Eis het ontslag van Jozias van Aartsen

Quoted post

GrumbleBomb

#8060 Re:

2014-08-22 18:01

#7992: -  

Klopt mijn vermoeden - omdat je schrijft dat je voor Nederland hebt gekozen omdat je hier vrijheid, verdraagzaamheid en tolerantie vond - dat je uit een land afkomstig bent waar dat niet zo is, of waar misschien wel (burger)oorlog is?

Je leeft hier in een land waar nagenoeg niemand zich nog herinnert wat oorlog of extreem geweld op grote schaal is. Geboren en hier opgegroeide Nederlanders na ongeveer 1970 weten zelfs via hun ouders niet of nauwelijks meer wat deze gruwel (oorlog) werkelijk betekent.

Mijn pa had de tweede wereldoorlog meegemaakt, voor een deel opgesloten in een Duits concentratiekamp en heeft mij veel (en dat als kind al) verteld over de onmenselijkheid die oorlog en strijd inhoudt. Maar ook vertelde hij mij - ik ben inmiddels 57 jaar - dat het kwaad dat hem en andere medegevangenen werd aangedaan zo afzichtelijk en intens was dat niemand geloofde dat dit door praten met de usurpator (de overweldiger: de Duitse overheid) opgelost zou worden.
De rest is geschiedenis en bewijst dat mijn pa - een oorlogsslachtoffer - gelijk had.

Door deze geweldloze periode die nu al bijna 70 jaar duurt is er in Nederland een meerderheid aan mensen die denken dat het altijd lukt om intens kwaad te stoppen door overleg. Maar onze geschiedenis leert al zolang wij elkaar om de haverklap collectief de hersens gaan in slaan (oorlog) dat het een illusie is. Strijd stopt pas als een of een meerderheid van de/alle partijen 'oorlogsmoe' zijn.
Daarom ook is er geen oorlogsveteraan die maar een splinter gelooft van wat goedbedoelende pacifisten altijd maar weer trachten aan strijdende partijen op te dringen: "Ga nu eens aan tafel zitten en praaaaaaat over jullie conflict". Pacifisten begrijpen ook niet dat je dergelijke dramatische conflicten niet meer kunt stilzetten als de verwoestende raderen van geweld eenmaal draaien. Oorlog en daarmee gepaard geweld is een in zichzelf verstard stadium van doden of gedood worden en waar, zolang van een of de meerderheid van de deelnemende partijen de lust en de middelen tot dat doden aanwezig is, dit blijft voortduren tot, zoals ik al schreef, oorlogsmoeheid optreedt.   

En dat is mijn punt: Ik vermoed dat iedereen die hier opponeert tégen een gewelddadige bestrijding van zo'n moorddadige bende criminelen als IS, niet begrijpt wat het A: betekent om moorddadige monsters tegenover je te hebben staan die helemaal voldoen aan de hiervoor beschreven voorwaarden.
B: Maar blijven veronderstellen dat een collectief ondersteunde drang tot doden gestopt kan worden door over die doodsdrift te praten.

Jij bent waarschijnlijk dus al eens moeten vluchten om je leven te redden? Want je schrijft: ...Mijn voordeel is dat ik hier niet hoef dood te gaan...
De Nederlanders waarover ik hier spreek en die jouw uitschelden voor 'Neanderthaler' weten/snappen dus niet wat het betekent om in een extreem bedreigende situatie die misschien wel jaren kan duren te moeten overleven  Bij mij ontbreekt dat inzicht ook maar ik meen door de verhalen van mijn pa meer begrip te hebben voor zo'n situatie.

Ik hoop voor je dat je nooit het gevoel krijgt dat je Nederland moet uitvluchten. Meer kan ik je niet meegeven. Sterkte!

Reacties

Gast

#8062 Re: Re:

2014-08-22 18:46:21

#8060: GrumbleBomb - Re:   Door deze geweldloze periode die nu al bijna 70 jaar duurt is er in Nederland een meerderheid aan mensen die denken dat het altijd lukt om intens kwaad te stoppen door overleg. Maar onze geschiedenis leert al zolang wij elkaar om de haverklap collectief de hersens gaan in slaan (oorlog) dat het een illusie is. Strijd stopt pas als een of een meerderheid van de/alle partijen 'oorlogsmoe' zijn.

Dat bewijst dus -integendeel- dat het elkaar de hersens in slaan nog nooit gewerkt heeft. Dat bewijst dus dat mensheid eindelijk eens andere manieren moet gaan proberen om geschillen te slechten. Het enige alternatief dat jij kunt bedenken is praten, maar je zegt zelf al dat dat niet helpt. Zullen we misschien eens naar de oorzaken voor de geschillen kijken en dáár iets aan doen? Niet erover praten, maar er iets aan doen! Als de oorzaak weg is, is ook het geschil weg.

