MS-patiënten verwachten meer dan psychologische ondersteuning

Gast

/ #29

2013-09-24 18:20

Als je met " MS " de ziekte door het leven moet, dan weet je wanneer het begint maar weet je niet hoe vlug je met MS zult stabiel blijven of achteruit gaan?
MS is een erg slopende,invaliderende ziekte die niet te genezen is en naarmate je MS hebt dus dan ook te horen krijgt dat je van eerst nog kunnen rondlopen tot je in een rolwagen terecht komt en uiteindelijk voor alles hulp nodig hebt, je lichaam takelt zo vlug af en dat weegt dan op een moment zo zwaar dat die mensen met MS het dan ook Psychisch het heel zwaar krijgen, want je lichaam gaat achteruit maar met het mentale is alles oké ,maar door dat je weet dat je nooit meer kan genezen begint dit heel zwaar te worden en begin je ook Psychisch in een knoop te zitten en worden die mensen er meestal zo depressief van dat er dan ook Psychologische ondersteuning nodig is om dit allemaal een beetje aan te kunnen.
Ik heb 2 mama's gekend, die al kinderen hadden van voor die mama's MS werd vastgesteld en toen er nog een baby erbij kwam, dat ik dus als Kraamverzorgster een deel werd van alle Professionele hulp die bij die mama's toen in huis kwamen , ik het zo aangenaam mogelijk maakte voor de oudere kinderen die ook nog aandacht en verzorging nodig hadden ,maar ook eens de baby bij die mama's op schoot legde en er moest blijven bijstaan moest die mama het niet meer verder kunnen vasthouden ik dan de baby overnam en dat dan die mama's een traan lieten rollen omdat ze dan ook zeiden dat ze zelfs nog niet hun eigen pasgeborene niet alleen konden vasthouden en knuffelen, ook waren die 2 mama's allebei gescheiden met hun man ,omdat de partner dit allemaal niet meer aankonden, is eigenlijk heel laf maar zo was de realiteit, die mama's hadden geen keuze om het niet meer aan te kunnen want ze moesten ermee verder omdat ze ook voor haar kinderen er ook nog wilden zijn .
Daarom tekende ik deze petitie.
Ann Blondeel Beroep-Kinderverzorgster; Kraamverzorgster op invaliditeit nu al zo'n 10 jaar , Chronische Pijnpatiënt met constante uitstralingspijnen in rug, 2 benen en dit tot aan al mijn 10 tenen. Daarom kan ik deze hele ergere ziekte MS heel goed begrijpen!!!!