Verbod op kleutertoetsing

Neem contact op met de schrijver van de petitie

Dit discussie-onderwerp is automatisch gecreëerd voor petitie Verbod op kleutertoetsing.


Gast

#251

2013-07-12 07:54

Het vroeg onder stress zetten van kinderen vernietigd hun plezier in leren en hun vrijheid om te zijn.. Groet, Tamara&Henk

Gast

#252 Re:

2013-07-12 08:25

#12: -  

 

Wow, mooi en krachtig signaal.. Respect!
Inzichtrijk
Gast

#253 Petitie goed initiatief!

2013-07-14 09:07

Ik vind heel goed dat hier aandacht aan wordt besteed.Ik heb op een Vve gewerkt in Amsterdam waar ook toetsen worden afgenomen van kinderen vanaf 2 1/2 a 3 jaar en heb veel leed onder kinderen en hun ouders waargenomen. Huilende kinderen die niet mee konden komen (ook geen individuele begeleiding voor ze aanwezig) en ook vaak ouders ( vooral buitenlandse ouders) die zich onzeker gingen voelen, omdat hun kind de toets niet had gehaald. Ik vind dat dit kinderen niet moet worden aangedaan. Kinderen van deze leeftijd horen gewoon in alle vrijheid lekker te kunnen spelen. Ik werkte er als oproepkracht en kon er in vaste dienst komen, maar heb het niet gedaan. Dit stuitte tegen mijn hart in.


Gast

#254 Re:

2013-07-15 14:55

#1: -

kinderen moeten kinderen blijven


Gast

#255

2013-08-25 06:00

Eindelijk iets goeds terug voor de kleuters!!!!

Gast

#256 ervaren is weten

2013-09-03 17:55

Het gaat er volgens mij niet om dat kinderen 'moeten kunnen blijven spelen', het gaat erom dat kinderen op die leeftijd LEREN van het spelen! Namelijk via het fysieke, via het doen, hun lijf, ERVAREN ze hoe iets werkt. En die ervaring zet zich om in een 'weten' (iets werkt zo en zo, aha!). Bovendien krijgen ze daardoor vertrouwen in hun lichaam wat erg belangrijk is voor het latere cognitieve leren.

Gast

#257

2013-10-02 20:37

M. Wetzer

Gast

#258

2013-10-03 08:57

waarom toetsen op zo'n jonge leeftijd, dit helpt echt niet voor verbetering van het onderwijs!

Gast

#259

2013-10-03 09:14

Kinderen hebben al 'n dossier vanaf 2 jaar. Onnodig en onwenselijk. Ook voor de pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Geen tijd meer voor ECHT belangrijke zaken nl.: HET KIND

Gast

#260

2013-10-03 10:51

Wij als ouders zien het voor onze ogen gebeuren.....het is te gek voor woorden dat alles om de toetsing draait en dus daarvan af hangt....zo jammer dat een kind daar op jonge leeftijd al mee wordt opgezadeld!

Gast

#261

2013-10-03 14:29

Spelen, ravotten, zwemmen, klimmen, klauteren, fantaseren, ervaren van aarde, lucht, vuur en water , zintuigen ontwikkelen, kind zijn dus!

Gast

#262

2013-10-03 20:20

Laat kleuters kleuters zijn. Zich ontwikkelen door spelend leren in een uitdagende omgeving waar we uitgaan van en inhaken op de belevingswereld van de kleuter, waar toetsen een belemmerende factor zijn voor hun optimale ontwikkeling.
Joyce Hendriks

#263 schakel eens kind en jeugdspecialisten in...

