HHS termijnen

Gast

/ #49 Re: Re: Re: wat is de stand van zaken?

2013-08-18 20:49

#48: boze gast - Re: Re: wat is de stand van zaken?

De insteek van de aanpassing in de termijnbedragen is dat er gelijkmatig over het gehele jaar incassogeld wordt geind.

In de circulaire van het ministerie van onderwijs is aangegeven dat het collegegeld 2013/2014 geind moet worden in 6 termijnen van 16,67%, de insteek hierachter is dat het innen van collegeld gelijkmatig over het gehele jaar moet gebeuren, en in de praktijk had dit uitgevoerd moeten worden door het schoolgeld eens per 2 maanden te innen zodat de druk per maand goed verdeeld is. Achterliggende gedachte bij het maken van deze richtlijn hierbij was dat er op dit moment te veel studenten in financiele problemen zitten en komen en men hoopt met deze aanpassing hiermee studenten uit de schuldsanering te houden.

De uitvoering zoals de HHS het schoolgeld gaat innen in 2013/2014 staat dan ook haaks op deze circulaire, verkeerd uitgelegd, verkeerd begrepen en zoals deze nu wordt uitgevoerd ronduit associaal en totaal niet passend  in de huidige tijd en afwijkend van het uitbetalingsregiem van de studiebijdrage.

Ik heb hier in een vroeg stadium dhr Brons en mevr Menendez (bestuur HHS) hier al op gewezen maar deze verschuilen zich achter leugens en interpreteren de regels naar hun eigen idee en verschuilen zich achter de Sepa die echter helemaal niets van doen heeft met de incassopolitiek van de HHS.

Op een vervolgvraag hierover van mij wordt al totaal niet meer gereageerd en dit zegt al genoeg lijkt mij.

De Sepa aanpassing schrijft alleen gelijke termijnbedragen voor, de regelmaat hierin is een bewuste keuze van het bestuur van de HHS zelf.

Inmiddels zijn alle collegeld procedures bekend en de incassoprocedure van de HHS is de slechtste van Nederland geworden, niet iets om trots op te zijn lijkt mij, andere Hoge Scholen hanteren een gelijkmatige verdeling over het gehele jaar, het mooiste is die van Avans die gewoon al jaren in 12 gelijke termijnen het schoolgeld int en ook veel minder betalingsproblemen heeft.

Kortom de studenten van de HHS zijn niet anders als betaalvee, en fatsoensnormen zijn bij het bestuur van de HHS niet te vinden.

De onderwijsvertegenwoordigers van de 2de kamer zijn momenteel een reparatiewet aan het maken die de HHS praktijken van het bestuur aan banden gaat leggen. Hopelijk komt deze aanpassing er snel doorheen en wordt de HHS gedwongen haar associale beleid aan te passen.

Voor nu is het waarschijnlijk te laat en zullen vele studenten in de maand September voor een zeer onaangename verrassing komen te staan.

De aanpassing van deze procedure betekent voor de HHS maar een ding meer geld op een kortere termijn, de belangen van de student zijn niet belangrijk en studentenverenigingen zijn in deze totaal niet betrokken.

Bijgaand de link naar het besluit voor aanpassing collegeld 2013/2014.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/besluiten/2013/04/15/besluit-rond-jaarlijkse-vaststelling-van-cursusgeld-en-van-termijnbedragen-voor-betaling-lesgeld.html