Geen draagkracht in Zoetermeer voor bouw nieuwe gebedsruimte

Redt Seghwaert!!

/ #1269 Ik kom er verstand voor tekort om dit te kunnen begrijpen, en ik heb doorgaans toch voldoende!!

2011-11-02 12:48

Betekent Multifunctioneel niet "functioneel voor meerdere functies? Of zelfs "herbergt meerdere functies"? En betekent Multicultureel niet: "te gebruiken door en geschikt voor meerdere culturen"?

Ik was er steeds van overtuigd dat een Moskee er is voor maar 1 cultuur (de Islamitische) en dat een Moskee er is voor de Islamitische geloofsovertuiging...? Schiet mij maar lek maar ik kom hier echt verstand voor tekort, alle redelijkheid is zoek! Een multicultureel gebouw is voor mij bijvoorbeeld een buurthuis dat toegankelijkheid biedt en activiteiten organiseert voor ALLE culturen. En voor mij is de betekenis van een Multifunctioneel gebouw dat het gebouw gebruikt kan worden voor heel veel meer doeleinden dan alleen maar het samenkomen voor het geloof en het geven van lessen die alleen op dat geloof betrekking hebben. Een Moskee is geen multicultureel centrum en al zou het multifunctioneel zijn dan is het toch alleen functioneel voor de Marokkanen. Of gaan ze er activiteiten organiseren waarbij IEDEREEN welkom is? (Ik zou op deze vraag trouwen heel erg graag eens een antwoord lezen van iemand die weet wat er straks zich daadwerkelijk gaat afspelen binnen de muren van deze Moskee, geen speculaties, mooie woorden, eromheen gedraai of aannames) maar concreet en duidelijk, wat wordt er straks met en in deze Moskee gedaan!) ...multifunctioneel betekent dat het een gebouw is met diverse functies, waar activiteiten enz worden georganiseerd waar ALLE mensen uit de samenleving profijt van hebben en niet 1 groep met een bepaalde geloofsovertuiging. Geef het ding maar een moderne en flitsende naam, dat spreekt misschien de mensen genoeg aan om ze rustig te houden. Het is en blijft gewoon een MOSKEE!!!

De plek waar de Moskee gebouwd moet worden is niet geschikt. Hier zou hooguit een praktijk voor Fysiotherapie, een gezondheidscenrum of een informatiecentrum oid gebouwd kunnen worden. Gebouwen met multifunctionaliteit of multicultuur kun je alleen daar bouwen waar de grote groepen mensen die er op af komen ook daadwerkelijk goed geplaatst kunnen worden. Zowel qua ruimte binnen het gebouw als erbuiten. Daarvan is op de bouwkavel aan de roggeakker geen sprake!!

Een gebouw/centrum waar geen hele stromen mensen tegelijk naartoe komen, dat zowel nuttig is voor de (alle)buurtbewoners en de omgeving vrijlaat van te hoge druk en overlast zou daar heel goed passen. Geen Moskee, simpelweg omdat er te veel mensen op af komen die nergens kunnen parkeren en de wijk te veel belasten en omdat dit gebouw in strijd is met het bestemmingsplan. Zelfs een blinde kan zien dat deze locatie niet goed is doordacht en niet op draagkracht is doorgererekend. Als men op die plaats een buurthuis zou bouwen zou dat net zo misplaatst zijn als deze Moskee. Dat deze omschrijving nu toevallig in het bestemmingsplan staat dat is een behoorlijke misrekening geweest in het verleden. En net als met alle plannen die door dit stadsbestuur regelmatig gewijzigd worden, net zo het hen uitkomt, wordt het ook hoog tijd dat ze het bestemmingsplan aanpassen zodat die plek alleen bebouwd kan worden met een gebouw dat ook geschikt is voor die plek en dat straks daar dan als vanzelfsprekend thuis zal horen.