2013-11-06 19:03

En vaar niet op de eigen gedachten daar in t Binnenhof! Het brein is nog volop in ontwikkeling en hoe t zich ontwikkeld is voor ieder kind verschillend! Dat valt niet te toetsen! En zouden ze de toetsing wel door willen voeren, dan biedt het nutteloze informatie aangezien het niets zegt over het kind zn mogelijkheden op dat moment, van het jaar erna of van 10 jaar later. Verschrikkelijk zonde van het geld dat hiermee gemoeid is, daar moeten ze wel gevoelig voor zijn! Maar nog erger is het van de veroorzaakte stress bij de kinderen en dat is zeer schadelijk voor t brein in ontwikkeling. Zet m op met deze petitie!

Gast

#264

2013-11-06 19:05

Ik sta daar helemaal achter

Gast

#265

2013-11-06 19:21

Ik weet nog goed dat mijn zoontje (nu 7) in groep 2 de Cito-toets over moest doen, omdat hij onvoldoende gescoord had. We maakten ons zorgen, maar waarom eigenlijk??? De juf zei al, als zij met hem apart ging zitten en met èchte voorwerpen de vragen met hem doornam, dan deed hij het prima!! Maar de toets lukte niet. Ook de tweede toets ging niet naar behoren. Wij waren bang dat hij daardoor misschien niet naar groep 3 mocht gaan. Gelukkig bleek onze angst voor niets. De juf zag best dat hij prima in staat was bepaalde opdrachten uit te voeren en hij ging gewoon naar groep 3. Maar zo blijkt wel dat zo'n toets veel stress met zich meebrengt en echt niet altijd naar boven brengt wat een kind daadwerkelijk kan!

Gast

#266

2013-11-06 19:53

Weg met de CITO maffia!
Ze maken ons onderwijs kapot. Willen we onze kinderen een goede basis geven dan moeten de toetsen er uit, de klassen kleiner en leerkrachten die de jongste kinderen onderwijzen weer een goede opleiding krijgen.
Ik hoop dat er nu eindelijk eens naar ons wordt geluisterd.

Gast

#267

2013-11-06 22:05

Wat zal ik blij zijn als de kinderen weer echt spelend kunnen leren!

Gast

#268

2013-11-07 07:05

Als a.u.b. een kind nog even kind zijn!!
De schade die aan het kind wordt toegebracht is al groot genoeg!!

Gast

#269

2013-11-07 07:07

Het tij lijkt zich te keren. Het is van groot belang voor de toekomstige volwassenen van onze maatschappij, dat zij als jong kind vrij kunnen spelen, zonder cognitief te hoeven presteren, om zo hun fantasiekrachten optimaal te ontwikkelen.
Alleen dan groeien ze op tot mensen die creatief kunnen denken.

Gast

#270

2013-11-07 11:13

Ik sta hier helemaal achter en als leerkracht met een orginele opleiding als kleuterleidster uit het hart gegrepen.

Gast

#271

2013-11-11 00:07

Laat onze kinderen tot tandenwisseling ( 6-7 jaar) met rust. Geef ze een omgeving waarin ze zich kunnen ontwikkelen, zoals op de Vrije School. Daarmee krijg je een gezond kind en zal daarna de wereld vol vertrouwen tegemoet treden en op gezonde wijze volwassen worden.
leerkracht

#272

2013-11-14 10:35

Het idee achter de petitie kan ik volgen. Maar ik vind niet dat de overheid iets moet verplichten, maar ook niet verbieden! Geef scholen zelf de vrijheid om een eigen lijn te kiezen!

Gast

#273 Re:

2013-11-18 12:15

#1: -

Helemaal mee eens! We spreken allemaal nog steeds over kleuters...duidelijk toch, Toetsen voegt niets toe en is echt overbodig.

peace

#274 het nut

2013-11-21 22:30

Beste mensen,

Waarom windt iedereen zich zo op? De kleuter toets dient als een selectie procedure gedurende de kleuter tijd. Deze heeft als doel om de kinderen die onder het gemiddelde cognitief ontwikkeld zijn te herkennen en te erkennen. Om vervolgens deze kinderen extra hulp te bieden als een soort van preventie van achterlopen (Papenburg & Visser, 2013). Naar mijn mening is het belang voor het afschaffen niet groot. Het is maar een test in het voordeel voor jullie kinderen. Een dagje ietsje meer stres doet geen kwaad. Dit maakt intern differentiatie juist makkelijk voor docenten. Het pleiten voor toegepast les geven ‘ieder kind voldoende aandacht geven en les stof op zijn of haar niveau’ gaat niet samen met het feit dat men een middel (kleuter test) voor het intern differentiatie afschaft.

