Zeg NEE tegen het nieuwe Gentse mobiliteitsplan


Gast

/ #181

2015-11-10 16:40

1. De bewoners/handelaars worden over dezelfde kam geschoren als 'aangelanden'. "Madammekes" van buiten Gent die hun kind vlak aan de schoolpoort willen afzetten hebben evenveel recht om de stad tot in het centrum binnen te rijden als de mensen die er wonen. Slechts 30% van het verkeer in de stad is afkomstig van de bewoners, weer de overige 70% uit de stad en de leefbaarheid/mobiliteit in de stad is al voor een groot deel opgelost. Cfr. voorbeeld sommige Italiaanse steden: het stadscentrum is enkel voor bewoners. De rest parkeert aan de stadsrand, met vlotte verbinding via roltrappen-parcours, kleine stadsbussen, tram tot in het centrum.

2. Het "stadslobben"-systeem doet heel sterk denken aan "getto's." Speelt het leven van een bewoner zich enkel af in de "eigen stadslob?" Op zijn minst moeten de stadlobben kunnen doorkruist worden door de inwoners van de stad (via nummerplaatherkenning).
3. Discriminatie tussen bewoners: niet iedereen heeft even makkelijke toegang tot de stadsring. Bewoners/handelaars in voetgangersgebied vs. andere bewoners.

4. Openbaarheid van bestuur: het finaal circulatieplan is nog niet gekend maar intussen worden er wel al definitieve beslissingen genomen. Indicatieve plannen moeten bijeengesprokkeld worden door journalisten. Cfr. de stappen van de handelaars uit Oudburg: er is onvoldoende informatie beschikbaar en de communicatie is erbarmelijk.
5. Omkadering ontbreekt: de stadsring en de toegangswegen hebben onvoldoende capaciteit om het vele verkeer op te vangen. Verapazbrug moet nog gebouwd worden, parkings aan de standsrand ontbreken, het openbaar vervoer is hierop niet voorbereid ... Die wegen zijn nu al dichtgeslipt, laat staan op het moment waarop iedereen uit de stad geweerd wordt. Ik voorspel dat er na de invoering van het plan lange files zouden ontstaan op de stadsring, de R4 én de weinige toegangswegen die er nog overblijven om de stad binnen te rijden. Ook die toegangswegen cq. -wijken zijn hierop niet voorzien, het gaat om gewone stadsstraten/wijken.
6. Concentreren luchtvervuiling/fijn stof langs de stadsring (bvb Begijnhoflaan) en de weinige overblijvende toegangswegen, in tegenstelling tot de huidige spreiding. cfr. recente milieustudies (bvb. klimop-analyse). Ik weet niet of er voor dit totaal plan een milieu-effectenrapport is opgemaakt? 
7. Waarom mogen de bussen/trams wel nog door voetgangersgebied? bvb. Brabantdam, Veldstraat, Korenmarkt, Groentenmarkt: veilige/comfortable situatie voor voetgangers en fietsers?
 
8. Er wordt niet of nauwelijks rekening gehouden met inspraak van de bewoners. Er zijn blijkbaar wel contactvergaderingen per wijk geweest, waarvan ik niet op de hoogte was omdat ik geen abonnee ben van Het Nieuwsblad. Men had dit minstens via een specifiek bericht in iedere brievenbus moeten laten weten (een artikeltje in het stadsmagazine is onvoldoende). Op de stand van de dienst mobiliteit op de autoloze zondag kon men mij niet alle informatie geven, er 'moesten nog elementen worden aangevuld' (lees: rijrichtingen ingevuld, straatafsluitingen ingekleurd, ...). Dat zijn allerminst details voor de bewoners die alle dagen in die straten leven! De 197 officiële bezwaarschriften tegen het mobiliteitsplan werden wel héél gemakkelijk van tafel geveegd.

De conclusie voor mij, net als voor veel anderen, is dat dit plan gekant is tegen de inwoners. Wij zouden daarentegen op de allereerste plaats moeten komen omdat het gaat om ONZE leefomgeving (en niet een plaats waar we enkel komen om te werken, shoppen, kinderen af te zetten of als toerist te bezoeken).