Subsidie voor opvang wilde dieren

Gast

/ #47

2014-02-08 13:22

Ik ben het met de strekking eens. Maar heb toch een tijd getwijfeld. Waarom? Ik houd me de laatste tijd intensief bezig met wolven in Nederland. En daarbij wordt ik geconfronteerd met een behoorlijk aantal "zogenaamde" wolven opvangen, ze zullen ook nog wel een cites certificaat hebben , waar de wolven worden gepresenteerd als aardige honden waar je zo een tussen kunt verblijven, bij YouTube een goed voorbeeld uit Anna Pauwlowna. Op zich lijkt dat onschuldig, wolven zijn immers niet kwaadaardig van aard. Maar nu krijgt het publiek, vrees ik, de indruk dat je in de vrije natuur een wolf die zich op enig moment aan het publiek vertoond en die door de plaatselijke omstandigheden niet kan vluchten, wel even kunt benaderen als een ontheemde hond ( ook daar is het niet verstandig om die als de jouw bekende hond die je hand likt te benaderen). Kortom ik heb ernstige bedenkingen tegen die ( wellicht onterecht als wolven opvang benoemd, waar komen al die beesten eigenlijk vandaan?) vorm van opvang van wilde dieren. Het lijkt zo een soort circus vertoning om inkomsten te genereren en het geeft, verwacht ik, grote risico's voor de in het wild levende wolven.
Kortom uiteindelijk wel getekend omdat ik me realiseerde dat het hier om totaal andere dieren moet gaan dan die wolven uit die wolven opvangen.

Roelf van Bergen