Verbod op kleutertoetsing
Neem contact op met de schrijver van de petitie
Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Verbod op kleutertoetsing.
Gast |
#1522013-05-28 13:00Als kind heb ik vanaf mijn 3e levensjaar te snel mijzelf netjes moeten gedragen omdat mijn ouders hoofd waren van een Volkshogeschool. |
Indigostar |
#153 Kinderen moeten kind zijn2013-05-28 13:07Ik vind het belachelijk dat kleuters getoetst worden, kinderen moeten kind zijn, het is bewezen dat het voor kinderhersens helemaal niet goed is om op die leeftijd al te moeten leren, en zeker niet om getoetst te worden, |
Gast |
#1542013-05-28 16:31Het wordt misschien eens tijd om onze ambtenaren op onderwijs te toetsen naar bekwaamheid! |
Gast |
#1552013-05-28 19:50Een kind moet 'gewoon' kind kunnen zijn. En dat geldt zelfs voor kleuters! Volgens die geweldige de Cito-toets zou ik amper het voortgezet beroepsonderwijs hebben kunnen afronden. Vele jaren later plukt ondergetekende nog steeds de (financiele) vruchten, doordat hij met succes een studie aan de hogeschool heeft weten af te ronden. Wat mij betreft mogen die toetsen regelrecht de prullenbak in. |
Gast |
#1572013-05-29 06:20Kleuters toetsen geeft de leerkracht inzicht waar nog hulp nodig is, maar doet de kleuters tekort, als je hen daar op beoordeeld. De vraagstelling van de toetsen is te uniform en juist bij elke kleuter moet je zoeken welke vraagstelling past bij jou om je tot je recht te laten komen. Een toets doet geen recht aan de kleuter om te laten zien wie hij of zij werkelijk is. Spelen en ontdekken is een recht van de kleuter. Daar kan ik verdrietig om worden. Tip: laat meer horen over deze petitie, ik kwam hem toevallig tegen Linda Koster |
Gast |
#1582013-05-29 08:40Wat een goed initiatief. Als schoolleider is het lastig om niet te voldoen aan de eis die de inspectie (overheid) stelt, maar ik zie de meerwaarde van het toetsen van kleuters niet. Ik ben van mening dat kleuters/kinderen veel leren van spelen en de interactie met elkaar, zoals dat "vroeger" ook onderschreven werd. Ook vind ik dat de overheid meer vertrouwen terug mag geven aan de leerkrachten. Zij zijn immers goed opgeleid om de kinderen te onderwijzen, ondersteunen en te coachen. (a la het Finse model :-)) |
Gast |
#1592013-05-29 10:17Laat kleuters zich ontwikkelen zonder ze lastig te vallen met tijdverspillende toetsen. |
Gast |
#1602013-05-29 11:15Laat een kleuter op hem/haar eigen manier ontwikkelen alles moet tegenwoordig in hoog tempo en schriftelijk vast gesteld worden laat alles natuurlijke verlopen vooral bij een kind zij zijn ons toekomst ,laten wij voorbeeld geven!!!! |
Gast |
#1612013-05-29 11:34Ik heb de stress in het reguliere onderwijs meegemaakt en ben naar de Vrijeschool gevlucht, maar daar worden we ook door citotoetsen bedreigd. Het wordt inderdaad tijd voor actie! |
Gast |
#1622013-05-29 12:29We toetsen of ons leven en welbevinden er vanaf hangt en ondertussen vergeten we dat we ons vak met bezieling en diepe waarneming zouden moeten uitvoeren . Dat we echt betrokken zijn bij onze kinderen. Onze kinderen hebben ons nodig, in ons hele wezen en niet of juist niet onze toetsen die ergens ooit gemaakt zijn door de machthebbers die bang zijn om te falen. |
Gast |
#1632013-05-29 12:59laten we de kleuter nu gewoon laten kleuteren. spaar hun energie voor de dingen die er werkelijk toe doen ! |
Gast |
#1642013-05-29 15:39Ik heb er geen woorden voor maar intuitief weet ik dat het testen niet goed is voor de kleuters, het gaat tegen de natuur van het kind in. |
Gast |
#1652013-05-29 20:33Ik ben blij dat dit onderwerp serieus aan de kaak gesteld gaat worden. Kleuters moeten meer spelen en minder 'schools' leren. Het onderwijs slaat hierin door. |
Gast |
#1662013-05-30 06:23Volgens mij mogen/moeten kleuters eerst nog groeien,spelen en spelend leren. Dit is nodig om een stabiele emotionele basis te krijgen... |