Gast

#8065 Re: Re:

2014-08-22 21:23:55

#8060: GrumbleBomb - Re:  

Hi grumblebomb, ik heb nog nooit voor oorlog moeten ontsnappen, wel voor ignorantie en achterlijke toestanden. Beide mijn opa's zijn gevangenen geweest van de Duitsers en toen ik klein was, hebben ze me hun verhalen over de oorlog verteld. 

Verder lees ik elke dag de krant (echter lees ik 3 verschillende kranten per dag) en kijk mee met de nieuws, waarvan ik nagenoeg info krijg om te begrijpen wat voor gruwelijkheden in de wereld gebeuren. Deze twee (opa's en kranten) zijn dus voor me de bronnen waarvan ik oorlog ken.

Of het geweldadig of vreedzam gevecht moet woorden, is het een grote filosofische vraag. Zoals je zegt, wanneer je tegenstander een monster is, zal jou niet lukken om in een verstandelijke manier tot een acceptabel akkoord (en vrede) te komen.

Aan de andere kant, als ik naar mezelf kijk, en de weg die ik zelf heb gelopen, weet ik, dat er iets is in de mens waarop iemand altijd beroep kan maken: de menselijkheid! Niemand hoeft een slachtoffer te zijn van diens omstandigheden. Er is altijd een mogelijkheid om "uit de shit" te komen zonder niemand anders te schaden, te bestelen of te vermoorden. Je moet het alleen maar willen, en zoeken, en jij zal de manier vinden. Het werkte bij me, en zie, hier ben ik, in Nederland.

Volgens mij, wordt "mensheid" geactiveerd door leren of in een manier of de ander productief te zijn, in welke manier je maar kiest. Wie bezig is met leren, of zaaien, of klerenmaken, of koken, of verkopen, of huizenbouwen, of trouwen en kinderen grootbrengen, heeft nagenoeg geen zin of geen tijd om gruwelijkhedden te gaan verzinnen en uitvoeren. Het is altijd wanneer iemand tonnen vrije tijd heeft, geen interesse/participatie in de gemeenschap toont, honger heeft, en geen duidelijke doel in het leven heeft dat iemand de manier zoekt om het leven van ander mensen te verpesten (dat is een van de reden dat uitkeringen in mijn idee meer schade verrichten dan goed doen wanneer naar gezonde en poteniteel produktieve mensen worden verschaft. Zie je tog dat de meeste ISIS demonstranten op uitkeringen zitten?).

Ghandi en MArtin Luther king hebben historisch aangetoond dat je ook zonder wapens en zonder gevecht een strijd kan winnen. Niemand had gegokt dat Ghandi tegen de imperialistische UK zou winnen, of dat MLK tegen de blanke senaat en racistische wetten zou slagen. Ja, ze zijn geslagen. En duizend jaar voor hun was er Jezus.Natuurlijk is er geen garantie dat dit methode altijd werkt. Met de nazis hebben we het duidelijk gezien. In het begin reageerde Europeanen lax en cool, en voordat iemand wat wist, was Europa in de afgrond. Alles begint met abstracte "ideen"/begrippen, dan worden ze duidelijke leuzens, en dan worden ze daden. 

Ik de trend van Jezus, MLK, Ghandi, ben ik dus meer voor de vreedzaam en democratische manier om conflicten op te lossen. Vooral ben ik voor "education". Een van de problemen van dit maatschappij is dat mensen zo weining mogelijk willen en moeten leren. Mensen lezen vrijwel niets, op internet wordt alles in korte makkelijk-te-begrijpen filmpjes VOL MET ONJUISTHEDEN samengevat en zo worden leugens en misvattingen aan de mensen gevoed zonder dat de mensen het door hebben. Door ignorantie wordt de mens de kans ontnomen om te denken, on te leren en om te kiezen. Alles is ready-made, ook de politeke ideen, de standpunten bij demonstraties enz...

Er is iets onlogisch en onverklaarbaar aan verwoesting , dood en haatzaaien. Ik heb het kwaad nog niet volledig kunnen begrijpen en vatten, ik kan dus ook geen volledig antwoord geven aan wat het beste manier is om gruwelijkheden te voorkomen. Jodenhaat des te minder. Dat is echt iets die ik wel duidelijk zie en heb geprobeerd om te bestuderen, maar ik kan het nog niet kan snappen. Het is totaal onlogisch. It makes no sense.

Sorry, ik had gewild dat ik meer antwoorden had. Echter, haat ik niemand, inclusief de marokkanen of wie dan ook. Een mens is voor mij een mens, net als ik en niemand zou in mjn wereld een ander mens moeten bedrijgen of geweld tegen een andere mens moeten gebruiken. Ik snap dus eigenlijk niet hoe het werkt en hoe het praktisch gestopt kan woorden. Vroeger of later komt er een Jood met een geniale antwoord hierop. Wait and see. Wacht even, Jezus was Joods... :)  ( en heeft ook een voorsprong van bijna twee millennia op Ghandi en MLK).