Eis het ontslag van Jozias van Aartsen
Quoted post
Gast |
#8065 Re: Re:2014-08-22 21:23Hi grumblebomb, ik heb nog nooit voor oorlog moeten ontsnappen, wel voor ignorantie en achterlijke toestanden. Beide mijn opa's zijn gevangenen geweest van de Duitsers en toen ik klein was, hebben ze me hun verhalen over de oorlog verteld. Verder lees ik elke dag de krant (echter lees ik 3 verschillende kranten per dag) en kijk mee met de nieuws, waarvan ik nagenoeg info krijg om te begrijpen wat voor gruwelijkheden in de wereld gebeuren. Deze twee (opa's en kranten) zijn dus voor me de bronnen waarvan ik oorlog ken. Of het geweldadig of vreedzam gevecht moet woorden, is het een grote filosofische vraag. Zoals je zegt, wanneer je tegenstander een monster is, zal jou niet lukken om in een verstandelijke manier tot een acceptabel akkoord (en vrede) te komen. Aan de andere kant, als ik naar mezelf kijk, en de weg die ik zelf heb gelopen, weet ik, dat er iets is in de mens waarop iemand altijd beroep kan maken: de menselijkheid! Niemand hoeft een slachtoffer te zijn van diens omstandigheden. Er is altijd een mogelijkheid om "uit de shit" te komen zonder niemand anders te schaden, te bestelen of te vermoorden. Je moet het alleen maar willen, en zoeken, en jij zal de manier vinden. Het werkte bij me, en zie, hier ben ik, in Nederland. Volgens mij, wordt "mensheid" geactiveerd door leren of in een manier of de ander productief te zijn, in welke manier je maar kiest. Wie bezig is met leren, of zaaien, of klerenmaken, of koken, of verkopen, of huizenbouwen, of trouwen en kinderen grootbrengen, heeft nagenoeg geen zin of geen tijd om gruwelijkhedden te gaan verzinnen en uitvoeren. Het is altijd wanneer iemand tonnen vrije tijd heeft, geen interesse/participatie in de gemeenschap toont, honger heeft, en geen duidelijke doel in het leven heeft dat iemand de manier zoekt om het leven van ander mensen te verpesten (dat is een van de reden dat uitkeringen in mijn idee meer schade verrichten dan goed doen wanneer naar gezonde en poteniteel produktieve mensen worden verschaft. Zie je tog dat de meeste ISIS demonstranten op uitkeringen zitten?). Ghandi en MArtin Luther king hebben historisch aangetoond dat je ook zonder wapens en zonder gevecht een strijd kan winnen. Niemand had gegokt dat Ghandi tegen de imperialistische UK zou winnen, of dat MLK tegen de blanke senaat en racistische wetten zou slagen. Ja, ze zijn geslagen. En duizend jaar voor hun was er Jezus.Natuurlijk is er geen garantie dat dit methode altijd werkt. Met de nazis hebben we het duidelijk gezien. In het begin reageerde Europeanen lax en cool, en voordat iemand wat wist, was Europa in de afgrond. Alles begint met abstracte "ideen"/begrippen, dan worden ze duidelijke leuzens, en dan worden ze daden. Ik de trend van Jezus, MLK, Ghandi, ben ik dus meer voor de vreedzaam en democratische manier om conflicten op te lossen. Vooral ben ik voor "education". Een van de problemen van dit maatschappij is dat mensen zo weining mogelijk willen en moeten leren. Mensen lezen vrijwel niets, op internet wordt alles in korte makkelijk-te-begrijpen filmpjes VOL MET ONJUISTHEDEN samengevat en zo worden leugens en misvattingen aan de mensen gevoed zonder dat de mensen het door hebben. Door ignorantie wordt de mens de kans ontnomen om te denken, on te leren en om te kiezen. Alles is ready-made, ook de politeke ideen, de standpunten bij demonstraties enz...