Gast |
#1672013-05-30 07:05Ik ben het hier helemaal eens. Ik zie ook dat kinderen zich niet in hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. De een is al vrij vlot in de kleuterklassen en de ander in de hogere klassen. Kinderen leren door te spelen en te ontdekken. Door al die toetsen wordt dat weg genomen. |
Gast |
#1682013-05-30 15:49Het systeem van sneller eerder, hoger, harder, meer, meer, meer is wat mij betreft een doodlopende straat ingegaan. Deze tijd vraagt om kijken naar wie we zijn, niet wat we moeten kunnen volgens de maatstaf van bovenstaand. |
Anonymous |
#169 erkenning van en werken vanuit de ontwikkelingsfases is bouwen met visie!2013-05-30 17:41Feit is dat ieder kind verschillende ontwikkelingsfases doorloopt om uiteindelijk tot een zelfstandig mens uit te groeien. Wanneer je een kind in de verschillende fases op de juiste manier de beste tools aanreikt, dan krijg je hierdoor volwassenen die met zelfvertrouwen de wereld tegemoet treden, verantwoordelijkheid kunnen nemen en creatief durven zijn en ik durf zelfs te stellen dat ze daardoor gezonder en gelukkiger zijn (scheelt ook weer in de gezondheidszorg!). Die fases zijn te vergelijken met het bouwen van een huis: je maakt een fundament, dan de muren en het dak om het uiteindelijk te kunnen inrichten. Wanneer het fundament van het verkeerde materiaal is of er wordt te snel op verder gebouwd voor het is uitgehard, dan gaan de muren op den duur scheef hangen en zakt het dak in. De inrichting raakt hierdoor verweerd omdat vocht, wind en regen zonder moeite binnen kunnen dringen. En bij een huis kun je nog besluiten de hele boel opnieuw te bouwen maar dat gaat natuurlijk niet op als je bij een mens een onvoldoende fundament heb gelegd. Wanneer je een kind in de kleuterleeftijd dan ook niet genoeg de ruimte geeft zich met zijn lichaam te verbinden en het te laten leren door te doen/ te ervaren (want zo leert een kleuter) dan heeft het een zwak fundament waarop het (de kennis) moet bouwen. De kennis komt dan a.h.w. ‘niet aan’ want het referentiekader (zijn lichaam) is onvoldoende ontwikkeld. Dit zorgt voor onzekerheid, onrust of leerproblemen bij het kind en brengt vaak hoge kosten met zich mee (onderzoek en behandeling) en extra onzekerheid bij de ouders. |
Gast |
#1702013-05-31 04:34Het toetsen van kinderem onder de 14 jaar levert een ovooorstelbáre stressdrempel op wat in het hele verdere leven blijft. Dit. S de grondlaag voor beursnotering en overwerkt zijn. |
Gast |
#1722013-05-31 13:19juist daarom zitten (zaten) onze kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen op de Vrije School. Er wordt in het leven al genoeg van hen geëist |
Gast |
#1732013-05-31 15:01Ons hele leven wordt langzamerhand één grote toets. Stop daarmee. Laat kinderen gewoon spelend leren, zonder vergelijkingen, maar met persoonlijke aandacht. |
Gast |
#1742013-05-31 15:42Helemaal mee eens, het zou een zegen zijn als we weer eens ouderwets investeren in de kwaliteit van onderwijs en opvang, geen tien een dozijn oplossingen maar goed opgeleide leerkrachten, die vanwege hun goede vakmanschap weer respect afdwingen als leerkracht. Dus ook hbo+ en ac. geschoolde leerkrachten weer introduceren, en salarissen omhoog zodat het onderwijs een aantrekkelijke loopbaankeuze wordt voor nog veel meer begaafde mensen, die nu hun heil zoeken in zoiets jammers als het bankwezen.... |
Gast |
#1752013-05-31 15:45Helemaal mee eens! Juffen, meesters en kleuters, met zijn allen naar Finland!! Of hopen dat verstand en inzicht hier ook gaan doordringen. En de cito hegemonie wordt doorbroken. Wat fijn als kleuters weer op een kleutermanier mogen ontwikkelen! Juf Carla |
|
Respecteer de euthanasiewet
BEHAALD! Unie Van Vrijwilligers wordt wegbezuinigd. Help ons!
