Open brief aan de dames en heren visserijministers

Gast

#51 Re: Vraag aan Koen #48

2016-01-12 22:14

#50: - Vraag aan Koen #48 

Daar ben ik nooit achter gekomen. Er wordt ook vanuit de boot op baars gevist door sportvissers...
De ene zegt dat je er met de boot geen mag meenemen, de ander zegt dat het gelijk is. Ik weet het eerlijk gezegd niet.
De Ierse kust (in het westen) kenende, zijn er meer stekken waar je ze van de kant kan vangen dan met de boot!
En laten we wel wezen, voor 1 vis sleur ik de boot niet naar zee! Ik ga wel wat anders proberen te vangen.  

Gast

2016-01-13 10:47

Dit dier wordt met uitsterven bedreigd, totaal onnodig. Dit wanbeleid moet een halt toegeroepen. Als je de statistieken er op naslaat zijn er volgens mij maar 3 conclusies mogelijk. 1. Zeer corrupte beleidsmedewerkers in het spel. 2. Onbekwame beleidsmedewerkers in het spel. 3 Een combinatie van beiden.

Hopelijk komt er een keer een klokkenluider naar buiten, zodat deze boeven door de mand vallen.

Gast

2016-01-13 16:27

Ik vind de besluitvorming van betreffende ministerie, onacceptabel absurd en onverantwoord, voor 8 jaar geleden is er door de sportvisserij ook op aangedrongen met de paling / glasaal , uiteindelijk na meer als 6 jaar hebben ze de zeelandsluizen op bepaalde momenten op gekierd ( kleine doorlaat van stroming ), mijn mening 10 jaar telaat !!!!!!!!

Gast

2016-01-13 23:46

Sportvissers maken het niet kapot,wel de beroepsmannen,niet enkel met netten,een gesloten tijd voor alle beroepsvissers.en die beroepsmatige handlijnvissers ook aan banden leggen die slechts 2maand moeten stoppen,en quota dan halveren inplaats van ze 1300kg per maand te laten vangen,verdeel dat dan onder de sportvissers zodat iedereen zen vis kan vangen het hele jaar door,sportvissers investeren ook in materiaal,bootje enz...en wij vissen het niet kapot.leg die aan banden die het kapotmaken,de beroeps.

Gast

2016-01-14 00:08

Stop de beroepsvisserij op zeebaars,laat het een sportvis zijn en blijven.
Zet een stop op die hoge prijzen van zeebaars zodat het de moeite niet meer is voor die mannen om er op te gaan plunderen,ze gaan nu mijlen ver voor grof geld te verdienen.
Laat ons sportvissers ook een paar baarzen vangen,waar ik vis vangen wij als we geluk hebben mei en juni,en dat is dan dikwijls maar 1per dag,en veel dagen van niks,en dan vangen wij nog niet weg op die tijd wat die beroeps op paar uur vangen,ook wil veelal het weer niet mee voor de sportvissers om met ons bootjes de zee op te gaan.
Hoop dat er eens mensen wetten maken die er iets van kennen,en niet van die bureamannen die nog niet weten wat verschil is tussen een baars en een paling bij manier van spreken.

Gast

2016-01-14 08:05

ga 's zomers met enige regelmaat naar zeeland om op zeebaars te vissen, vangen doen we al bijna niet meer, er zitten er niet veel meer in de oosterschelde.

Gast

2016-01-14 19:32

Deze beslissing ( verdeling ) is toch niet normaal meer ,
En maar netten zetten op de visplaatsen langs het strand e.d.
Mvg. Nico.

Gast

2016-01-14 20:44

Omdat de politiek doordrongen moet raken van de gevolgen die hun korte termijn keuzes hebben

Gast

2016-01-16 18:44

Ik ga elke zomer op vakantie in Zeeland en dan neem ik een hengel mee voor op de zeebaars. Verleden jaar ben ik met veel ergernis naar huis gereden de oorzaak staande wand vissers aan al de paalhoofden in westkapelle als het niet verandert zeg ik vaarwel Zeeland. 1zeebaars per dag schandalig

Gast

2016-01-16 19:54

Deze onrechtvaardigheid die zich in het visserijbeleid voordoet is niet langer meer door de sportvissers te tolereren.Iedere mens gelijk is hier ver te zoeken!

Gast

2016-01-18 22:04

Omdat het altijd de kleine man is dat de dupe is , wij betalen ook en moeten ons best doen om eens iets te vangen enz.
En de boten netten enz daarvoor kijkt men door de mazen van het net !!!!

Gast

2016-01-19 13:52

Zeebaarsvissen moet een sport blijven en de beroepsvisserij op zeebaars moet er uit - zeker met netten ! En er is nog altijd de gekweekte zeebaars (heel lekker) als alternatief voor de consument.

Gast

2016-01-19 14:54

ik ben een zeebaarsvisser en met 1 zeebaars kom ik niet toe als ik met mijn gezin als wij als avondmaal zeebaars op tafel willen.

mvg
mick

Gast

2016-01-19 16:22

wij als SPORTVISSER zullen met onze hengel nooit de zee leegvissen !!!!!!!!!!!

ik vis zelden op zeebaars maar als er éen in mijn haak bijt ben ik wel heel trots,,

Dat ze eens komen kijken in de zomer (maand Julie en augustus) op de pier (staketsel ) van Nieuwpoort,

als de toeristen met die netten vissen wat daar allemaal niet sterft van kleine vis in die plastiekzakken in de zon,,

en daarna werpen ze die zakken met de dode vis en al de zee in ,,,,

ja,,,,,,,,,,,, dan wijzen ze de SPORTVISSERS met de vinger hé !!!!!!!!!!!

