Aktie Hondenbelasting Nederland

Malou

/ #180

2013-01-24 18:01

LS, Elk jaar maak ik bewaar bij de gemeente tegen de Hondenbelasting maar zonder succes,omdat ik het zeer oneerlijk vind zeker in deze tijd waar de kosten de pan uitstijgen, voor de minima is de dierenarts al niet meer te betalen en dan die onzinnige Hondenbelasting, ik kreeg het advies van de belastingambtenaar om de hondjes naar het asiel te brengen ( die zitten tot de nok vol) , ik zei dat ik geen kinderen heb en de hondjes alles voor me betekenen, ohhh zei hij wilt U misschien kindertoeslag hebben?, ik werd gewoon in de maling genomen schandalig!ik heb 2 kleine hondjes van 12 en 6 jaar en betaal wel € 220 terwijl ze nergens in A'dam los mogen lopen.
Ik zag net op een nieuwsadvertentie het volgende:

Sittard - Een hondenbezitter uit de gemeente Sittard-Geleen is volgens de belastingrechter geen hondenbelasting verschuldigd. In zijn uitspraak van vandaag beslist het gerechtshof ’s-Hertogenbosch dat de gemeente in deze zaak niet voldoet aan de voorwaarden om belasting te heffen.

De gemeente Sittard-Geleen heft een hondenbelasting die wordt toegevoegd aan de algemene middelen. Deze belasting geldt voor inwoners van de gemeente met één of meerdere honden. Inwoners die geen hond hebben, zijn deze belasting niet verschuldigd.

Het heffen van hondenbelasting voor het verkrijgen van algemene middelen is toegestaan, zegt het hof, maar dan moet wel aan twee voorwaarden worden voldaan.
In de eerste plaats moeten de kosten verbonden aan het hondenbezit van wezenlijke betekenis zijn geweest voor het invoeren van de hondenbelasting. Daarnaast moet de hoogte van het bedrag mede zijn afgestemd op de kosten die de gemeente moet maken voor het hondenbezit. Daarbij hoeft het niet zo te zijn dat de gehele opbrengst wordt gebruikt om die kosten te dekken.