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
EINDE CORONA CRISIS: Overheid sta behandeling van COVID-19 met HCQ en zink en / of Ivermectine toe!
Zwembad het Baafje Heiloo moet open blijven!
LBKR: Stop de voorgenomen sanctie!
Wij willen een eerlijke boer.inn.enlandbouw!
Gelijkwaardigherstel mag niet stoppen!
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
Kortsnuiten Blijven Bestaan
Bescherm minderjarige vluchtelingen tegen het nieuwe asielbeleid!
Is er iets dat u wilt veranderen?
Verandering vindt niet plaats door te zwijgen. De auteur van deze petitie stond op en ondernam actie. Zult u hetzelfde doen? Start een sociale beweging door een petitie aan te maken.
Start uw eigen petitieAndere petities waarin u mogelijk geïnteresseerd bent
Wij eisen het intrekken van de huidige vergunningen van de Fourwinds Policedog center in Geffen!
767 Gemaakt: 2024-11-23
Flexwoningen op het korfbalveld Yerseke NEE!!!
211 Gemaakt: 2024-12-21
Petitie tegen betaald parkeren in Amstelveen
5487 Gemaakt: 2024-11-15
Counselors zijn kwaliteitseisen zat van CLBPS & SPS !
621 Gemaakt: 2024-12-11
Respecteer de euthanasiewet
7786 Gemaakt: 2024-11-02
Red wijkschooltje Sint-Norbertus en geef onze kinderen een toekomst!
124 Gemaakt: 2024-12-18
Pumptrack in joure
112 Gemaakt: 2024-12-19
Behoud het stationswegkerkje in Heerhugowaard
119 Gemaakt: 2024-12-13
Geef echt HOOP aan onze jeugd en sportverenigingen.
87 Gemaakt: 2024-12-05
Laat chinastraat leven!
5425 Gemaakt: 2024-11-26
Meer waardering en erkenning voor beëdigd vertalers en tolken
560 Gemaakt: 2024-11-20
Petitie voor vangnet ouders van ernstig zieke en terminale kinderen
65259 Gemaakt: 2023-01-17
Kingsland Waardamme moet Blijven!
379 Gemaakt: 2024-11-29
Stop de Plaatsing van een Windturbine in Kampveld – Teken de Petitie!
147 Gemaakt: 2024-12-10
Laat de loempiakraam van MaiSon Vietnamese Specialiteiten op Binnenwegplein 20 in Rotterdam Centrum staan en sluit de kraam NIET!
22372 Gemaakt: 2020-06-30
Maak van het strand opnieuw een rijke vindplaats voor schelpen en fossielen. Zoekplezier voor jong en oud.
1167 Gemaakt: 2024-11-09
Tegen uitbereiding van parkeer vergunningen in hilversum
3481 Gemaakt: 2024-04-23
Trap de Spoortrap niet weg
316 Gemaakt: 2024-12-02
Meningen over het voorgestelde Asielzoekerscentrum in Venlo.
943 Gemaakt: 2024-07-07
kolderdag 2025
71 Gemaakt: 2024-12-09