Neen GEEN energie-atol op de Wenduinebank voor de kust van De Haan

Gast

/ #26 de andere kant van de medaille ...

2015-03-15 11:15

Ik ben Wim Van Landeghem en ik ontvang te pas en te onpas meldingen over dit atol via Facebook of per mail, en daarom wil ik nu toch even mijn mening kwijt. Sommigen zullen mijn mening wellicht niet waarderen, maar het zij zo. Iedereen wil zijn grote en kleine vuilnis milieu-vriendelijk wegwerken, maar het containerpark, de verbrandingsoven of het stort mag niet bij de voordeur  liggen ..., ieder weldenkend mens wil wel propere groene energie, maar de windmolen mag niet in de achtertuin ... en op dezelfde manier mag een atol liefst niet in het zicht liggen ... indien we echt willen inzetten op groene energie dan is er altijd een prijs te betalen, en in dit geval : indien groene energie op zee gewonnen wordt, dan is het moeilijk om op een dichtbevolkte kuststrook van 60Km voor niemand enige hinder te veroorzaken. Wat is die hinder dan ?visuele vervuiling ? de constructies op de thornton bank zijn 50 à 60 meter hoog, en zijn slechts enkele dagen per jaar zichtbaar , en dan nog moet je heel goed kijken ; het atol zou slechts tien meter boven de zeespiegel uitstijgen op een afstand van 4 à 5 Km : dit zal inzake zichtbaarheid hetzelfde effect zijn als de zichtbaarheid van een rij mensen met de armen in de lucht op 1 Km afstand : doe de test op de zeedijk in De Haan : stel je op aan de ene kant en kijk hoe 'groot' de mensen zijn op het andere uiteinde van de dijk : dit is ongeveer hetzelfde en zal dus niet zo'n enorme hinder veroorzaken. Paaigronden voor vissoorten die vernietigd zullen worden  als dit al het geval zou zijn, dan zal dit niet enorm zijn, het atol is eigenlijk niet zo fantastisch groot en om dezelfde reden zal het stromingseffect ook niet zo'n impact hebben, dichtslibben van havens en aanslibben van stranden zijn naar mijn gevoel sterk overroepen rampscenario's en dit waarschijnlijk bedoeld om zieltjes te winnen.  Anderzijds : een atol met zijn glooiende helling zou wel eens een mooi vogelreservaat en zeehondenkolonie kunnen herbergen, dus misschien een nieuwe toeristische attractie ?  Bovendien zal dit misschien ook nieuwe biotopen creëren onder de waterlijn ?  In elk geval : elke medaille heeft twee kanten, ik ben dus eerder geneigd om naar de andere kant te kijken ....