Petitie Groen blauwe zone tussen Moordrecht en Westergouwe

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Oproep, donderdag 4 juli 17.00 , komt allen

2024-07-03 09:57:34

Gisterenavond is in de commissie ruimte het voorstel om de plannen om o.a. een horecagelegenheid toe te staan midden in de groenblauwe zone .

Zoals u hebt kunnen lezen in het hart van Holland hebben CDA, PVDA, SP en NEZ bezwaren en willen dat de oude afspraken, gemaakt door de colleges van Gouda en Moordrecht uit 2005 gehandhaafd blijven.

Wilt u als wandelaar of fietser blijven genieten van de rust, de flora en fauna, kom dan morgen naar de zwaluwenmuur in de groenblauwe zone.

Daar laten we zien wat het betekent om 3500 m te bestemmen voor recreatie zoals het college wil alsmede de 750 m voor de horeca

Zien we u morgen om 17.00?

Milieuvereniging Zuidplas, Leo Loch-voorzitter

Lid worden van de milieuvereniging Zuidplas?

2024-06-07 07:12:11

We vragen slechts een symbolisch bedrag van 5€ per jaar. U stort dan de contributie op NL89 RABO 0343 0245 00 ten name van de Moordrechtse Milieuvereniging onder vermelding van uw naam, adres en mailadres.

Dank hiervoor!

Milieuvereniging Zuidplas, Leo Loch-voorzitter

Aanbieden petitie aan de wethouder van Zuidplas

2024-06-06 21:37:59

​​​Milieuvereniging Zuidplas

Postadres::
Bernardhof 672
2802GT Gouda
www.milieuvereniging.nL

In de eerste plaats nogmaals dank voor het recent tekenen van onze petitie die aan de wethouder Daan de Haas/ gemeente Zuidplas is aangeboden en duidelijk wil maken dat de “groenblauwe zone” in onze gemeente zoveel mogelijk behouden moet blijven.
Er is al weinig natuur in onze gemeente. Laten we daar dan vooral zuinig op zijn. Het betreft in dit geval dus het gebied aangrenzend aan Westergouwe.

Met het tekenen van de petitie gaf u, evenals 700 andere ondertekenaars aan, het niet eens te zijn met de voorgestelde plannen om ter plekke een tamelijk grootschalige horecagelegenheid te situeren op een groot recreatiegebied van 3500m2. Daarop worden activiteiten gepland waar relatief veel bezoekers verwacht kunnen worden.

Wij hopen dat u door uw betrokkenheid bij de natuur wilt overwegen zich bij ons als Milieuvereniging aan te sluiten. Wij kunnen zeker nog gemotiveerde mensengebruiken. Zowel in het meedenken als het meedoen. Zie ook onderaan de notitie.

We hebben op 4 juni als Milieuvereniging Zuidplas(MMVZ) de petitie aan wethouder de Haas aangeboden. Hij was daarvan onder de indruk en gaf aan de petitie in het verdere besluitvormingstraject mee te nemen. We wachten maar af, in welke mate dat ook impact heeft.

Nog even puntsgewijs wat MVZ zelf van de beoogde situatie vindt:

- Wij zijn voor behoud van de natuur. Natuurlijk moet het mogelijk blijven middels wandelen/ fietsen van de natuur te kunnen blijven genieten. Kleinschalige recreatieve activiteiten zijn voor ons bespreekbaar. Maar dan moet het wel binnen de perken van de omvang van het natuurgebied blijven.

- Het plannen van een tamelijk grote horeca- onderneming vinden wij hier onwenselijk. Dat trekt veel bezoekers en verstoort het natuurlijke beeld.
Daarbij is de beoogde nokhoogte van 11m sowieso niet passend. Wellicht dat een kleinere horecavoorzieningwel acceptabel is.

- Helder is dat door deze beoogde uitbreiding, de dieren zoals de weidevogels maar uiteraard ook de beplanting te lijden zullen hebben. Ook de daarmee gepaard gaande te verwachten extra hoeveelheid bezoekers/ recreanten/autoverkeer doet afbreuk aan de natuurlijke waarden van het gebied.

- Commerciële bootverhuur lijkt ons ook ongewenst en ongepast. Er zijn andere locaties waar dat al bestaat of beter mogelijk is. (denk o.a. aan “het Weegje”).

- Wij als MVZ gaan ervan uit dat deze petitie serieus gaat meewegen in de definitieve besluitvorming. Het kan in onze ogen niet zo zijn dat de huidige voorstellen als zodanig in het bestemmingsplan vastgesteld worden. Daardoor heeft de natuur en daarmee ook de mens te veel te lijden. Het gebied is te klein om een dergelijke grote ingreep aan te kunnen.

Nog even over de Milieuvereniging zelf.

MMVZ is opgericht in 1991 en heeft op dit moment rond 250 leden. Dat zijn er nooit genoeg, want uiteindelijk gaat het niet alleen om lid te zijn, maar juist ook om actief te participeren. Wij hebben uw steun hard nodig.

Elk moment is er weer een onderwerp dat onze aandacht verdient.

De ontwikkeling van het gebied van Westergouwe is er maar één van.

De bouw van het “Vijfde dorp” is een ander belangrijk thema, waar we bij betrokken zijn. Er moet klimaatneutraal gebouwd  worden, voldoende natuur zijn (zowel “flora en fauna als water”), en de verkeersontwikkeling moet goed gemonitord worden.

