Petitie voor één geïntegreerd openbaar spoorwegbedrijf

inge

/ #8 groot gelijk !

2012-12-16 18:18

#6: GroeneKangoo - Re : #3

Groot gelijk heb je . Ik begrijp dat reizigers niet tevreden zijn over onaangekondigde stakingen of andere , maar die reizigers zouden ook moeten begrijpen wat er momenteel gaande is . Voor mij lijkt wat er nu gaande is ,nl. de dagelijkse problemen met het net etc ... .en het afsplitsen van delen in verschillende entiteiten ... het pad effenen naar privatisering ?

Alle problemen een verrottingsstrategie ,om daarna te kunnen zeggen dat het spoor wel 'moet' geprivatiseerd worden ( of toch het lucratieve deel ? en dat kan je dan nu best al afsplitsen en onderbrengen in een andere vennootschap ?) ...

Omdat 'de privé' het allemaal zoveel beter kan ? Net zoals met de banken ?

Zie naar die landen waar het openbaar vervoer wel al volledig in privé handen is : zeer dure tickets en geen garantie op een goede verbinding .

Dè motieven van een privé maatschappij zijn i per definitie NIET de goede dienstverlening , maar de dividenden voor de aandeelhouders , en de bonussen voor de CEO's . Als het dan achteraf toch niet lukt ... vangt de Staat ( zeg maar de belastingbetaler , zeg maar : jij en ik ) de verliezen toch op ?

Misschien heb ik het verkeerd voor , maar deze splitsing lijkt mij de voorbereiding op verdere privatisering ... net zoals het de bedoeling was om bij de verkoop van de ASLK 1/3de van de opbrengst te gebruiken om ... de HST en De Post ... klaar te maken voor "de uitdagingen" van de vrije markt ?

Voor alle duidelijkheid : ik ben zelf ook zo'n reiziger die dagelijks het openbaar vervoer neemt. MAAR ik ben véél kwader om de dagelijkse aankondigingen over treinen die omwille van een defecte locomotief of een ander defect rijtuig ... gewoon afgeschaft worden of heel grote vertragingen hebben ... ook onaangekondigd ! en dat gebeurt quasi alle dagen wel ergens ! In 1979 , toen ik voor het eerst dagelijks de trein nam , viel dit NOOIT zo voor in de mate waarin dat vandaag wel gebeurt . En dàt is het gevolg van een beslissing die jaren geleden door de NMBS werd genomen om geen regelmatig onderhoud meer te doen ( wegens te duur)  , maar alleen te repareren als er iets kapot gaat ( en daar dragen toch alleen 'maar' de klanten (?) - reizigers de gevolgen van ? ...

Of zijn de klanten dan toch de 'melkkoeien' zoals een of andere CEO van het tramnetwerk het zo plastisch uitdrukte ?