Tegen het mobiliteitsproject wijk Nekkerspoel - Pasbrug

Buurtbewoner
Gast

/ #116 Absurde en onleefbare regeling verkeerscirculatie (Papenhofdreef)

2015-02-21 08:33

abcdef abcdef

Mijnheer de Burgemeester
Schepen De

Ik vraag mij af of u en uw schepencollege wel met beide voeten in de lokale realiteit staan wanneer u met de gewijzigde verkeerscirculatie (verkeerslussen, afsluiten spoorwegtunnels) de wijk Nekkerspoel afscheiden van het centrum van Mechelen.

Er komen verkeerslussen om “sluipverkeer te verhinderen”, lezen wij in de folder. Stel dat ik een afspraak met Telenet heb: Ik neem de wagen, sla vanuit de Varenbosstraat de Paardenkerkhofstraat in, steek de Grote Nieuwedijkstraat over, vervolg mijn weg via de Caputsteenstraat tot aan Telenet: de kortste weg in rechte lijn, die met het invoeren van het eenrichtingsverkeer en voornamelijk de stops onmogelijk wordt. NU MOET U MIJ EENS UITLEGGEN WAT MIJN TRAJECT MET SLUIPVERKEER TE MAKEN HEEFT.

Dat u niet meer wakker ligt van wat anderen denken, lijkt mij duidelijk wanneer wij in de folder lezen dat “de wijk Nekkerspoel groeit. […] Dat zorgt voor heel wat beweging, dus ook voor meer verkeer.” Daar bent u dan wel zelf verantwoordelijk voor wanneer u en uw college destijds de goedkeuring gaf voor de megalomane bouw van meer dan 250 woongelegenheden op een oppervlakte van 13 ha in de omgeving van Papenhof: weg met de talloze moestuintjes en daarmee het verdwijnen van het laatste stukje natuur in de wijk Papenhof en Boerenkrijgstraat nadat de betonboer langs is geweest. Het kleinste kind kon toen al voorspellen dat daar mobiliteitsproblemen van zouden komen. Uiteraard is scenario 0 (ongewijzigde situatie) uit de bevraging, waar nochtans 85% van de respondenten voor stemden, voor u dan geen optie meer.

Nochtans hebben wij de verkeersknelpunten in de buurt reeds aangeklaagd in een mail dd. 26 januari 2012 aan voormalig schepen van Openbare Werken en partijgenote Greet Geypen: “ […] Verder is er de onbegrijpelijke indeling van parkeerplaatsen die over de hele Boerenkrijgstraat beperkt en geschrankt zijn, behalve ter hoogte van de (versmalde) aansluiting met de Grote Nieuwedijkstraat waar parkeren tot op het einde is toegelaten. Het gevolg laat zich al raden: bijna alle auto's die de Boerenkrijgstraat inslaan, rijden op het verhoogde fietspad als gevolg van de rij geparkeerde wagens. Weerom een verkeersonveilige situatie voor voetgangers en fietsers. Wij hebben het hier over de dagelijkse verkeerspraktijk en zwijgen nog over de verkeerschaos als gevolg van foutief geparkeerde wagens in die omgeving tijdens de thuiswedstrijden van KV Mechelen. Wij hopen dat u aan beide situaties iets doet, zodat de verkeersveiligheid in onze buurt effectief verbetert, zoals u beoogt.” U en uw college hadden zich beter vooraf beraden over de gevolgen van die nederzettingenpolitiek, dan nu uit te pakken met een OVERDREVEN ABSURDE EN ONLEEFBARE REGELING VOOR DE BEWONERS VAN RESERVAAT NEKKER-NOORD.

In plaats daarvan had u beter het probleem van de verkeersveiligheid aangepakt, waarop wij in dezelfde mail hebben gewezen: “Naar aanleiding van de bekendmaking van de gewijzigde verkeerssituatie in de omgeving van de Paardenkerkhofstraat wensen wij het volgende te reageren. Wij juichen elk initiatief die de verkeersveiligheid bevordert toe, alhoewel wij betwijfelen of het eenrichtingsverkeer maken van de Varenbosstraat daar veel toe bijdraagt. Wij wensen echter uw aandacht te vestigen op onder meer twee erg gevaarlijke verkeerssituaties die al langer in de buurt bestaan. Zo is er de ronduit lamentabele toestand waarin het wegdek van de Paardenkerkhofstraat zich bevindt. Behalve het lappendeken van oppervlakkig herstelde lagen zijn er ter hoogte van de Kalverenstraat brede sleuven en gaten in het midden van de weg, een hachelijke situatie voor fietsers. Wij vermelden nog dat in de zijstraten zich het FERM-traject bevindt: wij houden ons hart vast en hopen dat de kinderen nooit in dergelijke 'valkuilen' terechtkomen.” Ondertussen vertonen ook de andere straten in de omgeving, waaronder de Grote Nieuwedijkstraat, dezelfde gevaarlijke gebreken. Wij wachten nog steeds op een structurele herstelling van het wegdek ipv het schilderen van suggestiestroken voor fietsers.

Mijnheer de Burgemeester, wij voelen ons uitgerangeerde bewoners die zich in de nabije toekomst nog meer zullen oriënteren op het naburige Sint-Katelijne-Waver voor het winkelen, de horeca, enz. in plaats van het (reeds) moeilijk bereikbare centrum van Mechelen.

ONDERTUSSEN ZIJN DE PAPENHOFDREEF EN VARENBOSSTRAAT GETRANSFORMEERD IN PAPENHOFSNELWEG EN VARENBOSAUTOSTRADE. ONBEGRIJPELIJK DAT HET VERKEER VAN DE NEKKERSPOELSTRAAT WORDT AFGELEID NAAR EEN WOONSTRAATJE.

WIJ BETWIJFELEN OOK STERK HET TIJDELIJKE KARAKTER VAN DE PROEFOPSTELLING GELET OP HET PERMANENT VERWIJDEREN VAN EEN GEHANDICAPTEN(!)PARKING TER HOOGTE VAN PAPENHOFDREEF 5 EN DE BATTERIJ VAN PROFESSIONEEL VERANKERDE STRAATBORDEN e.d.

Goed bezig!