik mag aannemen toch niet het verbieden van buitenlanders in de wijk Seghwaert, waar naast enkele honderden moslims ook Surinamers,  Antillianen, Engelsen, Duitsers, Fransen, Amerikanen of noem maar een allochtone bevolkingsgroep woont, werkt en leeft……..

Nee toch?

Zo, de anderen krijgen later een antwoord.

En o ja, lees mijn columns in www.zoetermeernieuws.nl

Binnenkort iets over racisme..............