Broodfokkers moeten gestopt worden.

Gast

/ #439 Fokkers en hun ervaring...belangrijk dat ze die delen

2014-05-22 17:30

Ben met iedereen eens dat dieren ook recht hebben op een goed en liefdevol leven. Toch ben ik bij Peter Robben naar een Yorkje gaan kijken. Daar aangekomen was ik echt verbaasd. Peter Robben heeft mij net zoals ieder ander ontvangen in de ontvangsthal waar het kleine door mij gekozen mini Yorkje gebracht werd. Alles was hartstikke schoon en netjes precies zoals alle voorschriften vereisen.
Zonder anti of pro te zijn heb ik enkel kunnen constateren dat de nodige informatie voor mijn kleine choco Yorkje op zijn plaats waren. Door erop geattendeerd te zijn door Peter Robben kon ik later thuis goed vaststellen of zij wel genoeg at of dronk ... bij ienie mini rasjes is het een veel voorkomend verschijnsel dat de bloedsuikerspiegel bij pupjes snel kan dalen waardoor ze krachteloos worden en niet meer eten of drinken.
Mijn choco Yorkje is nog steeds een eigenwijs heel klein ding maar met de juiste informatie en raadgeving van Peter Robben heb ik haar groot gekregen. Mijn inziens is het juist de ervaring die Peter Robben gebruikt om een koper van welk ras of niet ras pupje dan ook het nodige aan informatie mee te kunnen geven.
Mijn ervaring in Heijlen was zeer positief. De broodfokkers die de pups bij hun Moederhondjes geboren lieten worden , die heb ik niet gezien ik heb enkel Peter Robben gesproken die volgens allerlei normen en waarden de pups die inmiddels bij hem verblijven op een gezonde en verantwoorde manier aan een nieuw thuis probeert te brengen. Juist omdat mijn choco BaileyS een lichtgewichtje was is zij langer samen met haar broertje bij Familie Robben verbleven dan de 7 á 8 weken die normaal gesproken gehanteerd worden, ook bij particulieren.
Indien wij of familie of kennissen , vrienden een pupje zoeken zal ik zeker een positief advies geven om eens bij Peter Robben te gaan kijken. Alle geboren pups verblijven tot de 4 á 5 weken bij hun Moeder en hierna moeten de pups gespeend worden en moet de Moeder gespaard worden voor het doorvoeden dus dat is bij een hobbyfokker of broodfokker precies hetzelfde, en mijn inzien is het dan aan degene die de pups aan de koper aanbied de zorg om een zo gezond mogelijke pup aan te bieden waarna de verantwoordelijkheid weer ligt bij de nieuwe eigenaar. Want de pups en Ouderdieren zijn inderdaad afhankelijk van ons... bij "ons" hoort evengoed de [hobby] fokker, de verkoper als dit een derde is en ook de koper en als je dan onbekend bent met een ras of met een puppy is het al snel geroepen dat er e.e.a. verhaald moet worden op...... ja op wie dan ? Tot het moment van aankoop was mijn choco Yorkje onder de verantwoordelijkheid van eerst de fokker , later Peter Robben en zijn dierenarts en na aankoop bij mij en mijn dierenarts.....
Ik bezie het probleem van alle kanten en daarom denk ik dat wanneer er iets gebeurt je niet naar de verkoper moet bellen of lopen ... nee .... neem contact op met je dierenarts en vecht voor de gezondheid van je pupje en niet om het gelijk aan je kant te behalen.... hele velen deden dit wel en kunnen enkel zeggen " de verkoper gaf geen reactie, was niet te bereiken" what ever doe wat jouw verantwoordelijkheid zegt dat je moet doen en de rest is bijzaak en als je onwetendheid of onkundig zijn ertoe leidt dat iemand niet precies weet wat te doen ga dan naar een persoon die dat wel weet dat is waar de pup ook verblijft altijd DE DIERENARTS dit doet de [hobby] fokker, de verkoper en dat dient ook de koper te doen!!!! Alleen dit waarborgt de blijvende gezondheid van een pupje....