Red de Berendrechtse polder

Quoted post

Staf De Lie

#51 Aan Willy Ibens

2014-04-09 09:03

Willy,

Ik schrijf dit niet als journalist, maar als inwoner van Berendrecht. Er is een tijd geweest dat we (samen) streden tegen het wachtdok voor lichters ten zuiden van Berendrecht. Voordien had ik als stichter en voorzitter van het Polders Aktie Komitee (PAK 1957)alle soorten van acties gevoerd en handtekeningen verzameld tegen o.m. de aanhechting van Berendrecht bij Antwerpen, sommige nutteloze onteigeningen en uitdrijvingen in Wilmarsdonk, Oorderen en vooral Lillo, de aanleg van twee dokken in de polder van 'het Groot Boske Wijd' waar nu het Delwaidedok ligt (samen met graaf Le Grelle) het opdoeken van Lillo Fort, de autowegring rond Berendrecht en Zandvliet(samen met Fons Mees), de zandopspuiting in de Berendrechtse polder (die er ooit geweest is, maar weer werd afgegraven na mijn tussenkomst in de Antwerpse gemeenteraad), de niet vergunde sloop van de Nicasius De Keyserhoeve, het verval van de kerk van Oosterweel en de toren van Wilmarsdonk, het verdwijnen van de laatste boerderij in Oorderen, en ga zo maar door. Bij leven en welzijn zal ik er een boek over schrijven (Het ontnomen Land).
Wat de polder van Berendrecht aangaat, hebben we inderdaad samen gestreden tegen het wachtdok en de strijd gewonnen. Ik dacht dat daarmee de polder gered was. Dat dit uitzonderlijk landschap zou blijven zoals het was. Met het uitzicht op de twaalfde eeuwse dorpsdijk, met het boerenland dat o.m. met drie of vier paarden geploegd en bewerkt werd door boer René Van Dijk (van wie de hoeve nu moet verdwijnen!).
Je zult mij ongetwijfeld sentimenteel noemen. Ik heb bewondering voor uw lobbywerk maar kan je onmogelijk bijtreden in de plannen om de laatste polder van Berendrecht om te scheppen in een 'natuurgebied'. En dan gaat het helemaal niet om enkele landbouwers die hier hun kost op kunnen verdienen. Het gaat in de eerste plaats om het behoud van een historisch landschap dat deze keer niet moet wijken voor haven en industrie (die helemaal zijn gebouwd op boerenland en op de puinen van vier dorpen) maar dat m.i. verdwijnt omdat er ergens nog eens bovenop moet "gecompenseerd" worden. Jij hebt de macht om het getij nog te doen keren. Ik doe dan ook een beroep op U om te voorkomen dat het te laat wordt. Het is geen schande om op een genomen bsluit terug te keren. Velen zullen er je dankbaar om zijn.

Staf De Lie

NB: we kunnen eindeloos schrijven over allerlei details en verdiensten maar een ding stoort mij in uw betoog: de BBZ (Berendrecht-Zandvliet leefbaar houden) werd in oorsprong opgericht door mijn jongste dochter (toen studente) in samenwerking met Myriam Vermaelen als verweer tegen het (fijn)stof van ABT Stocatra.
En nog dit: Jij noemt dit de "Opstalvallei" hoewel er in de polders (waar een molshoop een berg heet) nooit valleien hebben bestaan, maar goed...

Reacties

Gast

#62 Re: Aan Willy Ibens

2014-04-11 09:36:21

#51: Staf De Lie - Aan Willy Ibens

Staf

Ik ga Geert Noels citeren, een gekende en gewaardeerde Vlaamse econoom,  uit 'de Natuurkrant' die recent werd uitgegeven door de Vlaamse overheid :

'Natuur is een bron van frisse geesten, bestrijdt de verzuring en geeft zuurstof aan de produktiviteit van mensen, daardoor is het een belangrijke en onderschatte motor van duurzame economische groei.'

Een overdachte bron zou ik denken.   Ik geloof niet dat wij hetzelfde kunnen zeggen over het huidige landbouwareaal waar zelfs honingbijen nauwelijks kunnen overleven.

Ik ben en blijf ervan overtuigd dat de inrichting van deze stukjes polder als natuurgebied - en dat met respect voor de historische relicten - een meerwaarde heeft voor de huidige en toekomstige polderbewoners.

Willy Ibens

Gast

#123 Re: Aan Willy Ibens

2014-04-23 18:16:38

Groot gelijk Staf, Grts Werner Bril (heb geen pseudoniem nodig, heb een eigen menig die kunnen ze krijgen)

Gast

#149 Re: Aan Willy Ibens

2014-04-24 16:39:06

Man jij klinkt als een oud manneken

Gast

#150 Re: Aan Willy Ibens

2014-04-24 16:43:07

De boeren zijn sukkelaars , daszekerda

De boerderij is in handen van Nederlanders

De haven is slecht ........ maar zogt voor heel wat brood op de plank bij heel wat gezinnen.

Gast

#168 Re: Aan Willy Ibens

2014-04-30 18:27:29