tijdelijke huisvesting van statushouders Den Hoorn MD (asielzoekers)

Quoted post

Gast

#145 Re: petitie om wat?

2015-10-13 15:31

#136: Valerie van Leeuwen - petitie om wat? 

Beste Valerie, 

Je hebt helemaal gelijk. Deze mensen hebben iets verschrikkelijks meegemaakt, als ik de media mag geloven hebben deze mensen ontberingen doorstaan die ik me niet kan voorstellen. Niets dan empathie hier! Deze mensen verdienen, net als wij allemaal, een goede toekomst en een veilig thuis. We kunnen discussieren over hoe er op Europees niveau met deze uitdaging omgesprongen wordt, maar feit is dat er een enorm aantal mensen aan de poorten van Europ staan te rammelen, op zoek naar die veiligheid. (En voor de criticasters, vast niet iedereen is even zuiver in zijn intenties, maar voor het gemak ga ik ervanuit dat dat een minderheid is).

Het probleem zit 'm niet in het feit dat de statushouders een plekje moeten krijgen. Het probleem zit 'm in de wijze waarop dit momenteel gebeurd in de gemeente Midden Delfland. Wat mij betreft gaan er twee dingen mis:

1. Omwonenden hebben het recht om tijdig en volledig geinformeerd te worden. De manier waarop dit nu ging kan op geen enkele manier tijdig of volledig genoemd worden. Mensen voelen zich overrompeld door hun eigen gemeente. Ze worden voor een onvoldongen feit gesteld. Als je als gemeente draagvlak wil creeeren, en wil dat mensen empathie voelen voor deze statushouders en de situatie zoals die is dan moet je ze niet op deze manier benaderen. Deze benadering zorgt ervoor dat de statushouders van meet af aan niet welkom zullen zijn. 

2. De gemeente zegt het belangrijk te vinden dat deze mensen integreren in onze samenleving. Ik ben het hiermee eens. Als we als Nederland zijnde zoveel mensen zullen moeten huisvesten dan gaat dit alleen maar als deze mensen ook daadwerkelijk een plaatsje in onze maatschappij gaan vinden. Echter, door al deze mensen in een soort statushoudersdorp aan de rand van een dorpskern onder te brengen zijn we niet bezig met integratie. Het vinden van een plekje in onze maatschappij gaat niet lukken wanneer ze niet leven tussen de mensen die al een plekje hebben in die maatschappij.

Zaken als de gevolgen voor de veiligheid brand ik me niet aan. Dat is pure speculatie, al kan ik me wel goed voorstellen dat mensen hier angst voor hebben. Geef ze eens ongelijk, je wordt van de ene op de andere dag geconfronteerd met het onvoldongen feit dat je leefomgeving binnen korte tijd drastisch zal veranderen.

Wat mij betreft is er maar een goede oplossing: zorg voor zoveel mogelijk spreiding over de verschillende dorpskernen. Dit zorgt voor een evenredige belasting op sociale voorzieningen (scholen bijvoorbeeld), maar ook voor de beste start voor een goede integratie in onze samenleving.

Reacties

Gast

#149 Re: Re: petitie om wat?

2015-10-13 15:40:37