Zeg NEE tegen het nieuwe Gentse mobiliteitsplan

Quoted post


Gast

#117 Pro

2015-09-10 21:31

Ik ben pro het circulatieplan uit het Mobiliteitsplan. London, Parijs en Brussel begrijpen sinds een paar jaar dat steden als Kopenhagen en Amsterdam het voorbeeld zijn. Ze zullen weldra Gent voorbijsteken qua mobiliteitsingrepen. Wie veel steden bezoekt ziet dat Gent achter loopt. Waarom? Omdat Gentenaars bang zijn voor verandering? Je zou het denken. Toen ik in de jaren 70 in Gent kwam wonen was het Belfort een rotonde, en stond het autoverkeer er in het weekend muurvast. Auto's reden van Oostakker naar Sint-Denijs-Westrem via de Veldstraat. In de Langemunt waren de voetpaden drie of vier tegels breed. Toen men de winkelstraten autovrij wou maken: groot protest. Daarna konden ze niet zonder. Idem voor het Mobiliteitsplan van Sas Van Rouveroi eind jaren 90: groot kabaal, doodsbedreigingen, kortzichtigheid, en na een paar jaar wil niemand het anders. Nu evolueren we naar een cirkulatieplan zoals het vele andere Europese steden functioneert. Met grote tevredenheid van de bewoners. Ook in Gent zal het een vooruitgang zijn. Autoverkeer zal inderdaad minder ruimte krijgen (wat iets anders is als: géén ruimte). Openbaar vervoer, fietsers en voetgangers krijgen meer ruimte. Zo kunnen we evolueren naar een respectvollere manier van mobiliteit dan gisteren en vandaag. Maar vooral: naar een leefbaardere stad. Je gelooft me niet? Ga eens op reis naar de voorbeeldsteden, en kijk goed. Dat helpt. 

Reacties

Hugo

#122 Re: Pro

2015-09-13 11:40:28

#117: - Pro 

 Met een stadsring waar je voortdurend file schuift is dit een slecht mobiliteitsplan. Mocht men eerst een stadsring gemaakt hebben waar men vlot kan op rijden, dan zou rondrijden (rond de stad) geen beletsel zijn. Maar nu is het gewoon een ramp.

Ronny

#195 Re: Pro

2015-11-15 13:34:17

#117: - Pro 

 Eindelijk ...