Dit bericht is verwijderd door de schrijver ervan (Toon details)

2016-01-19 16:36

Gast

2016-01-19 17:32

Alles draait rond geld,overbevissing is niet van vandaag.Menheeft de zee op schandalige manier leeg gevist.Ik ben van1942 en heb het ondervonden als sportvisser,nu komen ze met maatregelen die niets meer uithalen.maar recreatievisser moet het weer bekopen
zeebaarsfreak

2016-01-21 20:33

Wederom moet de sportvisserij het afleggen tegen de beroepsvisserij.

in de usa gaan ze daar anders mee om. Beseffen dat sportvisserij grotere economische waarde heeft dan beroeps. Verder passen ze daar een slotmaat toe voor de sportvisserij. Te groot en te klein terug. Prima idee van land met politici die in ieder geval nadenken over deze zaken. Laten zich niet inpakken door een kleine groep beroeps. Er moet nodig een cultuurverandering in het denken komen hierover bij de "beleidsmakers".

Dus: 

beroeps: sterk verlaagd milieuverantwoordelijk quotum, geen warnetten, wel lijn en sleepnet.

sport: slotmaat, 5 vissen als quotum per dag.

Gast

2016-01-24 09:52

het is grote onzin als sportvisser word je bestolen
Insider

2016-01-24 11:21

Dit stond in de sterren geschreven. Zeebaars gaat er verder op achteruit, dus worden de beperkingen verder aangescherpt voor de doelgroep die politiek het minst gewicht in de schaal werpt. De hengelaars zijn immers echt wel een probleem, daarover wordt maar al te gretig gecommuniceerd vanuit het "beleid"...

Ironisch genoeg hebben we daar als hengelsector zelf ook een beetje schuld aan. Onze Europes politici worden immers al geruime tijd benaderd door een aantal "klokkenluiders" die het (overdreven) oogsten van zeebaars door hengelaars op de agenda willen plaatsen, vooral vanuit een eigen principiële "catch en release" overtuiging. Respect voor wie dit voor zichzelf hanteert, maar het gros van de zeevissers eet wel graag een eigen gevangen vis.

Voor beleidsmakers en politici die niet de moed hebben om de beroepsvisserij duurzaam te hervormen (welke doctor trekt immers het infuus uit z'n patiënt, vooral als die je goed betaalt en je baan veilig stelt) zijn de mails en brieven van die enkele klokkenluiders een geschenk uit de hemel. Het "bevestigt" dat die sportvissers eigenlijk een bende stropers zijn die best eens stevig aangepakt worden. En zo geschiede... 

Jammer ook dat de euwenoude strategie van verdeel en heers ook nu weer prima werkt. Hengelaars en beroepsvissers worden strategisch tegen elkaar opgezet, terwijl beiden baat hebben bij een duurzaam beheerde visstand en samen een sterk signaal zouden kunnen geven. Politiek en beleid blijven per definitie een korte-termijn aangelegenheid in ons "ééngemaakt" Europa. De vis wordt immers duur verkocht...  

Gast

2016-01-24 18:32

Doordat sportvissers geen vuist maken, worden zij gedupeerd door de beroeps vissers. Zij nemen zelfs een loopje met de overheid. In februari en maart zitten er geen maatse zeebaarzen in Nederland. Schandalig dat de overheid hier instinkt.

Gast

2016-01-26 10:37

Het is natuurlijk van de gekke, dat sportvissers moeten bloeden voor het feit, dat beroepsvissers de zeeen leeg roven met name op zeebaars. NB Als je bij ons op de vismarkt kijkt wat er aan zeebaars ligt, is dit ongeveer 85% ondermaats. Hier wordt niets tegen gedaan.

Gast

2016-01-26 21:16

volledig oneens met de belachelijke ondemocratische maatregelen.

Gast

2016-01-27 14:48

Ik ben bereid om minder vis/zeebaars te vangen en mee te nemen. Maar als vangstbeperkingen echt ingevoerd worden om het bestand aan zeebaars een impuls te geven, dan zal er aan de beroepssector meer beperkingen opgelegd moeten worden. Die vangen dergelijke grote bestanden weg zodat de populatie echt bedreigd wordt. Het is nu eenmaal onmogelijk om vissend met een hengel het verschil te maken in dit vraagstuk. Constant mbv schepen en netten zeebaars vangen, zelfs op rust en paaiplaatsen dat is pas bedreigend voor de visstand. Zeker nu tav andere vissoorten voor de beroepssector wel beperkingen worden opgelegd, gaan zij over op vissen op zeebaars en vangen disproportionele hoeveelheden weg!

Gast

2016-01-29 16:31

onder maatse vis door grote visboten terug levend terug zetten ,ze vissen met te kleine vis netten de mazen zijn veel te klein ,ze vissen de zee leeg ,en niet de sportvissers als we een onder maatse vis vangen word die terug weer gezet we hebben een vislat met gemarkeerde vis lengtes er op vermeld onder de maat terug in zee.

Gast

2016-01-31 22:30

Mijn hobby van ruim 20 jaar zeebaarsvissen zie ik in een keer verdwijnen. Ik ben er kapot van. C&R is geen optie.