Bezwaar Besluit bedrijfsmatig houden van honden

Bea

/ #80 Bezwaar Bedrijfsmatig fokken van honden

2015-02-02 12:19

Als kleine fokker van hooguit twee nestje per jaar kan ik deels meegaan in de nieuwe wet en regelgeving. Ik denk dat Broodfokkers hierdoor ook geraakt worden en zie niet in waardoor zij zouden worden ontzien door deze nieuwe wet. Deze geld voor ALLE fokkers, ook zij die vele puppy's  in schuren houden en winst maken. Ik ben zeker niet tegen enige scholing, integendeel. Ook naar puppy kopers vind ik het een goed signaal dat er integer en met kennis wordt gefokt. een certificering zou ik dan ook graag gaan halen. In Barneveld ( opleiding  dierverzorging ) kun je nog wel een verkorte cursus volgen. ik start  daarmee op  15 april. de opleiding beslaat vijf werkdagen verdeeld over een paar maanden. Wat wel absurd blijft is dat ik ook alles van katten af moet gaan weten terwijl ik van mijn leven nooit een kat zal fokken. daarbij is de stage eis natuurlijk ook absurd te noemen. Buiten de tijdsinvestering (inderdaad ik heb gewoon een baan) zien de bedrijven waar je stage moet gaan lopen je al aankomen. Voor MBO ers zijn er al niet genoeg stageplaatsen. Slecht over nagedacht. Ik hoop echt dat de staatssectertaris bij zinnen komt en dat er eventueel samen met de Raad van Beheer, en een afvaardiging van  besturen van rasvereningingen, een aangepaste regeling voor kleine fokkers zal komen. Daarnaast vind ik het belangrijk dat ook kopers opgeleid worden. Een grote reklamecampagne  zou moeten worden gestart. Waarin gewaarschuwt wordt voor broodfok, en waarbij de koper leert naar DNA onderzoeken/uitslagen , HD en ED uitslagen etc te vragen op een moment dat zij een pup aan schaffen. Uiteindelijk is het vooral de kopersmarkt die ervoor zorgt dat er zieke pups gefokt worden. Kwestie van vraag en aanbod.