Er is iets onlogisch en onverklaarbaar aan verwoesting , dood en haatzaaien. Ik heb het kwaad nog niet volledig kunnen begrijpen en vatten, ik kan dus ook geen volledig antwoord geven aan wat het beste manier is om gruwelijkheden te voorkomen. Jodenhaat des te minder. Dat is echt iets die ik wel duidelijk zie en heb geprobeerd om te bestuderen, maar ik kan het nog niet kan snappen. Het is totaal onlogisch. It makes no sense. Sorry, ik had gewild dat ik meer antwoorden had. Echter, haat ik niemand, inclusief de marokkanen of wie dan ook. Een mens is voor mij een mens, net als ik en niemand zou in mjn wereld een ander mens moeten bedrijgen of geweld tegen een andere mens moeten gebruiken. Ik snap dus eigenlijk niet hoe het werkt en hoe het praktisch gestopt kan woorden. Vroeger of later komt er een Jood met een geniale antwoord hierop. Wait and see. Wacht even, Jezus was Joods... :) ( en heeft ook een voorsprong van bijna twee millennia op Ghandi en MLK). |
Reacties
Grumblebomb |
#8069 Re: Re: Re:2014-08-22 23:11:37Je bent een echte humanist. Ik heb respect voor je. Ik denk niet dat je moet stoppen te denken over waarom geweld niet stopt maar wèl moet stoppen jezelf te verexcuseren dat je niet meer antwoorden hebt. Diplomaten die trachten door overleg (inter)nationale geweldsconflicten te stoppen hebben die antwoorden ook niet. Afremmen of stoppen van geweld is een puur op het aanwezig zijn van het geweld van vandaag toegespitste poging. Morgen is dat geweld in een 'andere vorm' aanwezig waarbij de pogingen om het te stoppen van gisteren niet meer functioneel zijn. Dat klinkt erg zwartgallig maar al vele duizenden jaren pogen wij eerst door praten conflicten te voorkomen ofwel te stoppen waarbij als het laatste het geval is dat altijd ten koste gaat van de belangen van een of meerdere partijen, maar de beloning is dat (verder) bloedvergieten wordt voorkomen. Je schrijft dat er iets onlogisch is aan dood en verderf zaaien en dat ís het ook voor jouw en mij en anderen die geweld verafschuwen, maar de vreselijke werkelijkheid is dat er onberedeneerbare monsters zijn - zij verdienen in mijn ogen de naamgeving: mens (niet) meer - die het even onlogisch vinden dood en verderf niet te gebruiken als middel om hun doel te bereiken. Daarin schuilt voor mij het begrip kwaad: Mensen die het doden van een mens even gemakkelijk vinden als het dooddrukken van een mier. Mensen die zo zijn geworden kun je niet meer overtuigen van doden/moorden af te laten zien op het moment dat ze van plan zijn deze daad uit te voeren, omdat zij het doden schouderophalend uitvoeren. Met andere woorden: die krijg jij, ik, neen niemand krijgt dergelijke lieden omgepraat. Dàt is de essentie van het kwaad, echt! meer valt er niet aan te begrijpen! Het is zelfs energieverspilling te zoeken naar meer inzicht in het kwaad. Het enige dat daarna nog rest omdat praten niet meer helpt is wèl alle energie aanwenden om het kwaad fysiek te bestrijden zodat mensen die het slachtoffer dreigen te worden van dat kwaad misschien gered kunnen worden van een dreigende/zekere dood. Misschien heb je met betrekking tot je laatste opmerking wel gelijk. Joden moesten sinds zij bijna vernietigd werden als volk in ongeveer 70 na chr. door de Romeinen een verhoogde expressie van hun intelligentie gebruiken om te kunnen overleven zonder vaste vaderlandse grond onder de voeten. (wat volgens mij de oorzaak is van de niet aflatende haat door de eeuwen heen op Joden: een intense jaloezie) |
BEHAALD! Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
LBKR: Stop de voorgenomen sanctie!
Respecteer de euthanasiewet
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
64088 Gemaakt: 2023-01-17
Help mee om het Openluchttheater Valkenburg open te houden!!
4716 Gemaakt: 2024-11-10
Respecteer de euthanasiewet
4686 Gemaakt: 2024-11-02
EVMC moet blijven bestaan op de huidige locatie!
761 Gemaakt: 2024-11-07
Maak van het strand opnieuw een rijke vindplaats voor schelpen en fossielen. Zoekplezier voor jong en oud.
344 Gemaakt: 2024-11-09
JA, voor het BEHOUD van uw NMBS-seniorenbiljet - 19 november '24 om 11.30u (station OOSTENDE)
3480 Gemaakt: 2023-04-12
Stop de fusie tussen het DBC en de Triade/Atlas College
1000 Gemaakt: 2024-02-19
Steun Poptempel De Kuip
1610 Gemaakt: 2024-10-12
Brandbrief niet passend onderwijs
180 Gemaakt: 2024-11-03
Kortsnuiten Blijven Bestaan
1404 Gemaakt: 2024-10-23
Zwembad de Trans moet open blijven!
1047 Gemaakt: 2024-10-31
Hou Bambrugge leefbaar! Geen nieuwe grote verkaveling meer!
94 Gemaakt: 2024-11-09
Zuidplas zeg STOP, tegen de flexwoningen flop!
449 Gemaakt: 2024-11-03
“Geef Kwetsbare Kinderen in Twenterand Betrouwbaar Leerlingenvervoer!”
79 Gemaakt: 2024-11-13
nieuw perspectief Leermolensenk Rozendaal
84 Gemaakt: 2024-10-29
Samen in actie voor een veilige fietsenstalling Arnhem Centraal Sonsbeekzijde
621 Gemaakt: 2024-09-14
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
213 Gemaakt: 2024-11-01
Juridische erkenning van Indentured labour als misdaad tegen de menselijkheid
73 Gemaakt: 2024-11-06
Duivensport bij Brabant/Zeeland.
52 Gemaakt: 2024-11-10
Schoolplein IKC Klimboom
48 Gemaakt: 2024-11-14