Voor de toekomst is ook het restveengebied in Zuidplas een gebied, dat beschermd moet worden.

U kunt uiteraard zelf ook onderwerpen inbrengen, die aandacht behoeven.

Uw steun

Wilt u ons steunen en met ons meedenken, geef u dan op bij MMVZ.

Als u vragen heeft of u op wilt geven, dan kunt u mij als voorzitter benaderen of u aanmelden via ons mailadres ( zie onze site)onder vermelding van uw naam, adres en mailadres

We vragen slechts een symbolisch bedrag van 5€ per jaar. U stort dan de contributie op NL89 RABO 0343 0245 00 ten name van de Moordrechtse Milieuvereniging.

Twijfelt u nog? Kijk dan naar onze site milieuvereniging.nl.

Bij het kopje nieuws ziet u, waar we ons de afgelopen jaren mee bezig hebben gehouden.

Met vriendelijke groeten,

Leo Loch,

Voorzitter Milieuvereniging Zuidplas

Telefoon 0616799088

Milieuvereniging Zuidplas, Leo Loch-voorzitter

Verslag overleg met de wethouder van Zuidplas

2024-05-29 10:32:41

We hebben 28 mei een onderhoud gehad met wethouder Daan de Haas.
Op 29 mei hebben we telefonisch overleg met wethouder Oppelaar uit Gouda

Er werd verteld dat de ideeën een uitvloeisel  zijn van 3 bijeenkomsten met mensen uit Gouda, westergouwe en Moordrecht.
Volgens ambtenaar Yvonne heeft de milieuvereniging ook een uitnodiging gehad, die wij overigens niet hebben ontvangen.

De groen blauwe zone zou  volgens de wethouder van oorsprong uit afspraken van rond 2000 natuur EN recreatie bevatten.
Bij de milieuvereniging komt dat  niet bekend voor.

Uit de bijeenkomsten kwam het idee van horeca, kanoverhuur, volkstuinen,  landbouwkas plus verkoop en ijsverkoop in kleine gebouwen van ten hoogste 5 m hoog, waarbij het restaurant één boerderij zou moeten zijn met een nokhoogte van 11 m. De boerderij zou in grootte vergelijkbaar zijn met de roerdomp in Zevenhuizen. Rondom 750 m2. Het totale recreatiegebied zou 3500m2. Dat is rond 2% van de totale groenblauwe zone.
De bedenkers gaan uit dat volgens een businessplan al vroeg de boerderij gebouwd zou moeten worden. Van daaruit kan de rest ook gebouwd kunnen worden inclusief een wandel/: fietspad  naar Moordrecht langs Peut.

Ook zou er ter compensatie van het voetbalterrein in moordrecht wateropvang moeten komen omdat er een voetbalterrein is gekomen.( ter hoogte van zwaluwmuur) . Daarin zouden de kano’s mogen varen , niet in de slootjes.

De geplande ecozone van de Krimpenerwaard naar Bentwoud zou nu via hitland en de rottemeren langs het vijfde dorp lopen .

De  zogenaamde buffer tussen Moordrecht en westergouwe (Natuur 1 =0,19km2) wordt gehandhaafd.

Aan de westergouwse kant van het fietspad
Komt het restaurant , de waterberging ,de overige recreatie onderkomens met een totaal van 3500 m2. en een natuurgebied van 0,23km2

Men probeert in de toekomst het restveen gebied en het gebied van drost ijzerman erbij te betrekken

Dit alles komt in de commissie ruimte van 11 juni.

Daarna komen er meer bijeenkomsten.
Uitvoering van totale plan duurt nog jaren

De milieuvereniging  vindt
- dat de bestaande rustige strook moet blijven en zo lang mogelijk recreatie uitstellen. Er zijn voldoende horecagelegenheden in de buurt.
- de nokhoogte van het restaurant van 11 m te hoog
- opheffen  van deze bestaande ecozone niet goed, laat het natuur blijven, zoals bij ons bekend is( en deze afspraak opzoeken in het plan van eisen van rond  2005)
- de natuur, bijzondere weidevogels planten moeten niet overladen worden met vele recreanten. De rust moet gerespecteerd worden .
- geen commerciële bootverhuur.( er zijn  mogelijkheden in het Weegje en hitland)
- het vreemd dat er zoveel ondertekenaars uit Moordrecht en westergouwe (meer dan 600) een tegenovergestelde mening hebben dan de mensen van de voorbereidende bijeenkomsten.

Met vriendelijke groeten,

Leo Loch

Deel deze petitie

Help deze petitie om meer handtekeningen te krijgen.

Hoe een petitie promoten?

• Deel de petitie op uw Facebook-muur en in groepen die verband houden met het onderwerp van uw petitie.
  • Neem contact op met uw vrienden
    1. Schrijf een bericht waarin u uitlegt waarom u deze petitie hebt ondertekend, aangezien mensen eerder geneigd zijn om te ondertekenen als ze begrijpen hoe belangrijk dit onderwerp is.
    2. Kopieer en plak het webadres van de petitie in uw bericht.
    3. Stuur het bericht via e-mail, sms, Facebook, WhatsApp, Twitter, Skype, Instagram en LinkedIn.