geen AZC in Geldermalsen

Gast

/ #1117

2015-12-28 13:45

Opbokken met je boze burger, anders ongeregeldheden

De Volkskrant riep 2015 uit tot het jaar van de Gutmensch, volgens NRC Handelsblad was ’t het jaar van de ‘boze burger’. 

NRC ziet het gelukkig realistischer, dacht ik. Het afgelopen jaar hebben we inderdaad gezucht onder de terreur van de fascistische apen die hun grote muil kracht hebben bijgezet met dreigementen, intimidatie en snoeihard geweld. Politici moesten onderduiken uit angst te worden vermoord door de achterban van Geert Wilders. Democratisch genomen besluiten zijn teruggedraaid, plannen zijn afgeblazen omdat het niet mocht van Henk en Ingrid. Of anders…!

De term ‘boze burger’, of een variant daarvan, ‘bezorgde burger’, een paar maanden geleden gemunt door NOS-correspondent Jeroen Wollaars, die oprechte sympathie heeft voor mensen die azc’s in de fik steken en vluchtelingen belagen, zie ik tegenwoordig alleen nog maar in ironische context langskomen. ‘Boze burger’ staat voor een patat en frikandellen vretende missing link die het jammer vindt dat Hitler zijn werk niet heeft kunnen voltooien, oproept om 40-45 nog een keer over te doen, moslims te vergassen en dreigt de dochters te verkrachten van raadsleden die overwegen vóór de komst van een azc te stemmen.

Domrechts mantra

Maar NRC gebruikt de term helemaal niet in ironische zin. Ze is écht begaan met de arme boze burger. Zo was er een arme drommel die er in een brief schande van sprak dat vluchtelingen een gratis zwemles kregen en met ‘ongeregeldheden’ dreigde. Heel wat mensen waren verontwaardigd over die brief, ‘de briefschrijver werd beschuldigd van vluchtelingenhaat’, aldus het NRC. Maar waar niemand het over had was de klacht ‘dat het gemeentelijk beleid steeds meer gaat schuren en het draagvlak bij de burger afbrokkelt.’

Vervolgens worden de rellen in Purmerend en Geldermalsen, het bedreigen van politici, het bedreigen van hun kinderen, de aanslagen op vluchtelingen, de brandstichtingen, de bombardementen, het weerzinwekkende racisme waar, serieus, Hitler nog wit van weg zou trekken, door NRC vergoelijkt met het domrechtse mantra dat er niet naar de burger wordt geluisterd!

Serieus! In Geldermalsen werd het halve dorp afgebroken, er werden politici en medeburgers bedreigd TIJDENS EEN INSPRAAKAVOND! Maar volgens NRC werden de burgers van Geldermalsen, wederom! ‘buitengesloten van discussie’! Je bombardeert het gemeentehuis terwijl daar een inspraakavond wordt gehouden en dan word je buitengesloten van de discussie? Wat zijn dat voor imbecielen bij NRC Handelsblad, tegenwoordig?

Xenofobie is menselijk

En dan wordt die arme boze burgers ook nog eens vluchtelingenhaat verweten! Maar liefst drie hoogleraren worden in het artikel opgevoerd om die baarlijke nonsens van de uitgesloten burger te legitimeren. Eén van hen zegt ook nog doodleuk dat ‘xenofobie heel menselijk is’. O, maar dan is het in orde, toch? Niks mis mee, om gemeentehuizen en azc’s te bombarderen omdat je de nazi in je niet kunt bedwingen. 

“In hoeverre heeft men serieus geprobeerd te luisteren naar de gevoelens van burgers?” vraagt een hoogleraar zich af. Het was een inspraakavond, ontzettende oen. Er kan geen stoeptegel worden vervangen, laat staan een azc worden gepland, zonder een uitgebreide procedure waarbij burgers diverse kansen krijgen om hun mening op te boeren. Ik ben jarenlang regiocorrespondent voor De Haagsche Courant geweest en kan u verzekeren dat er geen bijeenkomst is, niet over een proefdierencentrum, niet over parkeerplaatsen, niet over een dakkapelletje, waarbij er niet door woedende apen met bloeddoorlopen ogen wordt geschreeuwd dat de politici allang een plan “in de la” (“de la” ontbreekt echt nooit) hebben waarin zij nooit zijn gekend. Dat is hun vaste overtuiging en niks brengt hen daar vanaf.

Wat wil zo’n hoogleraar nou, dat er alleen nog maar plannen worden gemaakt waarbij ook gebruik wordt gemaakt van de expertise van Henk en Ingrid – als ze tenminste niet druk zijn elkaar tegen de grond te meppen in de Efteling, of een moslima een abortus te schoppen? 

Redeloze dieren

Geen woord wordt er in NRC Handelsblad besteed aan het gehits van Wilders en andere politici tegen vluchtelingen, aan de horrorverhalen over vluchtelingen in de media, de onversneden haatpropaganda waar óók NRC aan heeft gewerkt. Als je wil weten waarom deze wilde apen – en dat zijn het: redeloze dieren – politici bedreigen en vluchtelingen belagen, dan moet je het dáár zoeken. Niet bij het gebrek aan democratie want dat is er niet. Er zijn plannen en daar wordt democratisch over besloten, met inbreng van de burgers. Ze mogen allang meebeslissen. Ze mogen meebeslissen over zaken waar ze geen reet van weten. 

Wat mij betreft is er teveel democratie, niet te weinig. Was ik de baas geweest en zag ik daar zo’n troglodiet voor de microfoon staan, met zijn volgevreten, ronde kale harses, op het punt die stinkende grote scheur van ‘m open te trekken om er weer wat oerkreten uit te stoten, dan liet ik ‘m verwijderen. Eerst maar eens een d van een t leren onderscheiden, chimpansee.

Een overgrote meerderheid van de Nederlanders is vóór azc’s. Jammer voor Henk en Ingrid, maar het kan nou eenmaal niet altijd gaan zoals jullie willen. Een ander wil ook weleens wat.