Gast

#275

2013-11-25 20:03

De commerciële instelling CITO beweert onafhankelijk te zijn, maar onderhoudt nauwe banden met het ministerie van onderwijs en de inspectie van het onderwijs. Zodra kinderen gemiddeld beter scoren, een trend die is waar te nemen door het opbrengstgericht werken en de huidige "afrekencultuur," past CITO haar scores aan. Kinderen (en leerkrachten) moeten dus steeds beter presteren om tot hetzelfde niveau te komen. Ik heb hierover contact gehad met CITO. CITO doet dit om de procentuele verhouding tussen de verschillende niveaus te laten bestaan. Tevens is CITO zich ervan bewust dat er tegenwoordig gefraudeerd wordt om hogere/ voldoende resultaten te verkrijgen, maar zij weten niet wat er tegen te doen. Onlangs heeft CITO de normering van een aantal toetsen weer aangepast. De normering is in korte tijd opnieuw strenger geworden. Zo kan een kind dat vorig jaar nog een A-niveau scoorde nu met dezelfde gegevens een C-niveau scoren en daarbij zelfs onder het landelijk gemiddelde komen! Leerlingen worden extra begeleid om ze zo optimaal mogelijk te laten ontwikkelen, maar het slaat door. Laat kinderen zich ontwikkelen binnen hun eigen vaardigheden. En laat leerkrachten ze daarbij steeds stimuleren tot de zone van de naaste ontwikkeling.Kinderen zijn geen machines met "bij een bepaalde input een gegarandeerde output." Ze ontwikkelen zich soms sprongsgewijs. Leerkrachten en leerlingen worden gefrustreerd van al die toetsen. Kinderen die het gewenste cognitieve niveau niet halen worden gefrustreerd en regelmatig -onbedoeld en ongewenst- geconfronteerd met het gevoel dat ze niet goed genoeg zijn. Onze staatssecretaris stelt dat alle talenten er mogen zijn. Het begint erop te lijken dat alle talenten er mogen zijn, zolang je maar cognitief begaafd bent.
Over de kleutertoetsen meldt CITO dat kleuters de toetsen leuk vinden. Dat klopt, beweer ik uit ervaring. Ze voelen zich groot en hebben het gevoel dat ze groep 3 werk mogen doen.Ze spelen groep 3. In groep 3 is die toetsvreugde snel voorbij. Er kan rustig gesteld worden dat januari/februari een toetsmaand is en kinderen worden daarin "toetsmoe." Dit gaat tevens ten koste van de onderwijstijd.
De toetsen geven allang geen betrouwbaar beeldmweer door: 1. oefenen van de toetsen. Er is een echte markt voor ontstaan; Ambrasoft, Squla,Loi...
2. leerkrachten die, met de beste intenties, de kinderen een voldoende gunnen. Ook begrijpelijk in het huidge klimaat. Zo heb ik gehoord van scholen die bijv.de toetsen van begrijpend lezen mee naar huis geven om te oefenen, even uit het raam kijken om zo het kind voldoende woorden binnen de minuut te laten lezen, een leerkracht die woordkaarten in de klas had met de woorden van CITO woordenschat.
Daarbij ook de vraag: hoe kunnen we kinderen volgen in hun ontwikkeling als CITO iedere keer de normering aanpast zodra de procentuele verhoudingen over de verschillende niveaus verandert door "betere" resultaten.